Allergi, kolla upp eller inte?

Mammas

Trådstartare
Jag har en möjligtvis konstig fundering. Jag fick för några år sedan en reaktion efter att jag ätit skaldjur, vaknade på natten efter med nässelutslag över hela kroppen. Tätt från hårbotten till fötter. Nu är inte det hr ett jättestort problem eftersom jag är vegetarian och inte äter skaldjur överhuvudtaget. Men när jag pratade med en vän om denna händelse sa hon att nästa "steg" i den allergiska reaktionen är att få andnöd. Och då började jag fundera på om det är värt att kolla upp om jag är det?

Jag äter det ju inte, men det kan vara värt att veta om det nu lyckas komma i kontakt med min mat och jag får en reaktion. Kanske få en adrenalinspruta jag kan ha med om jag går dit folk äter skaldjur etc. Eller överreagerar jag bara?
 
Såklart du ska kolla upp det. Men det är inte säkert att du blir klokare för det. Men får du testresultat som visar att du är överkänslig eller allergisk så är det ju bra att veta just det. Ett råd kan väl vara att införskaffa allergitabletter, typ kestine, clarityn eller annat antihistamin.
Min ena dotter får nässelfeber av chili, det hanterar vi genom att hon undviker chili, samt att hon alltid har tillgång till antihistaminer.

Jag har haft ett par anafylaktiska reaktioner med ambulansfärd och intensivvård som följd, men vid allergitester så visar inte min kropp alls upp något i närheten av denna grad av reaktioner vid tester. Dock har jag ju facto fått reaktionerna, och har således adrenalinspruta och kortisontabletter med mig i väskan. Men det är dyra saker, med kort hållbarhet. Det kostar mig ca 1000:- vid varje tillfälle jag tar ut, och sprutan har bara ett års hållbarhet. Vilket alltså innebär att jag betalar dyra pengar för något jag hoppas inte behöva använda.
 
Det kan nog vara en bra idé. Min mamma har alltid kunnat äta skaldjur tills en dag när det var kräftskiva som hon fick andnöd och var tvungen att åka ambulans in till sjukhuset. Nu kan hon inte vara i samma rum som skaldjur och är väldigt känslig överlag. Det kan ju vara värt att kolla upp ifall något nu skulle hända, bättre att ta det säkra före det osäkra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får inga bra svar av vården så tänkte kolla här om någon är i samma sits som jag. Jag har plötsligt fått allergiska reaktioner mot...
Svar
11
· Visningar
1 319
Senast: hastflicka
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn När byråkrati råder inom dagisverksamheten. våran dotter reagerar ( som de flesta barn) på röda grönsaker, frukt och bär. Sådana barn...
Svar
15
· Visningar
2 209
Senast: Mynta2
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp