Allemansrätten...........

Sv: Allemansrätten...........

Avskaffa Allemansrätten för att några idioter tar vägen över din gårdsplan :eek: Du måste skämta!?!

Allemansrätten är ju något av det finaste vi har i det här landet. Eller vill du att vi ska ha det som i t ex USA, där man knappt vågar kliva ur bilen och gå en meter in på angränsade fält utan risk för att bli skjuten ("Trespassers will be shot at" - den skylten såg jag faktiskt mer än en gång när jag var i USA)!

Men däremot så håller jag med andra här om att vi måste informera folk ordenligt om vad allemansrätten innebär.

Men att folk utan förstånd tar vägen över din gårdsplan har inget som helst med allemansrätten att göra. Jag förstår att du blir förbannad - med all rätt! - men att utifrån det missunna alla icke-markägare att kunna gå ut i naturen med en picknickkorg eller ta en hundpromenad i storskogen - det är väl ändå till att överdriva. Fast du tycker kanske att även alla hundägare måste köpa egen skog - precis som alla hästägare :rofl: :rofl:

Och alla svampplockare och alla bärplockare och kanske de som vill plocka lite vilda blommor med. eller bara de som vill gå en liten skogspromenad...jag ser framför mig; svampgård säljes...bärgård säljes...det öppnar upp helt nya marknader.

Till Masse; moderaterna; dem kan du rösta på. De är i Uppsala i alla fall lite inne på att allemansrätten bör avskaffas. Och fördomsfulla jag tänker då att...näe det var inget...

Bubbla, ledsen att du tog illa upp för en skrattande smily,

Med facit i hand, bonden eller fastighetsägarna har i de flesta fall köpt och betalt för marken du vill använda till vad du vill, jag tycker om att folk vistas på min mark och alldra bäst om de som frågar om lov, hur svårt kan det vara. Jag kan då tala om att jag vill tex att ni rider på någon bestämd plats. Dessutom finns det obyggda tomter som man får vistas på. Idag när jag kollade mina hästar var det en familj som utnyttjade allemansrätten, de drog en barnvagn genom våtmarken och svor åten den j-la bonden som inte hadde gjort någon väg att gå på. Dom visste inte att det var min " tomt"

Uppfattade den som hånfullt skrattande. Var den inte det så är det ingen fara på taket.

Meningen med allemansrätten är ju egentligen att man ska kunna använda sig av mervärdet på marken som inte markägaren borde ha en rimlig chans att utnyttja själv. Dvs markägaren kan oftast omöjligtvis plocka alla bär och svamp som finns eller utnyttja alla fikadungar samtidigt. Eller i´rida på alla stigar m.m m.m så om alla höl sig till det skulle det förmodligen vara mindre problem.

Jag frågar också gärna om lov, men det är inta alltid man så lätt få reda på vem som äger vilken mark. Inte här där jag bor i alla fall där det finns många externa skogsägare som inte ens bor i trakten.

Horsesman skrev:
Med facit i hand, bonden eller fastighetsägarna har i de flesta fall köpt och betalt för marken du vill använda till vad du vill, jag tycker om att folk vistas på min mark och alldra bäst om de som frågar om lov, hur svårt kan det vara. Jag kan då tala om att jag vill tex att ni rider på någon bestämd plats. Dessutom finns det obyggda tomter som man får vistas på. Idag när jag kollade mina hästar var det en familj som utnyttjade allemansrätten, de drog en barnvagn genom våtmarken och svor åten den j-la bonden som inte hadde gjort någon väg att gå på. Dom visste inte att det var min " tomt"
Nej jag tycker att du resonerar fel. Bönder har köpt sin mark väl medvetna om att allemansrätten finns. Det eventuellt minskade värde som allemansrätten skulle ge upphov till är alltså redan medräknat.

Det som äranmärkningsvärt är däremot om reglerna ändras så att användbarheten minskas. Exempel på detta är tex bildande av naturreservat.

Visst får man vara i naturreservat om man förhåller sig till de regler som finns, i princip samma som i allemansrätten. Allemansrätten på min mark ger ingen rätt att bryta grenar plocka fridlysta blommer också vidare. Visst är vi som köpt marken väl medvetna om att vem som helst får komma och taga del av vår natur som vi har, detta är unikt bara vi i hela världen. Jag har inte heller kört bort någon från min mark. Men diskussitionen här ger sken av att man får bete sig hur som helst och att bonden ska tacka och taga emott. I någon inlaga gäller allemansrätten endast en viss storlek på tomt. Detta säger mig att man inte är helt säker på vad som gäller. När jag räknade om till kvm gäller allemansrätten, men i själva verket är min gård för liten att klassas som jordbruksfastighet. man kan förvärva denna utan förvärvstillstånd. Därför gäller allemansrätten även tomt till vanlig fastighet också, bara man inte stör.

Kl*

Om vi vänder på, är det inte häst ägarna/vandrarna som oftast är egoistiska då dom vill utnytja nått som dom inte har ansvar eller betalar kosekvenserna av?

Och jag varför har alla blivit blinda av att nån har gått på gårdsplanen det man borde se är vad bönderna för betala för andras nöjen bla sönder ridna skogksvägar, nertrapadeplantor, söndertrampade rötter och mycket mera.

och angående ridleder så finns det i min och angränsande komuner i alla fall 10 ridleder tillsamans som jag vet om och då har jag inte letat. Om ni tycker det finns dåligt om dom i era komuner så får ni vara på dom.

skrivit från en vars pappa har trötnat på att köppa och sätta ut granplantor efter stormen då det även tredja gången har blivit nertrampat av både hästar och meniskor. och då har vi ändå bara 2hektar skog

Kram

Kan inte annat en hålla med dig i det du skriver.

Man borde fråga partieran var dom står i frågan om allemansrätten nu när det är valår

Kram

Jag förstår din längtan efter en hög mur!:D Vill också ha en med krossat glas på toppen så ingen kan kravla sig över:D :D Nej allvar det är skitjobbigt med alla idioter som klampar på i kohagen lite brydd blir man ju över sin hälsostatus! Var har dom klampat runt innan?:eek: Jag tycker att allemansrätten ska stoppa där det finns staket dvs inte tillåta att folk tar sig över/under eller går igenom grindar! Trams att jag som markägare ska behöva finna mig i att folk utan något som helst djurvett ska få gå in på MIN mark bland MINA djur och sedan hålla mig ansvarig om något händer för att dom har retat upp tjuren eller en ko som tyckt att hennes kalv varit i fara:mad: :mad:

Som både orienterare och ryttare är jag oerhört tacksam för allemansrätten. Har både ridit och orienterat i en rad andra länder och det är stoor skillnad... Även om man kanske inte tänker på alla fördelar allemansrätten innebär i vanliga fall, upplever iallafall jag det nästan som ett handikapp där denna möjlighet inte finns.
Sedan finns det ju en rad andra saker man vill kunna göra i vår underbara svenska natur, ex plocka bär, svamp, bada, ha picknick, tälta osv. Att avskaffa allemansrätten för att en del människor inte har vett att utnyttja den på ett vettigt sätt känns som en väldigt drastisk åtgärd, varför inte istället lägga energin på att informera bättre?

och ja, min familj har skog men inga hästar att rida på i den :cool:

Enligt uppgift från skattemyndigheten finns det idag inte någon fix gräns för vad som är en jordbruksfastighet. Det handlar om användningssätt...

Förvärvstillstånd - Jordförvärvslagen har två huvudsyften:

att gynna sysselsättningen och boendet i glesbygder. Om du varken har tänkt bo på den inköpta fastigheten eller verka på orten inom ett glesbygdsområde, kan din ansökan om förvärvstillstånd avslås. I Skåne län finns inga glesbygdsområden. Om jag då förstår det hela rätt - är det fritt fram att köpa en jordbruksfastighet i Skåne för en privatperson.
att behålla balansen i markinnehav mellan enskilda personer och juridiska personer när det gäller lantbruksegendomar. För att inte juridiska personer ska konkurrera ut enskilda personer, på marknaden för fastigheter som används för jord- eller skogsbruk, finns strikta regler som begränsar juridiska personers möjligheter att köpa mark från enskilda personer.

Gazzan skrev:
Och jag tycker du var väldigt otrevlig i bemötandet till dessa jag tycker som så att väljer man att bo där man VET är mkt turister som går får man finna sig i det.Vill man slippa det så flytta;)

Herregud lite människor som GÅR på en väg.. ojoj vad farligt, kunde du inte ha sagt.. ojoj såg er inte, är ni vänliga och flyttar er lite så jag akn backa här?
Då hade de nog flyttat på sig ska du se!

Och du sätt upp skyltar intill hagen med tjuren...
"tjur gåendes i hagen, gå in i hagen på egen risk.. här har ni nummret till SOS 112 som ni lär behöva om ni går in i hagen!

Skriv sedan en lapp hundar går lösa tillträde sker på egen risk!

fanns de sånna lappar på en gård skullel iaf jag inte gå där.:crazy:

Alltså...:eek: :eek: :mad: :mad: är du på riktigt??
Så om du sitter i din solstol i trådgården och det helt plötsligt vandrar in en man, fimpar bland dina solroser (och trampar ner ett par av bara farten) går vidare till sitt omsorgsfullt planterade trädgårdsland och mosar morötterna (för att han inte visste att det var medvetet sådda grödor) sedan går bort till hundhagen och sticker in fingrarna till Fluffy (som äter och inte vill bli störd, men vadå? du har ju inte satt upp någon SKYLT!) sneddar in genom uterummet vidare genom vardagsrummet (där din man kommer med saft, men han säger bara, ursäkta kan jag få komma förbi? För han vill inte vara oartig mot mannen som vill hitta en väg) och siktar ut mot vägen, för han letade ju bara efter en väg. Då är det helt okej eftersom att när du flyttade dit så visste du att det bodde folk där??? Bara för att man kan gå mellan husen på gården så behöver man inte göra det. Bara för att man kan gå i hallen mellan köket och vardagsrummet betyder det inte att man gör det heller!
Bor också på gård och har varit med om att bli invaderade av militären. ett tjugotal bandvagnar kom runt 23 tiden i becksvart mörker inkörande mellan hundar, hus, bilar, får och övrigt. Folk har grävt gropar att hoppa över i vår skog, min lillebror fick åka till sjukhus efter att ha cyklat ner i ett. En kvinna stal stenar från den gamla k-märkta stenmuren!! Snorungar på moppe gör massor av burnoff-märken på grusvägen så att den blir helt förstörd. Folk klättrar in med ungarna till shettisen och matar, klappar och klänger.. Ett antal gånger har det flugits med luftballong så lågt att djuren blivit vettskrämda, korna har gått genom staketet och hunden rymde, sedan hade de mage att landa i kornfältet!!:eek: En gång flög de så lågt att min mormor kunde prata med dem och det är inte lite lågt de flög då med hennes dåliga hörsel och allt!Jag kommer inte på mer nu, men det är sjukt vad folk kan göra med tron att det är allemansrätten!! Utbildning i grundskolan, ja tack!! och lite sunt förnuft folk!!

Men hur är det med allemansrätten när vi är med i EU.

För EG domstolen borde ju inte förbjuda markägarna i sverge att stänga av sin mark från vandrare när man kan göra det i andra länder och EU lagar står ju över Sverges lagar eller? är inte så bra insat men om nån värkligen vill så kan man ju försöka.

Kram

I övriga EU finns ingen allemansrätt Sverige är unikt på det sättet. Där har istället markägaren rätt till sin mark och själv bestämma vem som ska få vistas på marken.
Så det är tvärt om, som markägare borde man kunna gå till EU-domstolen och kräva att få samma rätt som andra markägare att själv få bestämma över sin mark. Har faktiskt inte tänkt på det tidigare.

Angående det här som många tar upp med att plocka bär och svamp så det snart ändå ett minne blott. Allt beroende dessa personer som inte följer reglena när det gäller införsel av hund och katt till Sverige. Det är inte längre frågan om vi får in dvärgbandmasken utan istället när.
Ännu ett skäl till få sätta upp en hög mur och kanske kunna klar sin egen mark lite längre från angrepp.

Jag får EU-stöd för att bevara utrotningshotade växter och djur som finns på marken. Vilket gör att man inte precis gillar folk som kommer och plockar de fina blommorna eller bara ska skaffa en snok till sitt teraium för att dom är så häftiga. Har träffa på bägge delar ute i markerna. För att inte tala om småpojkarna som ska fånga grodor och ödlor. De som däremot är intresserade på "riktigt" t ex forskare eller länsstyrelsen kommer alltid och talar om när de vill göra besök innan så att det inte stör på något sätt. Vilket det aldrig gör för man märker i det närmanste inte att de kommer. Stannar långt bort från gården med sina bilar och går på väldigt långa avstånd från husen. Stör garanterat inte oss som bor här.

Har du extra stöd just för att du har fler utrotningshotade arter än på andra betesmarker med utökat stöd?

Jag tycker det är intressant att du vill utestänga de som via sin skatt betalar för din verksamhet.

Jag får också ganska mycket pengar från EU och är tvärtom stolt över att visa folk hur deras skattepngar används. jag tror det är svårt att på sikt få acceptans för EU-stöd om vi samtidigt omgärdar oss med murar.

Faktisk det första vettiga skälet att ha kvar allemansrätten på hela den här tråden.
Men jag har ett speciellt bidrag och skötselplan för den här miljön. Dessutom är i stort sett hela marken klassad som A-klass. Vilket i sin tur ger inskränkningar i allemansrätten för t ex ridning under vinterhalvåret. Vilket inte den som "bara" ska hävda sin rätt inte har någon aning om om man inte frågar mig.
Jag har inget emot besök på marken om jag vet om att det pågår och kan tala om vad som gäller (var tjuren är eller om det finns högdräktiga ston som kan bli störda t ex). Tvärt om här är de flesta välkomna om man bara talar om det innan. Har med glädje lånat ut min mark för diverse aktiviter som stämmer med den speciella miljön som finns här. Som exempel Lunds Universitets forskning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 495
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 656
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 388
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer