Allergi mot B-vitamin??

B

**BORTTAGEN**

Hallå igen! Läste att många blev ömma i pälsen(huden) efter klippning o att man då kunde ge B-vitamin. Så jag köpte en vit dunk på Granngården o efter en fodergiva så blev hästen alldeles knölig på hela kroppen!! Stora o små om vartannat.. Kan dom vara överkänslig mot det?? Jag har haft hästar i många år o förr gav jag det vid pälssättning o fällning o jag har aldrig sett en sån här knölfia förut. Men en allergisk reaktion var det definitivt!!! Och nåt annat nytt än B-vitamin har hon inte fått???
 
Tjena,

Jag har givit b-vitamin till alla mina hästar de senaste 10 åren och aldrig råkat ut för en allergisk reaktion, såvitt jag vet så kommer den överflödiga b-vitaminen ut den naturliga vägen vilket gör det svårt att överdosera. Vilket fabrikat var det på vitaminen? Kanske var det berikat med någon annan substans som kan ge reaktionen du beskrev.

Annars låter det som en reaktion som kan komma i samband med foderbyte om det nya fodret innehåller en ökad mängd protein. Är du säker på att ni inte fått in nytt hö eller ensilage?

mvh/
Daniel :bump:
 
Låter definitivt som nässelutslag. Borde gå över rätt snabbt. I värsta fall tar det några dagar. Ge INTE med av de B-vitaminerna eftersom det trodligtvis är något i den dunken som hästen inte tål. Exakt VAD det är som den reagerat på är omöjligt att säga.
 
Nej, inget foderbyte. Vi har eget hö som hon ätit sedan augusti. Det var den här vita Krafftdunken som jag köpt. Jag har heller aldrig sett nån allergi av B-vitamin, men nu har det gått ner så jag tror jag hoppar över B-vitamin o borstar med en supermjuk borste tills hon är som vanligt igen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 201
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 745
Foder & Strö Vad är det jag hör? Ger det ingen effekt alls som tillskott? ;) Vid pälsfällning/pälssättning, hud och mag-tarm problem? Köper man...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 969
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp