Funderingar kring kandar och frack

KAROLIJNAH

Trådstartare
Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera hästens och ryttarens klädsel vid dressyrtävling.

I samband med att IDRC vill ha kvar kravet på kandar och sporrar vid internationella tävlingar i dressyr har jag börjat fundera över reglerna som finns för kandar och frack i Sverige. Just nu förstår jag inte resonemanget som ligger till stöd för kandar och frack och varför TR II regler för kandar och frack är utformat som det är. Om det finns en bra förklaring till reglerna så hoppas jag att få resonemanget förklarat för mig. Finns det ingen förklaring till reglerna så hoppas jag på en bra diskussion med många olika perspektiv och åsikter.

Bakgrund
Som jag förstår det tillåts kandar fr.o.m. MSVB dressyr och numera behöver man inte kvala för att få lov att rida MSVB:1. Däremot tillåts frack fr.o.m. MSVA dressyr och för att få lov att rida MSVA behöver man kvala genom att rida de olika MSVB-programmen (exakta kvalregler är egentligen ointressant för diskussionen - enligt mig, men jag kan ha fel).

Det som jag inte förstår är varför det är fritt fram för vem som helst att starta MSVB:1 på kandar när kandar ofta beskrivs som ett starkt bett som kräver mycket kunskap, känsla och fingerfärdighet. Eller har jag missförstått reglerna och kandar är tillåtet fr.o.m. MSVB:2?

Jag har alltid fått höra att ett kandar kan orsaka stora skador i fel händer, men den synen på kandar kanske är förlegad? Att rida med frack kanske stressar ovana hästar?

Ur mitt nuvarande perspektiv låter det märkligt att vem som helst får tävla på kandar, men för att få bära frack är det högre tröskel. Borde det inte vara tvärtom, dvs att frack är tillåtet fr.o.m. MSVB och kandar är tillåtet fr.o.m. MSVA? Eller borde kandar tillåtas fr.o.m. högre klasser som exempelvis St George?

Jag har försökt att hålla mig kort och inte ha med för många av mina egna resonemang - eftersom jag faktiskt inte tävlar MSVB eller MSVA och inte har kunskap inom ämnet. Jag kan ha missuppfattat TR och det kanske finns krav för att få tävla med kandar. Jag skapar denna tråd för att jag är genuint intresserad av att förstå varför reglerna för frack och kandar ser ut som de gör.

Jag är inte negativt inställd till kandar och anser att andra människor får rida på det bett som de finner lämpligt för sin häst.
 
Det där med kandaret i MsvB1 är jättekonstigt. En av de bra sakerna med att kvalen låg i MsvC var att ryttarna var tvungna att rida på träns. Minns dock inte om detta var med som motion till nya TR.

Fracken har av någon tradition som jag inte vet faktiskt "alltid" varit tillåten först på StG-nivå. Och i Sverige innebär det då MsvA.
 
Det där med kandaret i MsvB1 är jättekonstigt. En av de bra sakerna med att kvalen låg i MsvC var att ryttarna var tvungna att rida på träns. Minns dock inte om detta var med som motion till nya TR.

Fracken har av någon tradition som jag inte vet faktiskt "alltid" varit tillåten först på StG-nivå. Och i Sverige innebär det då MsvA.
Jag gissar att fracken är entrén status markör för vilken nivå man tävlade. StG ingår ju i lilla rundan då tyckte man att det var lämpligt att sätta gränsen där.

För övrigt så stör det mig något gräsligt att LA:5 numera räknas som ett MB program. Det är inflation och förflackning. Är det MB så ska det var riktiga byten med.
 
Jag gissar att fracken är entrén status markör för vilken nivå man tävlade. StG ingår ju i lilla rundan då tyckte man att det var lämpligt att sätta gränsen där.

För övrigt så stör det mig något gräsligt att LA:5 numera räknas som ett MB program. Det är inflation och förflackning. Är det MB så ska det var riktiga byten med.

Fast att de flyttade LA5 och 6 och döpte om dem till MSV C 1+2 har att göra med att det var ett orimligt stort hopp i svårighetsgrad från LA till MSV B. Jag förstår precis varför de gjorde detta.

Dock förstår jag inte varför de tagit bort kravet på kval från MSV C till MSV B
 
Fast att de flyttade LA5 och 6 och döpte om dem till MSV C 1+2 har att göra med att det var ett orimligt stort hopp i svårighetsgrad från LA till MSV B. Jag förstår precis varför de gjorde detta.

Dock förstår jag inte varför de tagit bort kravet på kval från MSV C till MSV B
Nu förstår jag inte alls hur du menar, hoppet och skillnaden i svårighetsgrad är ju exakt samma om de inte ändrar på innehåll i programmen. Det blir ju ingen skillnad i svårighet bara för att de döper om programmen. Som det är nu så blir det stort hopp mellan MSV C och MSV B. Så hoppet finns ju kvar. Och det är mycket bättre att det stora hoppet är mellan Lätt och Medelsvår inte INOM medelsvår.
 
Tidigare hoppade du från LA där inte ens enkla byten finns till msv b där det ingår byten, öppna, sluta, ökade gångarter mm på en gång. Eftersom det inte skiljdes på la1 och la5 (tex).

Att lägga till mellansteg med öppna, sluta, ökningar till ökad och enkla byten tycker jag gör skillnad. Men vi tycker uppenbarligen olika.
 
Jag gissar att fracken är entrén status markör för vilken nivå man tävlade. StG ingår ju i lilla rundan då tyckte man att det var lämpligt att sätta gränsen där.

För övrigt så stör det mig något gräsligt att LA:5 numera räknas som ett MB program. Det är inflation och förflackning. Är det MB så ska det var riktiga byten med.
Jag gillar att det heter MsvC. Tycker att det är ett utmärkt samlingsnamn för en klass med skolor och enkla byten. Men jag tycker att MsvB1 skulle heta MsvC3 och ridas på träns om den nu ska vara kvalklass. MsvB innehåller verkligen en otrolig skillnad genom sina program. Från att börja men endast öppna I trav och ett byte i språnget till slutor i både trav och galopp samt serier.
 
Jag gillar att det heter MsvC. Tycker att det är ett utmärkt samlingsnamn för en klass med skolor och enkla byten. Men jag tycker att MsvB1 skulle heta MsvC3 och ridas på träns om den nu ska vara kvalklass. MsvB innehåller verkligen en otrolig skillnad genom sina program. Från att börja men endast öppna I trav och ett byte i språnget till slutor i både trav och galopp samt serier.
Håller med dig. Tycker dessutom att MsvB:1 är ett aptrist program.
 
Tidigare hoppade du från LA där inte ens enkla byten finns till msv b där det ingår byten, öppna, sluta, ökade gångarter mm på en gång. Eftersom det inte skiljdes på la1 och la5 (tex).

Att lägga till mellansteg med öppna, sluta, ökningar till ökad och enkla byten tycker jag gör skillnad. Men vi tycker uppenbarligen olika.
Nu vet jag inte vad du menar med tidigare. Förr mig är tidigare 90 och 00-talet. Då fanns det ett program som hette LA:5 och det innehöll skolor, enkla byten och tror jag en del samlade gångarter. Det var tillika långt och med svåra kombinationer. Det märktes rejäl skillnad på de andra LA programmen. Och det var en bra övergång till medelsvår. Vad du menar med ingen skillnad på la1 och la5 förstår jag inte.

Vad som var problemet då i mitt distrikt var att det i princip aldrig annordnades LA:5 så man fick inte möjlighet att öva.
 
Nu vet jag inte vad du menar med tidigare. Förr mig är tidigare 90 och 00-talet. Då fanns det ett program som hette LA:5 och det innehöll skolor, enkla byten och tror jag en del samlade gångarter. Det var tillika långt och med svåra kombinationer. Det märktes rejäl skillnad på de andra LA programmen. Och det var en bra övergång till medelsvår. Vad du menar med ingen skillnad på la1 och la5 förstår jag inte.

Vad som var problemet då i mitt distrikt var att det i princip aldrig annordnades LA:5 så man fick inte möjlighet att öva.
Men varför är det så viktigt vad programmen heter? Det viktiga är väl att det finns en rimlig ökning av svårighetsgrad mellan programmen/nivåerna?
 
Det där med kandaret i MsvB1 är jättekonstigt. En av de bra sakerna med att kvalen låg i MsvC var att ryttarna var tvungna att rida på träns. Minns dock inte om detta var med som motion till nya TR.

Fracken har av någon tradition som jag inte vet faktiskt "alltid" varit tillåten först på StG-nivå. Och i Sverige innebär det då MsvA.
Då är det inte bara jag som tycker det är märkligt att man får rida på kandar utan att behöva kvala för det.

Tack för förklaringen om frack :)

Överlag kan jag tycka att det skulle vara mer noggrannare kring vem som får rida med kandar, men det är ju min personliga åsikt 🤷🏼‍♀️
 

Liknande trådar

Dressyr Sista dagen att pumpa in förslag till nästa års TR och jag sliter med vad jag tycker om kvalreglerna 😅 Vad tycker ni? Har ni lämnat in...
Svar
3
· Visningar
2 719
Senast: Fiorano
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag är en dålig dag, jag är jättetrött, på dåligt humör och ja, saker är bajs helt enkelt. Min fundering just nu handlar om något som...
Svar
14
· Visningar
1 851
Senast: SiZo
·
Islandshäst Mitt facebookflöde svämmar för tillfället över av en uppdatering från TS, nämligen detta: " VIKTiG INFO FRÅN TS ! För ett par år sedan...
2
Svar
31
· Visningar
5 581
Senast: Elina8
·
Dressyr Jag är en inbiten hoppryttare, som knappt kan rida i nedsittning med dressyrläder (skämt åsido.) Jag har en häst som mig veterligen...
Svar
0
· Visningar
903
Senast: lillaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp