Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag tror inte det finns några som är HELT fria.
Pudel eller kinesisk nakenhund är väl några raser det brukar tipsas om som bättre än andra.
Men det finns ju allergiker som klarar vissa hundar av en ras men inte andra, så det är indiviuellt mellan hundar också.
irish soft coated weaten terrier fäller inte päls på samma sätt som andra hundar, man måste borsta hunden för att den ska ramla ut. Hunden hårar alltså inte ner överallt. Detta gör att dom är ganska allergivänliga mer eller mindre samma sak med alla hundar som trimmas skulle jag tro
Tibetansk terrier listar SKK som en av dom raserna...
även dom övriga raserna som dom andra har nämt, det bästa är om du får åka till uppfödaren och testa, men tänk på att en valp oftare är starkare i lukten och därför kan en del som tål dom vuxna djuren inte tåla sin valp.
Om man som pälsdjursallergiker vill skaffa hund så ska man först och främst göra ett pricktest med olika hundpälstyper.
Sedan vänder man sig till en uppfödare av den rasen man är intresserad av och berättar, är det en kennel som ligger nära så brukar det inte vara något problem att besöka kenneln ofta under en period för att se om man ändå reagerar på pälsen.
det är min pappa som e allergisk.. ska kanske gå på ett hund gymnasie och ska då ev skaffa en hund att ha där, men som ska följa med hem på helgerna..
några mer förslag!
amerikansk cocker spaniel ska varaganska allergi vänliga.. vet att min kompis som är allergisk mot allt som har päls ungefär.. blir akutsjuk. klarar våra amrisar jätte bra och även en slags terrier som jag inte kommer ihåg vad det är för ras..
jag är också mild pälsallergiker och jag sover med 3 amrisar i sängen varje natt utan problem..
Men det där med allergi är ju induvidiellt.. nån allergiker kanske kan ha den rasen medan en annan blir sjuk av samma ras!
Jag tror det gäller alla trimraser eller strävhårigs hundar.
Men jag har iaf märkt att flera som är allergiska inte reagerar på Harley o Douglas (westie och strävhårstax)