Bukefalos 28 år!

Allt om avel

Fast jag gillar att diskutera och lär mig en hel del genom att ta del av olika människors åsikter kring saker.

Och nu var det ju så att vissa ansåg lilla jakten som extremt viktig och avgörande för om hunden kan bli en tjänstehund eller tävla SM, och då ville jag fördjupa mig i det.

Det är liksom hela meningen med tråden, att diskutera allt som har med avel att göra :rofl:
Sedan att jag enbart har Tinja som referens är ju för att hon är min första brukshund, och den enda hund som jag känner på djupet vars MH jag sett.
Jag menade inte att diskussionen är fel, men det blir konstigt när man fastnar i smådetaljer när MH nog egentligen ska bedömas mer i sin helhet :)
 
Förvisso, jag reagerade på "tråkig mentalt" känns ganska dömande o nedvärderande.

Men det kan han ju vara, utifrån vad som syns på MH. Sen kan han funka hur bra som helst i er vardag, men är inget för avel ändå som du konstaterat tidigare.
Detviktigaste för det flesta av oss är ju att hunden funkar som familjemedlem, ine hur den skulle prestera som fiktiv avelshund. Att veta om sin hunds svagheter och brister är ju bara en fördel, då kan man ju hjälpa den vid behov.
 
Jag menade inte att diskussionen är fel, men det blir konstigt när man fastnar i smådetaljer när MH nog egentligen ska bedömas mer i sin helhet :)

Precis. Momenten i sig är rätt ointressanta. Det är beteendet som de är utformade att visa - nyfikenhet, ljudkänslighet, socialitet, kamplust osv osv - som är det viktiga. Och dessa beteenden undersöks flera gånger under ett MH.

Ytterligare en fördel med indexering av MH-resultat - där får man resultaten uppdelade på egenskap vilket gör det enormt mycket enklare att tolka för gemene man.
 
Jag hamnade i en kul diskussion om vallning med corgi. Jag hävdar att bara för att de en gång använts till kofösning innebär det inte att de kan valla får... några fick problem med blodtrycket.
Jag tycker ju det är totalt ansvarslöst att släppa sin hund på djur, stackars får liksom. Ska jag utsätta dem för Dåren för att se om det funkar? Var är etiken i det?
Även om jag kan lära henne att fösa ankor åt nåt håll utan att äta upp dem innebär det ju inte att hon kan valla... och vad upplever ankorna?
Precis så!
 
Men vill du testa kan vi komma med dåren och se hur fåren reagerar på att hon nafsar dem i bakbenen?
Hon kommer bli jagad ur hagen av mina tackor långt innan hon ser en bakhas ;) Anledningen till att BC smyger som de gör är ju för att på långt håll markera för djuren att den är ett "hot", dvs lägger "press" på dem att flytta sig bort. Hundar som kommer skuttande med avslappnad hållning ses å andra sidan som störande grejer som ska förintas. Får är smarta!
 
Hon kommer bli jagad ur hagen av mina tackor långt innan hon ser en bakhas ;) Anledningen till att BC smyger som de gör är ju för att på långt håll markera för djuren att den är ett "hot", dvs lägger "press" på dem att flytta sig bort. Hundar som kommer skuttande med avslappnad hållning ses å andra sidan som störande grejer som ska förintas. Får är smarta!

Dina får kastade en blick på Monster och satte iväg... O_o
Precis som mina föräldrars kor. (Som står för gråhundar dagligen. :laugh:)
 
Hon kommer bli jagad ur hagen av mina tackor långt innan hon ser en bakhas ;) Anledningen till att BC smyger som de gör är ju för att på långt håll markera för djuren att den är ett "hot", dvs lägger "press" på dem att flytta sig bort. Hundar som kommer skuttande med avslappnad hållning ses å andra sidan som störande grejer som ska förintas. Får är smarta!

Tönto skulle bli mördad av en flock får. :rofl: Han tror nog att han är ett får själv. Värdelös när det gäller någon slags djurkänsla, vallningsenskaper ska vi inte ens prata om, han fattar ingenting och jag skulle inte vilja valla med honom nu när jag förstått vad vallning faktiskt är. Jag kan skicka honom för att hämta vår andra hund men det har ju inget med vallning att göra.

Fick höra att han skulle bli en så bra vallhund för att han går efter hasorna på hundar när han leker av Aussie folk. :eek::banghead:
 
Tönto skulle bli mördad av en flock får. :rofl: Han tror nog att han är ett får själv. Värdelös när det gäller någon slags djurkänsla, vallningsenskaper ska vi inte ens prata om, han fattar ingenting och jag skulle inte vilja valla med honom nu när jag förstått vad vallning faktiskt är. Jag kan skicka honom för att hämta vår andra hund men det har ju inget med vallning att göra.

Fick höra att han skulle bli en så bra vallhund för att han går efter hasorna på hundar när han leker av Aussie folk. :eek::banghead:
Om det var ett kriterium för en bra vallhund så skulle min labbe vara en vallhund :rofl:
 
Ja men precis. Har inte så mycket tilltro till "aussietränare" som kommer till Sverige för att träna aussies i vallning efter skräckhistorierna jag hört om träningspassen. :arghh::banghead:
Nä, de flesta jag sett (alltså sett videos på) är ju ren lydnadsvallning. Det skulle man kunna lära in på vilken samarbetsvillig hund som helst.

Är glad att jag fått se riktig vallning. Känner en som brinner för vallning och avskyr lydnadsvallning, och hon vallar väldigt aktivt med sina aussies. Ska förhoppningsvis åka och testa vallning hos henne i år. Helt klart värt att åka till norrland för!
 
Nä, de flesta jag sett (alltså sett videos på) är ju ren lydnadsvallning. Det skulle man kunna lära in på vilken samarbetsvillig hund som helst.

Är glad att jag fått se riktig vallning. Känner en som brinner för vallning och avskyr lydnadsvallning, och hon vallar väldigt aktivt med sina aussies. Ska förhoppningsvis åka och testa vallning hos henne i år. Helt klart värt att åka till norrland för!

Vi pratar inte lydnadssvallning, utan kadaverlydnadsträning med tränare som rent av misshandlar hundarna. :yuck::yuck::yuck: En satte lina runt buken på hunden och ryckte som fan när hunden sprang för nära fåren.
 
Vi pratar inte lydnadssvallning, utan kadaverlydnadsträning med tränare som rent av misshandlar hundarna. :yuck::yuck::yuck: En satte lina runt buken på hunden och ryckte som fan när hunden sprang för nära fåren.
Kadaverlydnad är ett måste, grejen är att lydnaden inte ska handla om vad hunden ska göra med fåren, utan vart den ska flytta dem. Lina runt mjukdelar låter fullständigt vansinnigt, vad händer om linan fastnar i ett får och hunden blir släpad?
 
Kadaverlydnad är ett måste, grejen är att lydnaden inte ska handla om vad hunden ska göra med fåren, utan vart den ska flytta dem. Lina runt mjukdelar låter fullständigt vansinnigt, vad händer om linan fastnar i ett får och hunden blir släpad?

När jag skriver kadaverlydnad så är det mer att hundarna blir så jävla rädda för att de ska bli ihjälslagna att dom lyder. Dom vågar inte göra någonting annat än vad människan säger.

Och ja, det är helt jävla vansinnigt.
 
Kadaverlydnad är ett måste, grejen är att lydnaden inte ska handla om vad hunden ska göra med fåren, utan vart den ska flytta dem. Lina runt mjukdelar låter fullständigt vansinnigt, vad händer om linan fastnar i ett får och hunden blir släpad?

Njaeä, väl? Kadaverdisciplin är ju att den disciplinerade är helt utan initiativ, det är som att köra någon med fjärrkontroll typ. Ingen egen input, ingen egen stil. Nog får väl vallhundar agera friare än så, så länge de följer målet föraren vill?
 
Njaeä, väl? Kadaverdisciplin är ju att den disciplinerade är helt utan initiativ, det är som att köra någon med fjärrkontroll typ. Ingen egen input, ingen egen stil. Nog får väl vallhundar agera friare än så, så länge de följer målet föraren vill?
Njae... Joae... I vissa stadier av utbildningen så är inte initiativ uppskattade. När hunden har fattat grejen med fåren, så behöver många av dem få hjälp med "samarbetet" - de är ju precis lika nöjda med att gå till skogs med djuren som att gå med dem dit vi vill. Under en period blir det alltså ganska mekanisk och tråkig träning där vi helt kontrollerar vad som sker och när, för att kunna ta bort tillgången till belöningen (arbetet) om hunden inte samarbetar.

(ta bort belöningen = ger stoppkommando så att hunden lägger sig ner så den inte kan arbeta. Kräver alltså sjuk disciplin, eftersom hunden själv måste välja att sluta arbeta.)
 
Och nu var det ju så att vissa ansåg lilla jakten som extremt viktig och avgörande för om hunden kan bli en tjänstehund eller tävla SM, och då ville jag fördjupa mig i det.

Jag ser det helt enkelt så att man för att få fram en hund som klarar att bli tjänstehund eller är SM-material utan att ha en kanonduktig förare som kompenserar för brister så måste man ha mycket högre krav på att alla "brukshundsbitar" finns på plats än annars. I raser där man ändå inte avlar för tjänst utan hundar som är mentalt stabila och kul att träna och tävla med behöver man inte vara riktigt lika noga med att föremålsintresse, gripande, kamp osv är på topp även om det kanske är idealt, så länge hunden har leklust, nyfikenhet och är mentalt stabil i övrigt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 628
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 849
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 262
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 172
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp