Allergivänliga hundar?

M

maadddeeee

Hej! :laugh:
Undrar om ni vet några allergivänliga hundar?:D
Gärna en störra (inte mini) hund, med masso av fluffig päls?:D
Helst ingen pudel, eller naken hund.
Och någon som vet ngt om dessa raser är "allergivänliga" : Pitbull, Berner Sennen, Chow Chow, Husky, "båtsmanhund" (hjänsäpp)
(haha nästan ingen av dem var stor eer ånghårig, men det va dem som poppade upp i mitt huvud xD)
 
Sv: Allergivänliga hundar?

heej det finns labrador/pudel jätte söta dom har labradorens utseende och pudelns päls sen finns de också cockerspaniel/pudel osv :D
 
Sv: Allergivänliga hundar?

Det finns inga allergivänliga raser.
En kan tåla en pudel, mens den andre får astma atacker av samma hund.
Valpar tenderar att vara mer allergiutlösande än vuxna hundar.

Det enda man kan göra är att besöka uppfödare av de raser man är intresserad av o vistas med hundarna, klappa o gossa med dem, låta dem slicka på en etc.
Pitbull kan du glömma, är du inte en del av den världen lär du inte hitta en renrasig reggad APBT.
Skippa alla cockerpoo blandisar oxå.

Beroende på hur din allergi yttrara sig så kan det ibland faktiskt vara farligt att omge sig med pälsdjur.

mvh
 
Sv: Allergivänliga hundar?

Pitbull, Berner Sennen, Chow Chow, Husky, "båtsmanhund" (hjänsäpp)
(haha nästan ingen av dem var stor eer ånghårig, men det va dem som poppade upp i mitt huvud xD)
:confused: Av fem raser är fyra långhåriga. Om du inte räknar Berner Sennen och St Bernhardshund som stora undrar jag vad du menar med en stor hund...

Som vallhund redan skrivit, det finns inga allergivänliga raser. Det beror på individerna, både den två- och den fyrbenta. Vissa allergiker kan vänja sig vid en viss hund och tåla den riktigt bra, men det kan också hända motsatsen; man tål en hund bra en viss tid, och så blir man superdålig av den. Och då pratar jag inte om lite snuva och ögonklåda utan om astmaanfall som kräver sjukhusvård.

HUundar med fluffig päls går alltid bort i vilket fall som helst, pga deras underull. Mycket av allergenen sitter där, den lossnar och flyger runt överallt.
 
Sv: Allergivänliga hundar?

yennork;12906888HUundar med fluffig päls går alltid bort i vilket fall som helst skrev:
Riktigt så enkelt är det inte. Jag har en fluffig, långhårig hund (Bearded Collie) som jag mycket sällan får reaktioner av, och då handlar det om att ögat kliar och svullnar. Reaktionen kommer oftast då jag råkat peta i ögat efter att jag kliat på hunden lite mera.
Korthåriga hundar så som labrador t.ex är det mycket värre med. Av dem får jag ibland utslag av beröring och i synnerhet om hunden slickar mig. Min egen hund kan slicka mig hur mycket som helst utan att jag reagerar på det.
 
Sv: Allergivänliga hundar?

*knapp lån*

Jag har en Schapendoes som dom flesta verkar tåla. Både mamma och moster är mycket allergiska, även mot vår förra hund, en Bichon frise. Dom "ska" man ju annars tåla.
Prova er fram, och träffa många hundar.

* Jenny *
 
Sv: Allergivänliga hundar?

Har hört att keeshond ska vara bra för allergiker. Har en själv, men har tyvärr inte kunnat testa, ingen vi känner är allergisk.
Men det är en väldigt trevlig ras, mellanstor och mycket fluffig päls (spets)
 
Sv: Allergivänliga hundar?

Mycket päls med massor av underull. Jag har svårt att tänka mig keeshond som särskilt allergivänlig.

Det finns ingenting som en allergivänlig ras i den betydelsen att alla allergiker tål den. Däremot finns raser många allergiker tål.

Viktigt att komma ihåg: man kan som allergiker vänja sig vid en viss hundindivid och tåla den jättebra men inte tåla andra hundar av samma ras. Man kan också ha tur och vänja sig vid hundar i allmänhet, åtminstone i mindre omfattning. MEN det kan ockå gå åt andra hållet. Man har tålt hundar/hund bra - sen tål man den inte alls.
 
Sv: Allergivänliga hundar?

det var uppfödaren som sa det. Skulle vara något med att underullen höll alergenerna från huden inne. Typ.
Vet som sagt inte om det stämmer, men en trevlig ras är det iallafall :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
11 999
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp