allt man behöver veta om uppfödning

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare isan_love
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 5 818
Sv: allt man behöver veta om uppfödning

KL!

Fast den lilla "detalj" jag tror att du missar är att för att ett avelsarbete skall vara "bra" inom våra olika raser så MÅSTE det vara LÅNGSIKTIGT!
Det går inte att tänka på individ-nivå om vi strävar efter sunda, friska hundar!
Vi måste se till helheten inom hela kullar/linjer i den mån det går.
Vi måste utvärdera flera generationer för att se vart vi "är på väg" när vi väljer avelsdjur.
Vilka styrkor finns tex i TS tiks kull? Vilka svagheter?
Finns flera kullar efter samma föräldradjur, hur har de kullarna i så fall sett ut? Styrkor/svagheter?
Finns några hälsoaspekter som behöver tas i beaktande?
Vilka egenskaper eftersträvas i den tänkta hanhunden?
Var behöver tikens egenskaper kompletteras med? Var behöver egenskaper "tonas ner"?
Hur ser tikens kulls "röda trådar" ut?
Osv osv

Att jag tar en kull "på kul" med min lilla tik i åtanke...du tar en kull med den lilla tik i åtanke, fru Olsson tar en kull osv leder snabbt till att vi avlar på hundar som inte för rasen framåt!
I värsta fall kan det ju till och med försämra en ras på några få generationer!

Självklart är det upp till TS att ta en kull om hon vill det!
Personligen hade jag dock tyckt att det känts mer seriöst och genomtänkt om hon såg denna parning som starten på något! Inte som ett "sommar jobb" för att tjäna lite pengar och göra något kul!

Alla har så klart rätt att para sina hundar som de vill - så länge det inte strider mot sjurskyddsreglerna - men blir två fel = ett rätt?
Som du resonerar så spelar det ingen roll hur TS planerar sitt avelsarbete eftersom det finns de som parar blandraser, sjuka renrasiga hundar, "renrasiga" oreggade hundar osv osv
Bara för att det finns idioter inom hundaveln så behöver man ju inte sälla sej till deras skara enbart för att det GÅR att göra det!?

Nej, jag hoppas att TS hinner BÅDE läsa på, gå Uppfödarutbildningen OCH vara med på minst en parning och valpning innan det är dags för hennes tik!
För allas skull!

/Swat

Klart att det ska tillföra något bra. Alla har väl olika uppfattningar vilka hundar som passar eller ej, vad vet jag:)? Men är hunden frisk, har en stam man kan gå tillbaka på och har bra mentalitet så finns det ju något gott att gå på. Nu vet vi inte heller vad hanhunden har för meriter osv från den kenneln. Man behöver inte måla fan på väggen innan man har alla svar och en helheltsbild. Alla är inte ute efter meriter utan vill ha en sund hund med bra mentalitet, är man ute efter det där extra så köper man kanske inte en hund som inte passar in på sina krav. Men vad har jag att tillföra igentligen, jag har ju en "kass" fyrvägskorsning:angel::rofl:

kanske är det så att uppfödare på forumet är så rädda för konkurrans att dom måste racka ner på andra, ibland verkar det så, ingen annan är tillräckligt duktig för att kunna föda upp en kull... ;)

Fast nu är det ju så att TS inte har den blekaste aningen om hur man går till väga för att bedriva en seriös uppfödning, Om så "bara" på en(1) kull.
Tråden är ju ett bevis för det.

På dina första inlägg så tycker jag att det verkar som om du är seriös och vill lära dig mer inför kommande kull, det är ju jättebra..

Japp, Jätte seriöst, att dagen innan man planerar att åka till hanhunden för parning, DÅ försöker man ta reda på info. via en tråd... :grin:

En liten undran bara. VEM ska ta hand om de ev. osålda valparna när ditt sommarlov är slut, rumsrenhetsträna, koppelträna och övrig uppfostran? Har ni tiden att lägga på ev. 4-6 valpar som blir kvar????

Fast nu är det ju så att TS inte har den blekaste aningen om hur man går till väga för att bedriva en seriös uppfödning, Om så "bara" på en(1) kull.
Tråden är ju ett bevis för det.

Japp, Jätte seriöst, att dagen innan man planerar att åka till hanhunden för parning, DÅ försöker man ta reda på info. via en tråd... :grin:

Jag tycker det verkar som om det finns viss kunsap om avel i familjen, då det tagits kull innan, detta verkar ju vara barn i familjen som frågar.

Sedan så har ju kontakt med andra uppfödare tagits redan, innan tråden var ett faktum, så det du skriver är inte korrekt, inte om jag läser det i alla fall.

Bilder i en bok kan tyvärr inte förbereda en på hur det känns, ser ut, luktar i verkligheten när något går fel! Och det kan hända på en bråkdel av en sekund!

/Swat

Men så är det väl för alla nybörjare, alla är ju det någon gång.

Jag tycker att det är bra att det föds "familjeuppfödda" hundar och inte bara sådana som avlar i stor skara.

Har man en bra tik så är det ju inte fel att ta en kull på henne, även om man inte har som plan att bli en storproducent av valpar.

Fast VEM har pratat om "storuppfödare"?!
Eller för den delen hur många "storuppfödare" tror du det finns i Sverige?

Den allra största delen valpar föds hemma hos oss vanliga dödliga "hobbyuppfödare" som tar någon kull/år eller mer sällan!

Men!!! Varför skulle det ursäkta att man riskerar sin tiks liv och hälsa genom att vara dåligt påläst och utbildad?

Även jag har påtalat att alla är nybörjare i början!
Jag förstå bara inte hur det kan ursäkta att man ställer de mest grundläggande frågor när parningen redan är ett faktum.

Om man nu är intresserad av avel och avelsarbete - med allt vad det innebär - varför inte redan i fjol sommar börja hänga den egna uppfödaren i hasorna och suga åt sej förstahands information som en svamp?!

Men det är klart... I din värd så är kanske inte den egna tiken mer värd än att du kan rycka på axlarna om allt går åt skogen och gå och köpa en ny hund för försäkringspengarna!?

Mina tikar är dock allt för mej och utan vettig planering, många timmars letande efter rätt partner, många långa timmar i andras valprum osv så hade jag ALDRIG vågat chansa och para någon av dem!

/Swat

många långa timmar i andras valprum osv så hade jag ALDRIG vågat chansa och para någon av dem!

/Swat

Jag hade inte den erfarenheten när jag tog min första kull och jag har inte och har aldrig haft hundarna som "slitochsläng" direkt... Däremot var jag uppvuxen med diverse djuravel med allt vad det innebär.

Undrar dock samma som Kamomilla i frågeställningen: Vem ska ta hand om ev. osålda valpar när hösten kommer och skolan börjar?

Tipsar också om att kolla upp vilka veterinärer som går att ringa mitt i natten om det vill sig illa. Ett svårt felläge och döda valpar som kommer med rumpan först är tufft att få ut även för mig.

Vis av allehanda förlossningsbekymmer, så kan jag nästan garantera att det är i det närmaste omöjligt för en som inte har erfarenhet av att förlösa djur med fellägen/döda avkommor att fixa det. Jag har ju den erfarenheten sedan många år och många förlösningar så jag klarar mig ganska bra på egen hand om det blir besvärligt.

Visst! Självklart kan man klara sej galant utan erfarenheter, men det gäller ju allt!
Det går att köpa en malle som första hund och köra upp den i elitskydd i stort sett utan hjälp...
Det går att köpa en jämte utan någon som helst erfarenhet av jakt what so ever och ändå lyckas få fram en fantastisk löshund som fungerar även på björn...
Men bara för att det går, så betyder det ju inte att det är den säkraste vägen att gå.

När man börjar fundera på att bli uppfödare och inser att avel är ett intressant ämne så är det ju bara positivt ju mer erfarenheter man har, eller?
Det föds ju valpar ute i hundgårdar, utan någon som helst övervakning eller liknande och i många fall går även det utmärkt!

Problemet är ju just när det inte går som man hoppas! När det handlar om att agera snabbt och "bestämt" för att undvika en katastrof...
Varför då chansa?
Varför INTE gå en uppfödarutbildning INNAN?

/Swat

Jag tycker att det är bra att det föds "familjeuppfödda" hundar och inte bara sådana som avlar i stor skara.

.

Tror du att vi talar för massproducerande valpfabriker när vi pratar om långsiktigt planerad avel i Sverige? Min hunds uppfödare tar en till två kullar om året, på köksgolvet. Då ser man ändå deras namn högt i listorna på SM, NM osv...

*kl*

Som jag tolkar TS har hennes familj fött upp hund tidigare. Denna sommar blir det hennes "jobb" att ta hand om valparna (passa osv) och hon vill därför läsa på. Det är väl jättebra att det finns äldre barn i familjen som är villiga att ta på sig det ansvaret och vara hemma en sommar?

Jag tolkar det inte som att det är TS som är den med ansvaret för uppfödningen, val av hane m.m. utan det är hennes föräldrars. Eftersom vi (inte jag iaf) vet ett jota om dem blir inte heller min första reaktion att börja böla om oseriösa uppfödningar... TS vill lära sig, söker boktips och andras erfarenheter.

+1.

Jag läser mig till att TS är ung och det är således inte dennes beslut om avel på tiken utan dennes föräldrar som haft kull innan. Kullen kommer med stor sannolikhet födas och TS vill vara förbered och motta lite tips om vart hen kan läsa på mer för att hen tycker det är kul och intressant.

*kl*

Som jag tolkar TS har hennes familj fött upp hund tidigare. Denna sommar blir det hennes "jobb" att ta hand om valparna (passa osv) och hon vill därför läsa på. Det är väl jättebra att det finns äldre barn i familjen som är villiga att ta på sig det ansvaret och vara hemma en sommar?

Jag tolkar det inte som att det är TS som är den med ansvaret för uppfödningen, val av hane m.m. utan det är hennes föräldrars. Eftersom vi (inte jag iaf) vet ett jota om dem blir inte heller min första reaktion att börja böla om oseriösa uppfödningar... TS vill lära sig, söker boktips och andras erfarenheter.

Jag tolkar det precis som dig!

Men det är klart... I din värd så är kanske inte den egna tiken mer värd än att du kan rycka på axlarna om allt går åt skogen och gå och köpa en ny hund för försäkringspengarna!?

/Swat

För det första så avlar jag inte alls i min värld! Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra heller, eller, förresten, en av mina fösta honkatter fick en kull med ungar, planerat, alla ungar fick hem hos bekanta, det är snart 20 år sedan och en är fortfarande i livet.

Exakt på vilket sätt tycker du att jag inte skulle bry mig om en tik om jag hade någon?

Mina djur är kastrerade då jag anser att dom inte har i avel att göra, även om dom såklart är världens finaste för mig!

Uppfödare och deras avelsmål som enligt de kunniga verkligen för aveln framåt, Är det egentligen så?

Jag tycker mig se ganska så mycket sjukdom bland hundar i synnerhet! Trots att så många, enligt dom själva för aveln framåt.

Det avlas på defekter även hos de mest meriterade, talas tyst om ärftliga sjukdomar på hannar osv.
Det är inte seriöst alls... Men verkar inte tas upp speciellt ofta av vad jag har sett..

Tänk det tog två sidor av inlägg innan någon (du) läste vad som stod i ts trådstart.

Varför blir så många trådar på hund direkt otrevliga? Skriver någon så *smack* drar drevet igång så man får huka sig vid datorn för att inte få en käftsmäll!

Jag vill säga så här.

Ts verka ha sin familj bakom sig, sin egna hunds uppfödare, samt använda sej av en hane från en annan kennel. Hennes hund är frisk och testad som jag förstår det, och har hon nu ngt att tillföra rasen så att "dömma" ut henne direkt tycker jag är fel.?Det kanske är en riktigt bra hund hon har.

Jag skulle vilja säga till TS, ha nära kontakt med veterinär, och uppfödare under tiden samt fundera på hur du ska lägga upp hantering av osålda valpar osv.

Framför allt så slutar inte ansvaret för valparna när dom flyttar.. utan du kommer vara uppfödare till denna kullen resten av dess liv.

Det finns en bok som heter "hunduppfödning" tror ja den heter och den tycker jag är bra!

Man kan ju inte tänka att det ska gå dåligt med tiken/kullen men man skall ha med sig i bakhuvudet att olyckor och komplikationer kan dyka upp och hur man hanterar dom.

Se till att hunden är rejält försäkrad och då även för avel så du har råd att lösa ett ev kejsarsnitt och det krävs att den är gjord MINST 30 dagar innan valpning för att den skall gälla!

Sen ska du nog ha i baktanke på att du tjänar inga direkta pengar på en kull valpar för det kostar massor att regga,mata,vacc,bes,avmaska osv. Ett bra foder är viktigt.

Och bland det absolut viktigaste anser jag när vi pratar försäkringar. Fixa en SEPARAT försäkring för dolda fel på valparna!

För övrigt vill jag säga lycka till om du väljer att para din tik det är både mysigt,jobbigt,gulligt,dyrt =)

*kl*

Tänk vad jag tycker om dig! :bow:

TS: läs läs o läs, o prata med hanhundsägaren o kanske din tiks uppfödare om du gillar personen, se om det finns nåt forum för rasen där du kan läsa, o ett stort lycka till.

*kl*

Att ni bara orkar tjafsa:confused: Här skiver en gissningsvis ganska ung tjej och vill ha tips när hennes familjs hund ska ha valpar och allt en del gör är att vara negativa! Man kanske inte alltid ska ta för givet att alla andra är puckon....Allt verkar ju vara i sin ordning, ärligt talat. Och jag måste ju vara synsk eller något, för jag VET att det kommer att låta som det gör i en sådan här tråd.

Om jag någonsin ska ta valpar på min fina, friska och i sådana fall välmeriterade BC så sk jag inte nämna ett knyst på Buke....

Jag är för genomtänkt och välplanerad avel på registrerade och friska hundar men milda matilda! Det här verkar ju vara vettigt och ändå...

tack för alla TREVLIGA svar! :D Ni andra (mindre trevliga) kan ju andas ut nu med.. för det blir inga valpar p.g.a. att ögonlysningen inte gick så bra. Men tack alla som tagit mej i försvar, för det är precis som någon skrev mina föräldrar som skulle haft huvudansvaret...

tack för alla TREVLIGA svar! :D Ni andra (mindre trevliga) kan ju andas ut nu med.. för det blir inga valpar p.g.a. att ögonlysningen inte gick så bra. Men tack alla som tagit mej i försvar, för det är precis som någon skrev mina föräldrar som skulle haft huvudansvaret...

Trist med ögonen, hppas voffen mår bra ändå :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 223
Senast: _Taggis_
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 694
Senast: Sezziyanen
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 546
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka