Väcker era hundar uppmärksamhet?

Jag har 3 hovawart och de väcker en del uppmärksamhet när vi väl vistas i bebyggelse. Främst min hane eftersom han är stor, långhårig och svart med tecken. Många tycker de är fina men frågar nästan alltid om det är blandras eller om tikarna är goldens.

Även på tävling får jag en del kommentarer om att mina är så trevliga, sociala, glada och arbetsvilliga. Tyvärr har de inte alltid varit det och det finns de som inte är det idag heller men det dåliga ryktet finns kvar.
5F8B8BE8-541C-45A8-A9A4-7ACD99D7BBAB.jpeg
 
Måste hålla med. Har varit hundmänniska hela livet men börjar tröttna nu. Hundar är ju så beroende av en. En katt klarar sig själv så mycket mer, rätt skönt att slippa gå ut o gå i regn m.m. :angel:
Du börjar se ljuset :angel:
Jag tänkte först att det kunde vara mysigt med hund men efter ha levt med mammas hund så känner jag nu tack gode gud för min katt :angel::p
 
Vi tycker att vi har det väldigt lugnt när det gäller uppmärksamhet. På sin höjd är det vardag för oss att föräldrar passar på att hjälpa sina små barn att vinka och säga "hej, hej hunden" när vi promenerar i stan, men det tycker vi är harmlös uppmärksamhet.  :) :heart

Sedan händer det att någon pratar med Chanel om vi t ex ska åka buss och väntar på bussen. Också helt okej.

Hon väcker sällan uppmärksamhet i egenskap av sin ras. De som inte har mittel själva eller inte är speciellt insatta i rasen tar henne gärna som spets- och vallhundsblandning (troligen pga hennes färg).

Hon fick i och för sig en fanclub när vi var i Göteborg i januari 2020 och Stockholm november 2016, mest ungdomar som tyckte att hon var så överdrivet söt. :p Det har även hänt vid ett tillfälle att någon fotograferade henne när vi åkte tåg, men det hör inte till vanligheterna.

IMG_20200212_152153.jpg
 
Jag har två rottisar och bor i en stad där 99 procent av hundarna är antingen någon form av draghund eller fågelhund... Jag får mycket uppmärksamhet i form av blickar och kommentarer, men det är sällan nån stannar och pratar med mig när jag är ute med båda 😂
 
Jag har 3 hovawart och de väcker en del uppmärksamhet när vi väl vistas i bebyggelse. Främst min hane eftersom han är stor, långhårig och svart med tecken. Många tycker de är fina men frågar nästan alltid om det är blandras eller om tikarna är goldens.

Även på tävling får jag en del kommentarer om att mina är så trevliga, sociala, glada och arbetsvilliga. Tyvärr har de inte alltid varit det och det finns de som inte är det idag heller men det dåliga ryktet finns kvar.
Visa bifogad fil 45380
Jättefina hundar!
 
Med nakenhunden reagerar folk ofta när dom får klappa honom och inser att han inte alls är äcklig eller känns obehaglig utan att han är len och jätte mysig att klappa. Sen säger dom att han ju inte är en riktig nakenhund eftersom han har crest, dvs päls på svans, nederdelen av benen (tassarna),en man och lugg. Får förklara att dom ska se ut så. Sen är det ingen som förstår att puffen och den nakna är samma ras.

När puffen var valp var det en man som frågade pappa vad det var för ras. Puffen vägde då 1,6 kg och var minimal. Pappa svarade att det var en varghund och mannen skrattade och sa, nej vad är det på riktigt. Det är en kinesisk nakenhund med päls sa pappa. Då skrattade mannen igen och sa att nej men på riktigt, han är jätte fin vad är det för ras?.:D Ingen tror oss när vi säger vad han är.

Och när jag berättar att puffen och nakenhunden är släkt blir dom ännu mer frågande. Puffens mamma är nakenhundens mormor
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
758
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 558
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 975
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Kanske lite off-topic, men den här tråden tillsammans med alla rasvalstrådar och ovanliga-raser-tråden har fått mig att fundera över vad...
15 16 17
Svar
332
· Visningar
20 365
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp