Allmänt upprop till alla hästtransportägare

Sv: Allmänt upprop till alla hästtransportägare

Ja, jag trodde först att det var ett skämt nästan. Nu blev det ju ändrat efter kontakt med högre instans men vad hade hänt annars, om man bara nöjt sig med svaret? Den åtgärden kostade ca 3.800 plus moms!

Men vi får väl se sen hur utvecklingen blir för det väller in en massa regler från EU som mest verkar passa in på företagare och risken är att kommunerna tolkar dem och sen tillämpar dessa regler på vanliga Svenssons. Läs i senaste numret av Ridsport!

Ett ex skulle kunna vara om man går in och ställer samma krav på ditt kök därhemma som på restaurangköket.
:eek: bäst jag går och diskar omedelbart:angel: . Skämt åsido, bra att det ordnade sig, började bli orolig för min kärra också, den har väl i ärlighetes namn inte världens bästa ventilation vad jag hört (en Värmlandvagn).

Eftersom jag handlett 10-15 exjobbare (blivande civilingenjörer)under årens lopp blir jag litet fundersam efter att ha läst detta exjobb. Trevligt och lättläst visserligen, men med kunskap kring mätteknik verkar det vara sämre bevänt. Bland annat vibrationsmätningarna är mycket bristfälliga eftersom inga spektralinnehåll presenteras. Att sedan göra en referens till de accelerationsnivåer som stridspiloter utsätts för ser jag som försök att avsiktligen vilseleda läsaren. Det saknas även information om de instrument som användes var kalibrerade, flera verkade vara i så dåligt skick att de inte fungerade. Mätningarna genomfördes med traktorvikter som last vilket bör medföra helt andra dämpningsegenskaper än vad en häst ger upphov till.

Forskningsresultat skall alltid ifrågasättas. Använder sedan myndigheter forskningen som stöd för sin myndighetsutövning så ska man vara ännu mer kritisk i granskningen av underlagen.

Exjobbet är också ett par år gammalt och regler och lagar som hänvisas till har i flera fall ändrats. Gäller bland annat omtypning av släp.

Låter ju helt befängt!
Det relativt nya Tranesläpet jag brukar låna har en ventil i taket, inget mer.. Å de e ingen som gnällt på den..

Jag funderar på vad som skulle hända om våra byggnadsinspektörer började hänvisa till ex-jobb när det gäller bygglagstiftningen. Eller att hänvisa till ex-jobb när det gäller brandskyddsregler?

Det finns mycket att anmärka på när det gäller det där arbetet. Jag gjorde det för något år sedan i en "hästtransporttråd", då man försökte framställa det som ett slags vetenskapligt arbete där allt var sanning och fakta.

Det känns som att vi har tillräckligt med myter och felaktigheter i hästvärlden ändå.

LIA

Då frågar man sig ju verkligen ännu mer hur man kommer på en sån idé att hänvisa till ett examensarbete?!
Jag tror ju knappast att man kommer någonstans den vägen när det väl kommer till kritan och det förvånar mig faktisk att man inte reagerade ÄNNU starkare på tillverkningssidan...

Javisst måste detta vara ett problem för tillverkarna att lösa. Har jag köpt en vara med ett visst användningsområde och den inte uppfyller kraven för detta då får man reklamera.
Blir intressant att se utvecklingen av det här. Själv börjar jag känna mej smått frustrerad över alla register jag förväntas ansluta, bara under det senaste året 3 st, som hobbydjurhållare.

Ann

Jo visst ska tillverkaren uppfylla normerna, och det gör de gärna bara de får reda på vilka normer som gäller. Jag har i dag pratat med ansvarig handläggare på DSM och det finns i dag inga normer för transporter som inte används för långa sträckor, dvs mer än 8 timmar eller för de som används för hobbybruk, dvs ej är i ekonomisk verksamhet.
Enligt denna handläggare kommer besiktningen av djurtransporter någon gång under 2007 att tas över av Bilprovningen som är utrustade för att mäta b la ventilationen.
Handläggaren säger att bollen nu är deras, den har gått från kommunen via länsveterinären till dem, och så länge de ej kommer ut med normer kan man inte kräva att tillverkaren ändrar något. Får man problem kan man höra av sig till DSM.

Då frågar man sig ju verkligen ännu mer hur man kommer på en sån idé att hänvisa till ett examensarbete?!
Jag tror ju knappast att man kommer någonstans den vägen när det väl kommer till kritan och det förvånar mig faktisk att man inte reagerade ÄNNU starkare på tillverkningssidan...

Jag har pratat med DSM då jag är i "branschen" och jag fattade det även som att just denna inspektör även hade gjort en del egna beräkningar och använt det som norm:angel:

vi hade oxå en kontrollant ute som kartlade alla stall i kommunen, hon ville oxå kolla på trailarna. men alla hade kört hem sina dan innan. hon blev sur men kunde inget göra. jag vet att det sker för djurens skull, men hårklyveri bedömningarna måste stoppas, annars kommer folk att tappa respekten för djurskyddsinspektörerna totalt.

Jäpp, det är mitt intryck också...:angel: Jag fick samma besked som du skriver om ovan, av transporttillverkaren, bollen har rullat vidare till högre myndighet som tur är och att Bilprovningen kommer att ta över besiktning framöver.

Det känns betydligt tryggare, jag är inte emot regler men de måste vara lika för alla och inte bedömas godtyckligt. Bilprovningen har ju rätt lång erfarenhet av att gå igenom fordon och släp så de bör veta vad de sysslar med.

Håller med, ett bra initiativ tycker jag - man måste visa på när något håller på att gå överstyr. Ska man ha ett fungerande djurskydd så måste reglerna vara klara, bedömningarna vara utförda av kunnig personal samt att man inriktar sig på väsentligheterna.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Fick veta av en inspektör från kommunen att vi tydligen behöver tillstånd och att det faller under en paragraf 4. På kommunens hemsida... 2
Svar
27
· Visningar
3 165
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka