Alla vi med Marsvin

Sv: Alla vi med Marsvin

Ta upp de med handduk som skydd för tassarna. Lättare att hålla de som små kåldolmar tills de inser att människor (i norden?) inte äter marsvin (om inte annat är de ändå för små för att ätas :p).
 
Sv: Alla vi med Marsvin

KL

Nu ska marsvins-familjen utökas. Två bebis-hanar, släthåriga och utan virvlar är jag ute efter. EJ röda ögon. Nån som vet nån som har? Inte så himla lätt att hitta faktiskt. Särskillt inte när man är som jag, nu när jag fått idén vill jag ha dem NU!
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Kolla; http://marsvin.ifokus.se/


Du kan trycka på den som heter "Marsvin & tillbehör säljes/omplaceras" lite ner till vänster (i den brunaktiga "spalten")
Där finns det en hel del till salu nu! Du kan även starta en tråd och skriva vad du vill köpa så kan man få napp :)
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Det gick snabbt! Jag har tingat två gullegrisar från samma tjej. Den ena är redan leveransklar, men jag väntar tills båda är stora nog vilket blir i slutet av januari. Två nya färgkombinationer! En svart med bruna strimmor och en som är randig i alla möjliga färger, vitt, grått, lemon, guld och svart.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Det är dag s att sluta smyga nu. Om ni vill att marsvinen ska bli tama så måste ni hantera dem, ofta och gärna varje dag. Plocka upp dem och håll dem lugnt i knät, tala mjukt och struk försiktigt över dem. Marsvin är bytesdjur och ser dåligt bakåt och rakt fram, bäst är att närma sig snett framifrån så de ser en och inte blir inte överraskade. När de sitter i knät så bjud på godsaker, när de börjar äta så har ni halva inne!

Ta för vana att gå förbi buren ofta och ha något med, utfodra ofts och lite så dröjer de inte länge innan de möter er tjutandes vid gallret och tigger.

De blir imte tama automatiskt, lite jobb krävs. ;-)
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Aha, jag trodde inte man "fick" ta i dem. :o Det står ingenstans att man bokstavligt talat ska fånga och hantera dem. Bara att man ska hålla fram nån *** gurkbit tills de kommer fram. Typ. :D

De är inte lika superskygga nu, även om de nog fick en hjärtattack när jag nös precis. Buren står precis bakom min rygg, där jag sitter och arbetar/surfar. Jag har märkt av en något mer avslappnad inställning sedan ett par dagar tillbaka.

Ok, men då finns det ju hopp! Tack för handfast råd! :)
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Jag tycker absolut att du ska unna dina skygga marsvin någon form av hus att söka skydd i istället för i en halmhög, som ju blir totalplatt redan efter ett tag när de knaprat i sig av halmen.
Tak över huvudet är viktigare för dem än omslutande väggar. En låda med tak och tre sidor funkar ypperligt. På så sätt kan du och dina barn se marsvinen samtidigt som de tycker att de har "gömt sig", dina barn slipper bli panikslagna av överraskningen av ett framrusande marsvin och dina marsvin kan koppla av bättre.
Det måste vara enormt stressande för ett bytesdjur som marsvinet, som ofta jagas av rovfåglar och därmed är extra skräckkänslig för hot uppifrån, att inte kunna få ett vettigt krypin att söka skydd i.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

De fick skydd i form av bred planka tvärs över burbotten, som en slags tak utan väggar, för över en vecka sedan.

Barnet blev inte rädd för att marsvinen rörde sig i buren och han stod utanför, utan när han skulle hjälpa till och mata dem och satte in skålen med grönsaker. Då sprang helt plötsligt det ena fram ur höhögen på ena sidan och bort under plankan på andra sidan och nuddade nog honom samtidigt, så han trodde marsvinet attackerade. Men han har kommit över det.

Vet du vad? Om man ska svara eller skriva i en tråd och det har gått ett tag sedan det man tänker svara på, då kan man börja med att fråga hur det är NU, om något har hänt eller är annorlunda mot DÅ. Bara en idé. :idea:
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Ta upp de och låt de sitta på varsin handduk i knät (på olika personer) i soffan när ni ser på tv eller film eller något. Marsvin i sådana situationer sitter oftast paralyserade i början alt möjligen springer in och gömmer sig mellan personerna i soffan tills de inser att ni inte är farliga ochh kan slappna av mer och mer. Kanske knapra på något smask som erbjuds osv.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Vad bra att du gett dem lite skydd ovanifrån.

Och vet du vad, "ett tag" är ju så olika för olika människor, alla är inte inne på alla forúm varje dag, och för en del användare känns en tråd gammal redan efter 24 timmar, medan för andra så känns en tråd aktuell under flera dagar, ibland rentav veckor. Det ser väldigt olika ut på olika forum runt om på nätet, både med trådars färskhet och vilka svarsmöjligheter man har när man skriver. Här på buke finns ju möjligheten att välja "svara på detta-knappen" (på andra forum finns ofta bara svara i tråden alternativet). Och jag svarade på ett inlägg du gjort en kort tid innan, så att inleda med att fråga om det blivit någon förändring just i detta fallet känns väl kanske inte som mitt förstahandsval.

Jag ville iallafall bara komma med lite tips på hur du kunde hjälpa dina marsvin att bli tryggare och därmed tamare, samt att inkludera ett barnperspektiv på det hela. Jag är själv småbarnsmamma och har nyligen "adopterat" två stackars livrädda försummade marsvin och står alltså inför liknande problematik som du. Mitt inlägg var alltså gjort av omtanke, främst mot marsvinen, men också mot er människor som ska sköta dem. Lycka till i fortsättningen med era små grisar!
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Jag har köpt "mössor" till mina barn som de har när de har marsvinen i knät. Det ser ut som runda fleece-poolar i miniformat, vattentätt och med väggar så barnen kan ha dem i knät utan att de blir rivna eller blöta och marsvinen känner sig lite mer inbonade.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Mer svar :-) Många olika bon har jag mina kan gömma sig i. De behöver inte gå många steg utan tak över huvudet om de inte vill. Det har gjort jättestor skillnad för mina.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

*kl*

Jag är marsvinsvakt i 2 veckor... Fick med hö, och pellets och gurka.

Vad kan man ge mer för att smöra in sig hos dom? Dom är ganska tama och man får klappa dom när det passar fröknarna tydligen :-)
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Vara mycket runtikring, de brukar vara väldigt sällskapssjuka. Jag brukar sätta mig bredvid buren så ofta jag kan, t.ex. när jag ska sortera strumpor kan jag ju lika gärna göra det där marsvinen är.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

*kl*

Jag är marsvinsvakt i 2 veckor... Fick med hö, och pellets och gurka.

Vad kan man ge mer för att smöra in sig hos dom? Dom är ganska tama och man får klappa dom när det passar fröknarna tydligen :-)

Vitkål, grönkål, paprika, broccoli, morot, äpple står högst i kurs hos mina. Men ge mindre mängder ifall det är så att de inte är vana vid det. Men jag hoppas de är det för gurka är det inte mycket c-vitamin i så mer än det behöver dem.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Jag har köpt "mössor" till mina barn som de har när de har marsvinen i knät. Det ser ut som runda fleece-poolar i miniformat, vattentätt och med väggar så barnen kan ha dem i knät utan att de blir rivna eller blöta och marsvinen känner sig lite mer inbonade.

Smart! Vart hittade du sådana?
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Jag har köpt "mössor" till mina barn som de har när de har marsvinen i knät. Det ser ut som runda fleece-poolar i miniformat, vattentätt och med väggar så barnen kan ha dem i knät utan att de blir rivna eller blöta och marsvinen känner sig lite mer inbonade.

:D Vårt första marsvin som vi skaffade 1992 satt i en vanlig mössa när vi åkte någonstans på vintern, tex till morföräldrarna på julen. I mössan och sen i en liten låda.
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Jag köpte c-vit idag, men eftersom jag inte är så förtjust i vattenflaska har jag gett dom en skål, och den behöver ju bytas ett par gånger/ dag. Så det är slöseri med vitaminer och hälla det däri, så jag droppade en droppe på en liiiten bit knäckebröd till varje tjej och dom knaprade i sig det på en gång...
Dom har även fått en mandarinklyfta var, som inte var så intressant. En äpplegren har dom smakat lite försiktigt på. Paprikan och blandsalladen var riktiga 10poängare!! Imorgon blir det lite kål ;) tack för tipsen
 
Sv: Alla vi med Marsvin

Igår fick jag veta att minstingen jag väntar på har navelbråck och blev erbjudna en annan. Så på fredag blir det hämtning eftersom båda är tillräckligt gamla.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
815
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 360
Senast: Amha
·
Fritid Jag behöver tips på hur jag kan förvara min sticking när jag är ute på språng. I vanliga fall har jag en speciell väska, men det blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 236
Senast: Sel
·
Samhälle Bedrägerier är ett ovanligt stort problem i samhället just nu. Det är SMS, mail och välfärdsbrott. Assistansbolag, friskolor och olika...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp