Allergisk häst

fejko

Trådstartare
Är det någon som råkat ut för detta? Min häst har fått hosta och vet tror att det beror på att hon camperar ihop med getterna.

Sv: Allergisk häst

Nja, menar du att hon är allergisk mot getterna? Min häst är nog lite överkänslig mot fårskinnsludd. Jag köpte ett stort, dyrt fluffigt sådant och satte på grimman, och han kan inte ha det på några minuter ens förren han börjar snora, nysa och frusta som en galning. Det går över så fort man tar av nosluddet och kommer tillbaka om man sätter dit det igen. Vanliga syntetiska nosludd går hur bra som helst!

Skumt är det i alla fall!

Mvh Huntress :)

Skulle nog kollat upp det där så det inte rör sig om kvickdrag eller kronisk bronkit. Det är faktiskt ganska ovanligt att hästar är alergiska.

Min häst är allergisk mot katter, så din kan säkert vara allergisk mot getter. Jag har gjort pricktest på min så jag vet vad han är allergisk emot och vad han är känslig för. Testet visade bla att han var mycket allergisk mot katt.

Salta katten
Det är inte alls så ovanligt att hästar är allergiska. Bronkit och kvickdrag beror på överkänslighet, dvs allergi.

Det är allergi. Veterinären tog blodprov och hon hade något förhöjt värde (vita blodkroppar?). Allergin kan övergå i kronisk bronkit om man inte passar sig. Frågan är om det är getterna eller något annat hon reagerar på? Getterna får bo på ett annat ställe, men de vill ju gärna vara hos "storasyster" så det är inte helt lätt att hålla dem ifrån henne.

Kongur skrev:
Min häst är allergisk mot katter, så din kan säkert vara allergisk mot getter. Jag har gjort pricktest på min så jag vet vad han är allergisk emot och vad han är känslig för. Testet visade bla att han var mycket allergisk mot katt.

Salta katten
Det är inte alls så ovanligt att hästar är allergiska. Bronkit och kvickdrag beror på överkänslighet, dvs allergi.

Intressant! Hur gick pricktestet till? Hur gör du nu? Har du henne i "kattfri" miljö?

getter o får har nåt konstigt i sin underull /heter det så?/ som hästar kan reagera på - så det var nog därför man inte hade såna djur i gamla tiders lagård utan lät korna o hästarna kampera ihop.. ;)
o höns ska man heller inte ha ihop med hästar - hästar kan få skorv av sånt..?

Testet görs på samma sätt som på människa. Jag rakade ett område på halsen och tog bort all päls med hårborttagningsmedel. På detta område utfördes testet. De sprutar in små doser med allergen innanför huden och sedan ser man om det blir reaktion.

Vet som utför testet bor i Norrköping och håller till på hästtandläkare Torbjörn Lundströms klinik när hon gör testen. Vill du ha kontakt med henne så kan du nog få tag i henne via Torbjörn eller så pmar du mig så kan du få hennes nummer. Ganska dyrt men försäkringen täcker.

Jag skyddar min häst från katter så gott det går. Han gillar dem men som tur är så är stallets katter inte så förtjusta i hästarna. De bor dessutom inne i huset på nätterna. Jag har egna katter hemma och byter hästkläderna direkt och hänger dem på ett ställe där katterna inte kommer åt dem. Tvättar händerna innan jag åker till stallet. I stallet försöker jag se till att katterna inte kommer åt hans grejor, det är som tur är inga katter i sadelkammaren och täckena är alltid upphängda för att katterna inte ska ligga på det.

I övrigt så ser jag till att försöka hålla honom från det som han är känslig emot. Det fungerar bra och han hostar bara ibland oftast ett eller två host, mer har det inte blivit. Sommarexemen är däremot värre och där hjälper det inte med installning, täcke och myggspray, han har tyvärr symptom ändå.

Jag har också gjort allergi-test på min häst, mha blodprov.
Det kan din lokala veterinär göra och sedan skickas blodprovet till ett särskillt laboratorium.
/M

Min förra häst är pollenallerigiker, vet andra hästar som har dammallergi så visst kan hästar vara allergiska..

Jag får utslag av hårborttagnings medel så ifall hästen får utslag när man gör pricktestet kan det väl lika gärna vara medlet?

Vad lustigt att dom kan vara allergiska mot katter :smirk:
Trodde liksom pälsdjur skulle tåla varandra men det finns säkert många hästar som i så fall är allergiska men ingen tänker på att dom kan vara det.Man hör ju inte så ofta om sånt :)

Hårborttagningemedlet skall provas först för att man ska se om hästen reagerar på det. Sedan tas pälsen bort ett dygn i förväg, så huden har hunnit lugna sig lite.

Jag hade förut en häst som vid samma tidpunkt två år i rad fick lunginflammation.
Veterinären sa det var en allergi, men vi fick inte fram vad han var allergisk mot.
När jag sålde hästen och han flyttade långt ifrån där jag haft honom, så fick han inte det ngt mer.

kvalsterallergisk

Hur har ni gått vidare med detta? Har bloddprovet hjälp dig på något sätt?

Liknande trådar

Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
292
Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
287
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 158
Senast: Mint
·
Hästvård Hej. Vår häst gick på bete i fredags, idag när vi tog in han så visa han inget men vid ridningen så va han såååå trött, efter så...
Svar
7
· Visningar
686
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka