allt man behöver veta om uppfödning

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare isan_love
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 5 818
Sv: allt man behöver veta om uppfödning

kl

En av de mer seriösa "valpplanerings-trådarna" tror jag, trist att det alltid blir massa hugg även om jag till viss del kan förstå att folk reagerar.

Det jag funderar över, inte bara i TS fall utan ganska generellt, är att det verkar vara rätt vanligt med kort framförhållning inom hundaveln? Både vad gäller val av hane, insamling av kunskap osv.

Det andra jag funderar över är varför inte någon som bara tar en kull skulle kunna föra aveln/rasen framåt? Man kan ju vara lika påläst, insatt i rasen osv även om man väljer att inte ta kullar regelbundet? Eller är det något fel med det?

Visst kan man det. Men majoriteten "enkullsuppfödare" är de som tar en kull på sin tik för att de tycker det vore roligt med valpar.

kl

En av de mer seriösa "valpplanerings-trådarna" tror jag, trist att det alltid blir massa hugg även om jag till viss del kan förstå att folk reagerar.

Det jag funderar över, inte bara i TS fall utan ganska generellt, är att det verkar vara rätt vanligt med kort framförhållning inom hundaveln? Både vad gäller val av hane, insamling av kunskap osv.

Det andra jag funderar över är varför inte någon som bara tar en kull skulle kunna föra aveln/rasen framåt? Man kan ju vara lika påläst, insatt i rasen osv även om man väljer att inte ta kullar regelbundet? Eller är det något fel med det?

I mitt fall kan jag säga att vi hade kollat ut hane för ungefär ett år sedan, men sen hoppade tiken över att löpa, när hon sedan började löpa så blev det ganska "fort" eftersom man skulle hinna göra tester o.s.v. innan hon slutade löpa och det blev försent att ta valpar...

tack för alla TREVLIGA svar! :D Ni andra (mindre trevliga) kan ju andas ut nu med.. för det blir inga valpar p.g.a. att ögonlysningen inte gick så bra. Men tack alla som tagit mej i försvar, för det är precis som någon skrev mina föräldrar som skulle haft huvudansvaret...

Det intrycket fick man inte av det första inlägget, där verkade det som om det var du som skulle ha huvudansvaret. Inte så konstigt om folk blev upprörda.

En nackdel när man skriver i forum är att en del bara läser och svarar på det första inlägget...så även om man förtydligar sig senare är det inte alla som ser det.

Så uppfattade inte jag alls första inlägget. Det framgår tydligt att föräldrarna står bakom det hela tycker jag. Nu är visserligen den här tråden gammal men jag tycker att dessa bukedrev är väldigt tråkiga!

Det intrycket fick man inte av det första inlägget, där verkade det som om det var du som skulle ha huvudansvaret. Inte så konstigt om folk blev upprörda.

En nackdel när man skriver i forum är att en del bara läser och svarar på det första inlägget...så även om man förtydligar sig senare är det inte alla som ser det.

Det är en ännu större nackdel när folk inte läser ordentligt, informationen var tydlig i första inlägget för flera av oss, men sen går drevet igång...

Som övriga redan påpekat.

Läser man inlägget som det står så är det klart som korvspad hur det förhåller sig. Men om man är ute efter att skälla lite så lägger man nog bara vissa ord på minnet och svarar utefter det :)

När en börjat skälla, så skäller nästa osv..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 223
Senast: _Taggis_
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 694
Senast: Sezziyanen
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 546
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka