allergisk reaktion/nässelfeber

Bubbla

Trådstartare
Hittade min häst i hagen igår med dubbelt så stort huvud som normalt, ögonen var som små springor. Han hade knottror och stora svullnader över hela kroppen och såg allmänt jättekonstig ut :(. Knappt två timmar tidigare var han helt normal.
Veterinären trodde att det var en allergisk chock mot något så nu får han kortison. n
Någon som varit med om liknande? Kom ni så fall fram till vad det berodde på? Själv har jag nämligen ingen ning om vad det kan vara, han har fått samma mat och gått i samma hage en längre tid, den andra hästen i hagen hade inga som helst symptom, medans min häst fick så kraftiga på bara knappt ett par timmar.
:confused:
mvh Maria

OJ! Gud så läskigt..! Har ni ek i hagen? Leta igenom hagen ordentligt, men sen kan det ju vara så att ngn har kastat in nåt i hagen eller så.

Vad får han och äta?

Kan ha varit mögligt foder??
I bland kan immunsystemet få såna saker att hända, utan att det finns något uppenbart skäl. Hoppas kortisonet hjälper då!

PRECIS samma sak har hänt mig!!! Dock hade mitt sto inte ngn svullnad i huvudet, men fullt med knottror (ca 1 cm stora) över hela kroppen, det värsta jag nånsin sett...

Veterinären tillkallades direkt (hon gick på sommarbete och hade haft det i högst 1 dygn), han konstaterade nässelfeber pga av att hon var överkänslig mot insektsbett, hon fick kortison och var sedan helt återställd dagen efter.

Vad jag har förstått är det ganska ovanligt, har aldrig hört någon annan som råkat ut för samma sak.

//Emma

Min häst har en tendens att reagera allergiskt då och då. Inte med svullet huvud som din häst fick men hon får upphöjningar i huden som flyter ut över hela kroppen. Ser mycket skumt ut. Första gången fick hon cortison men eftersom vi inte vet VARFÖR hon får dessa och det går ner av sig själv efter ett dygn så tycker vet. att hon inte behöver cortison. Självklart har jag benhård koll på hästen och hennes allmäntillstånd då det händer.

Min har också haft urticaria (nässelfeber). Hon blev rätt dålig eftersom det satte sig i andningsvägarna bla på henne. Tack och lov vet jag vad som orsakade det (ekologisk flugspray).
Hoppas att det var en engångs företeelse för din del.

Han får hö, havre, lucernpellets, racing plus mineraler och dikalciumfosfat. Allt detta har han fått hela hösten och inte reagerat tidigare alls. Knappt två timmar innan han fick denna reaktion (eller innan jag hittade honom så vet ju inte exakt) hade han fått hö i hagen som vanligt, samma hö som han ätit hela hösten. Är inne på att det antingen var något i just DET höt, eller också har han lyckats krafsa fram något ur marken under. Tror inte att det finns ek i hagen, ska kolla men det är ju dessutom fruset och typ fem cm snö nu...
Vet sa också att det kunde vara bakterier som legat latent i hals typ som frigjorts av någon anledning.
Mögel tror jag inte att det är, luktade på höet innan jag fodrade med det och det luktade lika fräscht som vanligt, skulle i så fall vara om det legat latent eftersom de andra hästarna i stallet tyvärr fodras med mögligt hö (jag vägrar köpa av det och den andra hästen i samma hage får inte av det heller).
Man blir ju lite skraj att det ska hända igen, vill gärna veta vad det var så att man kan ta bort det, men det är väl förmodligen omöjligt.
Han har fått kortison nu och det mesta av svullnaderna har gått ner, har ett par knutor kvar på rygg/sida, ett par större på mage/hals/ovanför ögonen och dessutom ett väldigt svullet skap.
Fler tips?
mvh Maria

Hade han feber? Kan ha varit nässelfeber dvs nässelutslag som du skrev... Det behandlas med Fluvet som inte tillverkas längre men har man tur så har veterinären kvar lite...

han kan ha hittat någon konstig växt i hagen, eller så kan det ha funnits någon växt i höt som han reagerade mot?

Har du haft något på hans huvud då?? Min häst är allergisk mot flugmedel, och hela huden svullnar upp. Hästen kan även reagera på läderolja på träns och grimmor, pälsglans osv.

Svullet skap.... Det brukar bero på cirkulationsrubbningar. Jag ger äppelcidervinäger till gammelhästen numera, och det håller svullnaden borta.

Trodde att det var över men igår kväll var han full med nya knottror igen.
Traskade ut i hagen och det enda jag kunde hitta i mörkret var att flera enar var avskalade på bark?! :confused:
Han har aldrig ätit en förut vad jag vet, vet att han gärna gnager på träd men han brukar föredra andra sorter. Vet att detta anses bero på antingen proteinbrist eller grovfoderbrist men han står på ett överskott på protein och får relativt mycket hö i hagen...
mvh Maria

min sköthäst (för en 15 år sen visserligen) fick såna knottror över hela kroppen varje år hon kom hem från betet tillbaka till ridskolan men dessutom fick hon det en gång när dom hade fått in ett nytt parti torvbalar som var ett annat märke...

Sv: allergisk reaktion/nässelfeber

Min häst får nässelfeber liknande utslag på halsen och de tenderar att blir fler om jag inte ger henne aloe vera. Hon får utslag periodvis och efter att ha gett aloe vera någon dag blir hon genast bättre. Hon har alltid var känslig mot hö som innehåller mkt proteiner t ex ensilage. Så man ska se upp då man byter hö och på våren då snön smälter.

Senast ändrad av en moderator:

Lady_Vip

Hästen min er akkurat som du beskriver din. Tror han er overkenslig mot insektsbitt.
Har din hatt lignende tilfeller efter du behandlet han med kortison?
Eller har det ikke kommet tilbake?

Vh Lotte

Min häst hade nässelfeber, veterinären trodde han fått i sig nåt olämpligt.

Han har aldrig fått något återfall av det. Han fick en kortisonspruta och kortisontabletter att äta varannandag en vecka dagar efteråt.

Jossan

Hej min ponny har nu andra året fått nässelutslag över hela kroppen nu i mitten av mars. Hon verkar inte må dåligt av det , hon kliar sig inte, men hela kroppen utan fram på huvudet kors o bak samt ben täcks av bullar varav dom största som flyter ihop känns varma.Det finns 4 saker som kan vara orsak hästinfuenaspruta, grönt gräs mygg eller myggspray . Det smyger på börjar vid ganacherna i ett par dagar sedan går det fort till övriga kroppen sen när det nått kulmen är hon helt normal igen efter ca 5 dagar. Men hon verkar helt opåverkad.

Liknande trådar

Hästvård Luftar lite tankar, har varit i kontakt med vet men vi avväntar. Kommer ut i stallet igår och tycker att min häst ser lite väl hängig...
Svar
3
· Visningar
1 271
Senast: Lindsen
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
5 906
Senast: pews1972
·
Hästvård Min älskade otursfågel har gjort det igen... Denna gången har hon fått en allergisk reaktion , men av vad??? Är det någon av er... 2
Svar
30
· Visningar
9 511
Senast: lady_vip
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka