Alldeles för godtrogen *suck*

I

InsaneSpliffwizard

Jaha, det är nästan så att man allvarligt börjar fundera på att ta bort hästen istället för att hon ska hamna hos någon oseriös igen.

Jag hittade en jättebra (nåja, tyckte jag då) köpare till hästen. En tonårstjej, som kanske inte var så jätteduktig, men väldigt mjuk och lugn. Hon hade redan en D-ponny och bor tillsammans med sin mamma på en mindre hästgård. Jag erbjöd dom ett lägre pris, om dom hämtade hästen innan månadesskiftet (så det inte skulle kosta mig en stallhyra till). Dom var uppe och betalade handpenningen. Några dagar senare visade det sig att dom inte hade möjlighet att hämta hästen innan månadsskiftet. Nåja, dom verkade så himla trevliga och seriösa, så det gjorde inget, och vi bestämde att dom skulle komma och hämta hästen ungefär en vecka in i nya månaden.

En-två dagar innan dom skulle hämta henne, har mamman pratat in ett meddelande på telefonsvararen och säger att dom inte kan hämta henne förens mer än en vecka senare igen. Jag ringder då upp och det visar sig att dom nämligen inte skulle få pengarna förens då. Det är flickans pappa, som bor utomlands som ska betala hästen, och det tar några dagar att föra över pengar.

Jag säger då (Nej, fortfarande ingen varningsklocka som ringde!) att dom kan hämta hästen det datum vi bestämt så får dom pappren, jag får resterande pengar och vi skriver kontrakt en vecka senare. Mest pga att jag själv precis flyttat, jobbar heltid, och inte skulle vara hemma före klockan 24.00 på kvällen om jag skulle åka hela vägen ut till hästen och mocka efter jobbet (inget körkort).

Dom kommer och hämtar hästen. Lastningen går inte sådär super. Hon har frågat mig om hästen är lättlastad och jag har flera gånger svarat att hon är relativt lättlastad, när hon har åkt ofta har hon klivit rakt på, men att det har kunnat ta upp till en kvart. För dom tog det ca 20-30 minuter och få på henne. Dom fick på henne efter fem minuter, men eftersom ingen stod vid luckan, så hann ingen stänga bommen innan hon backade ut:crazy:

Mamman sa inte så mycket mer, än att hon inte var riktigt nöjd med lastningen. Jag sa det att hon i stort sett bara gått i hagen sen i somras o inte åkt transport på två månader, det går nog lättare när hon kommer in i träningsrutinerna igen.

När dom haft hästen i över en vecka, ringer jag för att prata om betalningen och så. Vi kom fram till att jag skulle komma ner i morgon och få betalt, dom skulle få alla papper och vi skulle skriva kontrakt. Hon säger då innan hon lägger på att hon skulle vilja pruta för att hästen inte gick på under en kvart, jag frågar hur mycket, men hon vet inte. Jag ber henne höra av sig om det. Hon hör inte av sig, och några dagar senare ringer jag. Hon säger då att dottern ridit en träning på hästen och någon westernmänniska tydligen sagt att hon varit ömfotad. Dom hämtade hästen oskodd, vilket jag informerade dom från början om, och det inte var något problem. Jag berättade att hon gått oskodd sen jag ställde av henne, men jag har knappt ridit henne oskodd. Dom säger då att dom ska sko henne efter några veckor, när även deras andra häst ska skos.

Nu vill hon inte betala mer än halva priset på prutpriset!

Hon har betalat handpenningen. Hon har gått med på den summan vi sagt. Inte kan man väl komma och pruta efter att man betalat handpenningen? Ska dom reklamera hästen måste dom väl betala återstående summa och SEDAN reklamera hästen? Finns papper på att dom betalat handpenningen. Hon sa att om inte jag gick med på halva prutpriset, så ville dom inte ha hästen.
För hästens skull så gick jag med på det, sa att jag behåller handpenningen (vilket inte var ngt problem) och att dom får se till att hästen kommer upp till Stockholm med all utrustning. Det sa hon att det skulle hon se till. En liten stund senare får jag ett sms som lyder ungefär

"Du är välkommen att hämta *******. Våran adress är ************. Ring innan du kommer så vi är hemma."

Vad gäller, ni som är juridiskt kunniga? Jag har fixat ett juridiskt ombud och försöker få tag på en nära vän som är advokat.
 
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

Jag skulle genast skaffa mig en advokat innan jag pratade med de så kallade hästköparna igen.
 
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

Inte kan dom reklammera hästen för att hon inte gick in på en kvart!! Förstår dom inte att djur inte är maskiner?! Och har dom såpass lite hästkunskap att dom inte fattar att hästen är omfotad utan skor?!!

Hoppas att du lyckas få tag på advokaten! Tyvärr är min jurist-mamma utomlands, annars hade hon kanske kunnat hjälpa dig.

Tröstkramar till både dig och Grisan!
 
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

Hämta hästen.. kostar mer med advokater & jurister.
 
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

Folk är inte kloka. Du har ju lärt dig en läxa till en annan gång, tyvärr. När jag sålde min senaste häst och jag skulle leverera den till dom 50 mil hemifrån så fick dom vara snälla och föra över pengarna på mitt konto och faxa en kopia på överföringen på morgonen innan jag lastade och körde dit hästen. Tyvärr finns det otroligt många idio....r. Det är nog bäst för din häst att inte hamna hos sådant folk.
 
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

Stackars dig!

Muntligt avtal gäller! Stå på dig om att de ska köra hästen till dig omgående! Berätta att du tänker ta kontakt med advokat annars! Du har rätten på din sida, men kan vara svårt att bevisa ord mot ord.... därför måste man ha skriftligt på allt tyvärr...

Har ett par som oxå krånglar nu, du vill inte PM mig om var i landet de bor?

Lycka till!
Jenny
 
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

Försöker få tag i mitt ex till advokat, men han tillbringar större delen av året i Miami tyvärr.
 
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

Inte ens reklamera hästen vill dom... Utan dom vill pruta ner efter att dom hämtat hästen, betalat handpenningen o gått med på priset...

Dom sa när dom hämtade hästen att dom inte skulle sko henne förens om ca 4 veckor, o frågade om hon klarade att gå barfota. Jag svarade att hon har ju klarat att gå barfota sen i somras, när vi flyttade från Täljö, men knappt blivit riden, så dom får prova.

Tack så mycket =)
 
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

Ja, jag ska försöka få hem henne snabbast möjligt. Jag ringde idag och sa att jag ville ha hästen tillbaka i Sthlm innan helgen var slut, och dom svarade att dom inte tänker köra upp henne och föreslog att jag skulle få 25% av köpesumman och sedan skulle vi vara kvitt.
Jag svarade att det inte finns en chans att jag går med på det, och fick då svaret att "kolla på alla andra annonser på vbl, där är priset inte lika högt som din". Jag frågade då hur många sådana annonser dom sett med det priset, med ett vbl som gått 110 hoppning med vinst och dom svarade att dom inte hade köpt henne som hopphäst. Hallå? Köper jag ett tyskt dressyrstammat halvblod, ska jag få den billigare då för att jag är hoppryttare? Dessutom visste dom redan innan dom kom ner och ens provred vad priset var.

Mitt juridiska ombus ringde senare idag och pratade med dom, men dom slängde på luran i örat på honom.

Dom var dessutom upprörda över denna tråd, för dom var minsan inte oseriösa! Öhh nähä....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

Jo, men det finns vittnen till detta avtal. :)

PMar
 
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

:eek:
Än är inte den siste idioten född....
Djur är inga maskiner och att pruta för att hästen inte går in i transporten direkt tycker jag är ett löjligt skäl. Det är väl självklart att en häst kan vara ömfotad utan skor?! Det är ju bara att ta ut en hovslagare så är det problemet ur världen.
Kontakta en advokat och hämta hem hästen så fort du kan! Du hittar säkert ett bättre hem till din häst med mer seriösa och hästkunniga människor.
Lycka till!
 
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

Kan inte säga så mycket, eftersom jag inte vet något om juridik.
Men, vilka idioter det finns! :crazy:
Hoppas det löser sig för dig och pållehästen.
 
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

Ibland undrar jag hur mänskligheten är "funtad"?:confused:

Hur kan det vara möjligt att folk beter sig på det viset?

Att de insett att hästen var vad dom tänkt sig,är kankse en sak...

men att inte själva "lämna tillbaka" hästen hos ägaren är en,ren j*vla ouppfostran!!!Jag hoppas mamman skäms fruktansvärt nu!!!
Hur tror du ditt barns ska bli som vuxen,med en sådan förebild som du???

De har ju en gång godtagit det pris ni var överens om.. och om hästen var som du sagt så finns det ju ingen anledning att pruta ner det mera..."för att den är dyrare än andra varmblod...":crazy: Om det är så att de inte "fått" fram pengar, så vore det väl lättare att erkänna detta!!!

Se nu till att du får hem din pålle snabbt, och lär dig av ditt missstag!! Se handpenningen som ett bensinbidrag...:crazy:
 
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

Vilka idioter :eek: :crazy:
Det är ju en sak att de inte fattar så pass mycket att hästen kan bli öm om den inte är van att bli riden utan skor, eller att det inte bara är att lasta en häst alla gånger utan att det kan ta tid (särskilt om man inte gör det på rätt sätt :p ).

Men att börja fippla med priset och pengarna är :eek: :mad: Så jäkla oseriöst och idiotiskt så det är inte sant, läser de här?
Gör ni/du det så undrar bara jag vadf*n ni tror eg.
Har kvinnan ingen skam i kroppen? Stackars dotter att ha en sådan falskspelande mor :(
 
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

Var i landet bor dom, det kanske är nån bukefalist som bor i närheten som kan hjälpa dig med hästen tills du kan fixa någon transport för den?
 
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

Har i stort sett samma problem och tankar som du, men man kan ju inte ta bort en frisk häst antar jag.
 
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

självklart kan man det!!
 
Sv: Alldeles för godtrogen *suck*

Hur gör man då, vem skriver intyg? Undrar eftersom jag är i samma situation.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Precis som rubriken! Hur snabbt var ni uppe på hästryggen igen efter att ha opat bort äggstockarna och äggledarna?🌼 Letar häst och fick...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: FruS
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Senast: BornAgain
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 206
Senast: manda
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp