Väcker era hundar uppmärksamhet?

Jag har 3 hovawart och de väcker en del uppmärksamhet när vi väl vistas i bebyggelse. Främst min hane eftersom han är stor, långhårig och svart med tecken. Många tycker de är fina men frågar nästan alltid om det är blandras eller om tikarna är goldens.

ÅH dom är så fina, har en några hus bort :love:
 
Nej min nuvarande väcker knappast uppmärksamhet, hon är en helt vanligt trefärgad dansk/svensk-gårdshund. De flesta känner inte till rasen och tror hon är en jackrussel. Det enda som jag fått frågor om är hennes svans, hon har stubb/kort svans. Många tror att hon måste skadat sig och fått den amputerad och blir överraskade när jag förklarar att de kan födas så 😊


Min förra lilla hund väckte dock uppmärksamhet! Var många som tyckte hon var söt/fin och försökte gissa raserna i henne (vilket jag inte visste så kunde tyvärr inte ge dem några svar heller 🤷‍♀️) men ja hon utmärkte sig lite jämfört med andra små hundar. 20190408_205406.jpg
 
Borzoi väcker uppmärksamhet av främst två anledningar, storleken och det långa huvudet. Vissa gissa på afghan, andra på långhårig greyhound.
Borzoi är så vackra :heart
Jag hade själv afghan i många år. Tyckte utöver just afghan att just Borzoi och Saluki var väldigt vackra och trevliga. Tänkte ibland att efter afghanerna så blir det någon med lite kortare päls- men vinthund skulle det vara. Har insett att jag inte har tid med hund något mera så det blev aldrig någon Borzoi eller Saluki.
 
Borzoi är så vackra :heart
Jag hade själv afghan i många år. Tyckte utöver just afghan att just Borzoi och Saluki var väldigt vackra och trevliga. Tänkte ibland att efter afghanerna så blir det någon med lite kortare päls- men vinthund skulle det vara. Har insett att jag inte har tid med hund något mera så det blev aldrig någon Borzoi eller Saluki.
Gillar också de raserna något enormt! gillar vinthundars avvaktande mot främlingar, alltså att de inte rusar på vem som helst utan har värdighet :love: Lite divor brukar de ju också vara :angel: :D
 
Jag har två dvärgschnauzrar. De väcker sällan uppmärksamhet men när så sker är det ofta från äldre människor som antingen har eller har haft rasen själva.

Min äldsta ställs ut och hans päls är därför (nästan) alltid i utställningskondition. De som känner till rasen brukar kommentera att han är väldigt välskött i pälsen :love: En del förvånas över att han kan gå lös och är lydig :confused:

Min ganska bestämda uppfattning är att alla hundar kan läras vardagslydnad om man lägger ned tillräckligt mycket tid. Däremot kan inte alla hundar vara lösa, trots träning.
 
hedvig_gaia_hekla_170409.jpg

Chowarna får ju alltid uppmärksamhet tack vare sin nallebjörnslook. Den svarta mopsen får också sin beskärda del, även om det förekommer att folk undrar om det är en fransk bulldogg... den gula mopsen tar dock ingen fel på när det gäller ras...
 
Frank väckte en hel del uppmärksamhet, fick kommentarer att han var vacker och frågor om honom nästan dagligen. Även tyska turister kom gärna fram och ville hälsa på honom (rasen är tysk)

De flesta kände inte till rasen bayersk viltspårhund, utan de kunde gissa på allt från ridgeback till jaktlabbe.

G4uk2qt.png
 
Hekla får alltid uppmärksamhet. Kombinationen mörkröd färg och vita tassar är ganska ovanlig. Många tror att hon därför måste vara en blandras eller så undrar de om det är tillåtet med vitt på tassarna (det är det!).
Hekla är en Rhodesian ridgeback :)
 

Bifogade filer

  • heklis.jpg
    heklis.jpg
    124,8 KB · Visningar: 42
Kan inte säga att dom väcker uppmärksamhet, de som det skulle kunna vara är att folk blir brydda över att (jakt)labradoren är en labrador, eftersom hon är liten och smärt😊
 
Jag har haft två harlekinfärgade grand danoishanar (en i taget) och de väckte verkligen uppmärksamhet. Den vanligaste kommentaren var "Åh, jävlar!!!" Annars var det mest kommentarer om storleken och färgen, om man kan rida på den, vem går med vem, hur mycket äter den osv. Många frågade om ras, särskilt om det var dalmatiner, men jättemånga frågade även om det var en bulldogg, även en som gissade på pudel. (91 cm och 75 kg...) :)
 
Jag älskar hundar men har ingen själv. Skulle helst vilja klappa typ alla jag möter men låter bli för att jag för det första är vuxen och för det andra tänker jag att ägarna säkert har annat för sig och är lite lessa på att folk frågar så mycket.

För några månader sedan blev jag dock tvungen att fråga en tant jag mötte utanför soprummet vad hon hade för hundar. De var små, vita och fluffiga och helt otroligt söta. Visade sig att det var hennes dotters hundar "och de är väl nån sorts chihuahua". Hon verkade alltså inte heller veta. Kan hända att de var någon sorts blandras.
 
Jag älskar hundar men har ingen själv. Skulle helst vilja klappa typ alla jag möter men låter bli för att jag för det första är vuxen och för det andra tänker jag att ägarna säkert har annat för sig och är lite lessa på att folk frågar så mycket.

För några månader sedan blev jag dock tvungen att fråga en tant jag mötte utanför soprummet vad hon hade för hundar. De var små, vita och fluffiga och helt otroligt söta. Visade sig att det var hennes dotters hundar "och de är väl nån sorts chihuahua". Hon verkade alltså inte heller veta. Kan hända att de var någon sorts blandras.

Små, vita och fluffiga låter som det skulle kunna vara Volpino italiano.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Hundavel & Ras Kanske lite off-topic, men den här tråden tillsammans med alla rasvalstrådar och ovanliga-raser-tråden har fått mig att fundera över vad...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
20 167
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 612
Senast: NOC14
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp