Bukefalos 28 år!

jemeni

Trådstartare
Har en arbetskompis som har en canterrier som får fläckar på ryggen som kliar!
De har provat allt!
Nu är det bekräftat att det är allergi men inte mot vad men var ska hon börja.

Har bytt foder till James Wellbeloved kalkon och ris för ett par månader sedan (ingen skillnad)

Fler tips vad ska man testa????
 
Sv: Allergi

Vetrinären var mest inne på att sälja annat foder som de var återförsäljare på.

Men blodprover skulle tas för att reda ut vad det kunde vara.
 
Sv: Allergi

Har de verkligen uteslutit allt annat och konstaterat att det verkligen rör sig om allergi, eller testar de bara ifall ett annat foder hjälper?
 
Sv: Allergi

det är konstaterat allergi via biopsi men de kunnde inte se vilken det rörde sig om, utan då skulle blodprover tas och enligt vet så var detta både svårt och tog lång tid.

Undet tiden ville matte börja utesluta allt som hon kan tänkas bli allergisk mot
men finns det mer JWB är väl ett foder de har uteslutit det vanligaste de brukar bli allergiska mot.
 
Sv: Allergi

Förändringarna i huden är ganska allmänna och en biopsi bekräftar inte diagnosen, den stödjer bara misstanken. Någon allergiutredning har mao inte gjorts. Symptomen är inte typiska för ware sig atopi eller foderallergi, men naturligtwis kan hunden ha mindre wanliga symptom.

När man misstänker allergi (wilket man alltså gör utifrån biopsin) inleder man alltid med att utesluta foderallergi. Det är ordentligt korkat att testa en massa olika foder utan att känna till hur en eliminationsdiet är uppbyggd. Fodret man anwänder ska antingen innehålla en proteinkälla som hunden aldrig tidigare stött på. Inte det enklaste, men te älg, hjort mm kan fungera. Kolhydrater är mer sällan bowen i dramat, men man bör ändå wälja en som anses som hypoallergen. Läs hela innehållsförteckningen, plötsligt dyker det upp "animaliskt protein" som alltså kan wara i princip wad som. En eliminationsdiet bör wara antigen en hemmalagad diet med "rena" ingredienser eller ett hypoallergent foder som du redan dömt ut eftersom weterinären får prowision på dessa (och de får bara säljas aw weterinärer). Om du kan tänka dig att gynna weterinären istället för djuraffären skulle jag definitwt rekommendera Hill´s z/d.

Eliminationsdieten måste hållas strikt i minst 8 weckor. Inget godis, ingen husmanskost, inga ben osw. Hunden ska hållas kopplad för att inte smaska i sig nåt sunk i diket.

Efter eliminationsdieten utför man den diagnostiska prowokationsdieten under 14 dagar.

Om foderallergiutredningen enligt owan utfaller negatiwt går man widare med atopier. För dessa finns wäl fungerande blodprow, äwen om många anser att intrakutantestet (pricktest) är säkrast. Att ta blodprowet tar ungefär 10 minuter och är inte ett dugg swårt. Wet wetten wad han eller hon pratar om??

Det är mycket wiktigt att man först uteslutit andra orsaker till klådan, t e ektoparasiter som loppop, löss, skabb m fl.


Tror i ärlighetens namn att det är bättre att konsultera en wet än att be arbetskamraten ställa en fråga på nätet.
 
Sv: Allergi

Tror i ärlighetens namn att det är bättre att konsultera en wet än att be arbetskamraten ställa en fråga på nätet.

Ganska onödig kommentar! Om du inte har läst resten av tråden då där det står att vet är inblandad!!!!
Men eftersom denna vet säger att det både är kostsamt och krångligt att ta reda på vad hon är allergisk mot, så tar vi hjälp av fler hundkunniga människor!
SJÄLVKLART kommer ägaren att gå vidare med undersökningaran....

Anledningen att jag dömt ut det fodret var att en annan vet på samma klinik rekomenderade mig JWB till min hund och inte det fodret de säljer hon tyckte JWB var bättre och nej det är inte Hill´s z/d de säljer...
 
Sv: Allergi

Tycker inte alls det är en onödig kommentar då det finns en hel hög med ämnen som hunden kan vara allergisk emot.
Det behöver inte vara fodret, det kan vara nånting annat och jag måste säga att det är väl bättre att få det utrett av vet än att byta ut ALLT som hunder kommer i kontakt med för att få veta.
 
Sv: Allergi

Hade jag tyckt att den war onödig hade jag inte lagt till den.

Du will ha tips på foder som ni kan testa - så fungerar inte en utredning. Oawsett om du får tips på foder som fungerar för Fido och Buster här så är den här hundens ewentuella allergi helt unik. Därför bäst att anwända ett riktigt eliminationsfoder, dws ett hydrolyserat. Något sådant har inte JWB, äwen om det kan wara ett fantastiskt foder i andra situationer - kanske efter elimineringen.


Kostsamt och krångligt? Är inte hunden försäkrad? Eliminationsdieten kostar wad fodret kostar, säkert mer än det hunden äter idag med det handlar om några hundralappar. Wad gäller krångligt så ja, tywärrr. Å andra sidan är det wäl inte så mycket att be för när hunden nu har problem.

Så tråkigt att du inte tar till dig aw min förklaring och redogörelse för hur man går till wäga utan istället hugger som en gädda på att jag rekommenderar att detta görs tillsammans med weterinär istället för bukefalister. Eftersom många andra här på forumet brukar uppskatta min hjälp så lägger jag min tid på dem istället. Tack för mig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 080
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 240
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp