Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

Hahaha han och Rusty bor ihop.
Om en agoutipojke är svår... Vad är då inte två, som är identiska dessutom :rofl:
 
Sv: Alla vi med Marsvin

*kl*

Nää nu behöver jag hjälp! Jag har läst runt på marsvin i fokus men blir inte klokare.
Jag funderar på att gå över till fleece i burarna. Spånet ligger över hela huset. Plus då att jag har en alpacka. Trots att han trimmas så fastnar ju allt så lätt. Men hur kissar de då? Ska man försöka ha en kisshörna? Hur får man dem att fatta var de ska kissa? Ska man ha en hölåda i buren? Vad är grejen med toalätt? Har läst om folk som förespråkar det. Dessutom ska jag nu försöka bygga ett burskåp! Har en pappa som är gammal möbelsnickare innan han läste vidare så det ska nog gå bra.
Tänkte ha plexiglas runt om (fast inte ända upp i "taket" - det måste ju vara fräsch lukt. Om de då inte kommer åt träet - kan måla det i en fin färg? De kommer ju inte komma åt att gnaga.
Måtten till 2 marsvin kommer bli 50-55 x 150. Så man får ju plats med hus och kisshörna och hölåda.
Snälla hjälp mig!
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Enligt jordbruksverket får man INTE ha bara fleece som underlag i buren. I minst halva buren måste det vara någon form av strömaterial.

Anledningen till detta är att det står i lagen att burbotten ska vara täckt av STRÖmaterial.

Dock vet jag många som har fleece ändå, jag har inte provat och kommer heller inte göra det. Då det krävs så mycket städning för att hålla det fräscht. + att det blir mycket tvätt.

Tänker du ändå ha fleece så är det bästa att ha tidningar i botten, sen ett ganska tockt lager med handdukar och sen fleece överst. Då rinner kisset ner genom fleecen, och sugs upp av handdukarna/tidningspappret.

En hölåda kan vara bra att ha, annars kommer du få stå och plocka bort hö från fleecen i evigheter.
Då kan du ta någon form av plastback och såga bort ena kortsidan på (så de kommer in, och lägga hö där i.

Toalätt gillar jag inte, dels för att det luktar väldigt illa (tycker jag). Men också för att det blir väldigt hårt för marsvinen att ligga/gå på.

I burskåp/bokhylleburar är det bra att lägga någon form av plastmatta (vaxduk kan också gå, om de inte gnager på den) i botten och upp en bit på väggarna, så inte kiss kan komma i kontakt med trä.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

I burskåp/bokhylleburar är det bra att lägga någon form av plastmatta (vaxduk kan också gå, om de inte gnager på den) i botten och upp en bit på väggarna, så inte kiss kan komma i kontakt med trä.

Jag har dammduk i botten på min bokhyllebur. Duken täcker botten och går upp ca 8 cm på sidorna, bara ngn cm över kanten på ströt i buren. Jag vek in kanten och spikade fast med små, små spik väldigt tätt runt hela kanten. Ingen av mina marsvin har rört duken och den sitter som berget. Riktigt slitstark och billig dessutom!
 
Sv: Alla vi med Marsvin

*kl*

Nu har jag också marsvin! :banana: Jag och sönerna hämtade två ungar igår, från två olika uppfödare. Båda är honor (marsvinen alltså, fast det var uppfödarna med iofs :D ). De ska heta Hjärta och Blomma, för det har Storebror, 5½, bestämmt. :love:

En är lemonagouti rex och en är trefärgad släthår.

6593454127_b9a3820e06.jpg
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Tack! :)

Så här bor de, i ena änden av storarummet:

6605359197_7ca675a091.jpg


De har gömt sig i halmhögen, men är inte riktigt lika skygga längre (hämtade hem dem i onsdags kväll).
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Fina grisar! :laugh:

Men du bör ta bort salt/mineralstenen? du har, och skaffa ett hus eller annat gömställe till dom :)
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Det är ingen saltsten, det är vitamineralsten. Ska väl vara ok har jag för mig? Annars får kaninen den. :)

Deras gömställe är halmhögen, ska såga till en bräda och lägga på burkanten + "bro" upp. Vill inte ha ett hus.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Jag hade inte vågat ha den stenen i alla fall.
Marsvin måste kunna söka skydd, och en halmhög är knappast tillräckligt.

På den här sidan finns det bra informationsartiklar du kan läsa, om intresse finns:
Marsvin.ifokus.se
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Nej, det var därför jag skrev "hus eller annat gömställe" :)
Jag har bara ett "riktigt" hus, resten av gömställena består av barnpallar, backar som jag skurit öppningar i och liknande.
Pallarna är populärast här hemma:D
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Jag skulle nog också ta bort stenen, oavsett om det är salt eller mineralsten. Oavsett så kan det orsaka urinsten och är inget som vare sig marsvin eller kaniner behöver, det kan snarare göra mer skada än nytta.

Mina marsvin har heller inget hus, utan som dina mycket hö att gömma sig i istället.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Nej, det var därför jag skrev "hus eller annat gömställe" :)
Jag har bara ett "riktigt" hus, resten av gömställena består av barnpallar, backar som jag skurit öppningar i och liknande.
Pallarna är populärast här hemma:D

Jisses, din marsvinsbur måste ju vara helt enormt stor? :eek: :D
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Jag skulle nog också ta bort stenen, oavsett om det är salt eller mineralsten. Oavsett så kan det orsaka urinsten och är inget som vare sig marsvin eller kaniner behöver, det kan snarare göra mer skada än nytta.

Mina marsvin har heller inget hus, utan som dina mycket hö att gömma sig i istället.

Det verkar som om småtrollen käkar halmen med, förutom kopiösa mängder hö. Min kanin äter inte ens hälften så mycket hö som ett av marsvinen! :eek:

Fråga (till alla som vill svara): Hur lång tid tar det att tämja marsvin egentligen? Och hur göra man??? Inte en chans att de kommer fram och vill ha när jag sträcker in handen/armen och försöker locka med något gott, tex lite vitkål eller gurka. :confused:

De springer omkring i buren om jag har rygget mot (de är placerade precis bakom mig vid min "arbetsplats" här hemma eller om vi är en bit ifrån. Kommer man mer än 1½-2 m nära så kastar de sig in i halmhögen. Jag kan vrida på huvudet en bit bakåt utan att de blir skräckslagna, men om jag vrider för mycket på axlarna/överkroppen så springer de också och gömmer sig. Väldigt spattiga små djur. :p

Jag pratar mycket med dem, de bor i storarummet men en bra bit ifrån TVn och soffan, barnen håller sig ifrån buren för det mesta och lärde sig snabbt att de måste gå sakta/smyga och stanna en bit ifrån om de vill titta. De tar det lugnt, jag är nog värre när jag plötsligt reser mig upp från stolen och går min väg tex. :D

Det lät så enkelt i marsvinsboken: efter ett dygn börjar man locka med en gobit i handen (exv gurka) och gobiten är helt oemotståndlig och marsvinet kommer typ fram på direkten och är sen tam. Haha. :angel:
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Njae, enorm och enorm ;) Honorna (5 stycken för tillfället) har 3 stycken hemmagjorda burar som de kan "hoppa" emellan, så sammanlagt blir den ungefär 2m x 1,5m stor.

Mina käkar också en hel del av halmen om jag lägger in det till dom.

Det tar väldigt olika lång tid att få ett marsvin tamt. Men det bästa man kan göra är att vara vid dom mycket. Och såklart, ha bra gömställen till dom, så de känner sig trygga i buren och slipper "kämpa" för att komma undan.

En del tycker att man ska prata på och "fara runt" som vanligt hemma, så marsvinen vänjer sig. Men jag rekommenderar att man gör som ni gör nu, och tar det lugnt och försiktigt runt dom, så de inte blir väldigt skrämda i onödan.
Om du startar en tråd på marsvin i fokus så får du säkert massor av bra tips!

Prova med lite olika grönsaker att locka dom med, det är inte ens alla grisar som gillar gurka :cool: Min ena hane tvärvägrar att äta det, han kan tänka sig att smaka lite på skalet någon gång, men där går gränsen ;) Han var runt 6 månader gammal när han tog "godis" ur handen på mig för första gången. Han var iprincip helt ohanterad när han kom till mig (runt 6 veckor gammal)

Ungar hanterar jag dagligen redan från dag 1, så de går att handmata redan när de är 1-2 veckor gamla.

Här hemma går det inte att visa sig i marsvinsrummet utan att alla står på rad med framtassarna uppe på kanterna och vill ha godis:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Alla vi med Marsvin

Ungarna var hanterade av uppfödarna och jag höll dem själv när jag köpte dem, fick klorna klippta och då var de lugna och trygga. Bilresan hem var ganska lång och jag kan tänka mig att det stressade dem väldigt mycket. Men de kom fram efter knappt ett dygn och började äta och dricka och de har en ruskig aptit. :eek: :D

De är inte riktigt lika skygga nu, de kommer fram och äter och dricker bakom ryggen på mig men gömmer sig snabbt om jag vänder mig om i stolen där jag sitter, eller reser mig upp, eller lutar mig bak i stolen.

Imorgon kväll har vi haft dem en vecka och det är ganska små ungar, den trefärgade ca 2 mån och lemonagoutin någon vecka yngre. Ska kolla sidan du tipsar om! :)

Ok, så det kan ta ganska lång tid innan de är tama nog att bli klappade etc?
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Ja, det kan ta ganska lång tid med vissa. Och det är inte alla marsvin som accepterar att man klappar dom, när de är i buren. Och det är inget konstigt om de springer undan när man ska ta upp dom, iom. att de är bytesdjur.
De flesta marsvin är lugna när man har dom i knät eller liknande, det är i buren de kan vara lite spralligare innan de lärt sig.
Men det är bara till att umgås mycket med dom, och gärna komma med något extra gott när man kommer till buren. Så kommer de koppla ihop dig med att de får något gott.
Vägen till ett marsvins hjärta går verkligen genom magen :D
 
Senast ändrad:
Sv: Alla vi med Marsvin

Såhär efter 1½ vecka känner jag att jag borde köpt ett par vuxna "urvuxna" istället för otämjda ungar på drygt 2 månader. Spattigare och skyggare djur har jag nog aldrig varit med om. :eek:

Speciellt den ena (trefärgade) upplever jag nästan som lite aggressiv, det kivas väldigt mycket i buren och det är alltid den trefärgade som håller på. Däremellan vilar de iofs tätt ihop, men när de är vakna är det mycket bråk. Den trefärgade är den mest skygga dessutom, men hon får ju den andra att bli spattigare med.

Jag har ju två barn på 5,9 och 2,8 år och båda har varit väldigt duktiga på att hålla avstånd till buren och ta det lugnt och ärligt talat tycker de nog att marsvinen är rätt tråkiga, eftersom de är så spattiga och skygga. Min store blev nästan ihjälskrämd av det ena marsvinet igår, han blev så rädd att han skrek och grät och gömde sig under soffan.... Det som hände var att han skulle hjälpa mig att mata dem och ställa in matskålen i buren. Men då blev ett av marsvinen jätterädd och liksom hoppade ut ur ena hö-högen och sprang rakt över buren till den andra halm-högen och sonen trodde att marsvinet attackerade honom! Han sa att det hade nuddat vid honom och han var ju helt förstörd och trodde att det var livsfarligt. Jag tröstade och förklarade att marsvinet hade blivit rädd när han skulle sätta ner matskålen och inte alls ville något illa. Men han är ju övertygad om att det attackerade...så nu tycker han att marsvin är dumma. :grin:
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
815
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 360
Senast: Amha
·
Fritid Jag behöver tips på hur jag kan förvara min sticking när jag är ute på språng. I vanliga fall har jag en speciell väska, men det blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 236
Senast: Sel
·
Samhälle Bedrägerier är ett ovanligt stort problem i samhället just nu. Det är SMS, mail och välfärdsbrott. Assistansbolag, friskolor och olika...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp