Allergisk mot neopren

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare SanchoPancho
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 097
S

SanchoPancho

Min häst har helt plötsligt gått och blivit allergisk mot neoprenet i benskydden. Det bränner och det blir stora skorpor.
Eftersom jag hoppar och tränar så mycket så måste hon ha senskydd på sig.
Lindor sitter inte kvar tillräckligt bra. Fårskinnspaddar går ju att lägga i men när man rider ut blir de jättesmutsiga och äckliga. Veredus har skydd med läder i vilka jag funderar på att köpa men 1200 för ett par senskyd.. hm

Läderskydd finns ju men tycker att det är så himla fult, iaf de billigare alternativen. Skall man ha några av ett bättre märke är man uppe i samma pris som veredus.

Finns det andra alternativ?

Sv: Allergisk mot neopren

Låter som att det är skav... kan ju bli om benen inte är ordentligt rengjorda och sätter på skydd över det.. Alt. att det samlats skit i skydden som ger skav..
Kanske sitter för löst? Då kan det också ge friktion..
Ang. lindorna lindar du nog för löst efter som de glider ner..

Fårskinn går utmärkt att tvätta! Så ett alternativ som du skrev är att använda det. Annrs vore ju en investering i ett par dyrare ingen dum ide om de är av bra kvalitet vill säga!

Hoppas du hittar en lösning på problemet iaf! :)

Veterinären har tittat på det och sagt att det har kommit av att det brännt, antagligen av benskydden. Knappast så att det har varit smuts under. Finns inte en chans.

Lindorna är hårt lindade, inte löst. De glider ner hur hårt man än lindar.

Bara en tanke.... Du använder ingen form av liniment på benen? Även dagen efter och ett par dagar efter linimentering så kan det bränna om du sätter på täta neoprenskydd och hästen blir svettig.
// Linda

Liknande trådar

Hästvård Jag tänkte dela med mig av en erfarenhet! Jag hade en tisdag kväll varit iväg och hopptränat. Hästen är en halv tosig 4åring och fick...
Svar
8
· Visningar
2 027
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Senast tagna bilden XVI