Allt runt distans

Sv: Allt runt distans

Hej, Växjödistansryttare håller en introduktionskurs i distans för nybörjare söndag den 15:e november i Växjö. Där får du veta allt om distansritt samt vad man ska tänka på när man börjar träna hästen.
Mer info finns under www.vaxjodistansryttare.org
Välkommen!
 
Sv: Allt runt distans

Har också blivit intresserad av distans :) Vill prova på att tävla i något så småningom och då verkar distans vara jättekul.:banana: Men förstår inte hur man räknar ut vem som vinner. Är det den som går först i mål? isådannafall borde ju starterna vara allt annat än lugna, och den som startar lite efter startsignalen har ju inte någon chans att vinna då. Förstår inte riktigt? Trodde man räknade ut allas tider individuellt.
 
Sv: Allt runt distans

Man kan rida om folk efter vägen...;)
Och framför allt kan man passera rätt många ekipage i veterinärgrindarna, om man har en snabbpulsad häst.

Har man en busig häst, som behöver starta en stund efter alla andra så är man inte alls slagen på förhand, snarare tvärt om.
Kan man hålla hästen lugn så har man igen det flera gånger om, mot den som får en häst som hoppar och skuttar och pullar de första milen.
Dels slösar den krafter, dels kan skada sig när den far runt.
 
Sv: Allt runt distans

Jaha ok, tänkte att det skulle bli som ett galopp race elr något sådant när det gäller att komma först, speciellt i slutet :angel:
 
Sv: Allt runt distans

Det hade varit som du beskriver om banan hade varit typ 5 km ;)

Men nu är lägsta klassen 5 mil, och man har helt enkelt inte råd att göra så. Det tar för mkt energi, det är dock inte alla som fattar det, utan en del galopperar som besatta första milen, för att sedan upptäcka i första grind att hästen inte var tränad för det. Då tar det bara längre tid att få ner pulsen på hästen och den smarte ryttare som tog det lugnt i starten och vid grinden kan tjäna hur mkt tid som helst! (jag hoppar alltid av innan grinden och skrittar in)

Att galoppera in i mål är det inte heller alltid man kan, har man en häst som kanske gått precis på gränsen av sin kapacitet så är risken rätt stor att man blir utesluten om man sätter av i full fart mot mållinjen!
Mjölksyra som hästen får när man galopperar fort tar långt tid att bli av med och är inte nyttigt alls!
 
Sv: Allt runt distans

**knapplån**

Tänkte bara fråga, för att kvala till 50T, är det endast en godkänd 50CR som gäller då eller räknas även en 40CR?
 
Sv: Allt runt distans

En clearround är mellan 40-50 km, och du blir kvalificerad för tävlingsklass oavsett om du rider en som är 41 km eller 50. (Man kan hitta kvalificeringsreglerna i TR för distans, mom 625) :)
 
Sv: Allt runt distans

Aha ok, så så länge det är en CR så räknas den som "kval" liksom? :p Det va ju trevligt å höra.

Tack för svaret. :)
 
Sv: Allt runt distans

Ett par frågor!
Måste man ha grönt kort även till en CR?
Måste man ha "special utrustning" eller kan man rida i vanlig utrustning?
Det finns inga(?) tävlingar där jag bor vad gör jag då?
 
Sv: Allt runt distans

Ja, man måste ha grönt kort på CR. Man måste även lösa ryttarlicens.
Du rider i vanlig utrustning, som passar dig och hästen.

Endera får du åka långt, eller så letar du rätt på några fler som är intresserade av att testa distans, och ordnar en egen liten tävling.

Att ordna en Prova På är ganska enkelt, lite beroende på hur noga man ska vara med regler och så...
 
Sv: Allt runt distans

Ja det låter toppen att anordna en egen lite tävling med dom skulle vilja, eventuellt så kan man ju anordna en långritt, det är inte riktigt samma sak men det är ruskigt kul!
 
Sv: Allt runt distans

Och helt plötsligt så går 90% av alla mina kläder bort :crazy:

Vad tusan är detta, jag har väl hur mkt reklam på mig som jag bara vill!!
 
Sv: Allt runt distans

Jag funderade på det hela förra säsongen, hur det kan gå för sig.
 
Sv: Allt runt distans

Ja, det är märkligt att det har varit ok att rida i dessa ridbyxor. Regeln är ju inte ny.
// Linda
 
Sv: Allt runt distans

Även jag har varit förundrad. Blaffan till logo är faktiskt en starkt bidragande orsak till att jag aldrig provat Stud One byxorna. Bortsett från att jag har varit tveksam till om det har varit tillåtet, så tycker i alla fall inte jag att det är snyggt.

När jag har frågat och så har kommentaren syrligt varit att det är bara en domare som har påpekat det. Det kan ju bli jobbigt för många om domarna ändrar policy och börjar vara lite petigare med TR eftersom det är så många som använder dessa byxor.
 
Sv: Allt runt distans

Ja, och att det är många som använder byxorna beror på att ingen kunnat missta sig på vad de heter.
Så visst har företaget lyckats att sälja byxor pga trycket på benet, och det är väl just det TR ska stoppa, obetalt reklam.
 
Sv: Allt runt distans

Tillbaka till tävlingskläder, säsongen närmar sig ju ; )

Från TR I:

"Identifiering/märke av klädestillverkare får bara förekomma en gång per
klädesplagg och ej större än 3 cm²"

Innebär detta att man inte får tävla i de StudOne-byxor som har stora loggor?
Tex:
http://www.studone.com/160-stud-one-grey-grey-grip-pi-44.html?iImg=products_image


Jag har också funderat en heldel på detta, har själv tävlat med mina stud one byxor och vill fortsätta göra det!!!
Men det är ju inte bara i TR det står, har kollat upp det hos FEI också och där står samma sak... http://www.fei.org/Rules/Documents/General%20Regulations%2023rd%20ed%201%20January%202009%20updated%201%20January%202010%20-%201Dec09_clean.pdf
(sida 32...)
är ju lite märkligt att det så tydligt står att de inte får användas men så ser man kläderna överallt både nationellt och internationellt.....
man vill ju helst inte köpa ett par ridbyxor för över 1000-lappen och sen inte kunna tävla i dem...

//erika
 
Sv: Allt runt distans

Nja det finns av 10 olika mobeller 3 som bara har ett tryck, av dessa är en, en vintermodell. Så de flesta har ju det stora. Men är de med bara ett tryck godkändaatt rida med? har mina stud one hemma så jag kan inte mäta det trycket...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 295
Senast: Farao
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 062
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 502
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 948
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp