Alltid fel med utställningsschäfer?

Wysiwyg

Trådstartare
Är det alltid fel att köpa schäfer av utställningsmodell? Om man vill ha en aktiv sällskapshund?

Jag vet vad som sägs på forumet om utställningsschäfrar i allmänhet men är bara intresserad av hur ni ser på det hela om en sådan hund passar bättre in i personens vardag än en bruksmodell?

Ingen lynchning nu tack, är ej själv intresserad av utställningsmodell, vill bara ha en diskussion kring ämnet :)

Sv: Alltid fel med utställningsschäfer?

Det är alltid fel att köpa raser som är sönderavlade enligt mig. Det inbegriper även raser där man faktiskt inte gör någonting åt problemet utan fortsätter att avla fram mer extrema individer.

kl*

hur tycker ni att man ska få fram en frisk ras av en som är sönder avlad? Nu är det ju liksom inte direkt ang schäfrar eftersom där finns det bra avelsmaterial att ta ifrån. Men tex eng bulldog? Tycker ni att man ska para in en annan ras tex staff ? eller ska man lägga ner eng bulldog helt?
bara en fundering som jag haft ett tag och blev påmind om ioch med denna tråd. Förlåt för trådkap.

Alla bulldoggar är inte helt förstörda. Så man får börja med de som är så friska som möjligt. Sen får man fortsätta att avla på de linjerna. I vissa länder är ju vissa raser flera årtionen "efter" i aveln, där kan man hämta fina individer som är friskare.

Men det är sant att det är ett väldigt svårt jobb och att det är enormt långsiktigt. Kanske 100 år.

Men med tanke på hur fort aveln ger resultat så borde det kunna hända massor på 100 år. Se bara på pomeranian som för 100 år sedan vägde ungefär 15 kg.

Är det alltid fel att köpa schäfer av utställningsmodell? Om man vill ha en aktiv sällskapshund?

Det tycker jag att det är oavsett hundras. Vill man inte ha hunden "som den ska vara" så får man helt enkelt titta på andra raser. Vill man ha "utställningschäfermentalitet" så finns det helt säkert andra raser som har passande mentalitet för en, men de kanske har ett annat utseende då.

Att avla fram någonting "bara för att det är fint", och låta hundarna bli sådana att de inte skulle kunna göra det som de är tänkta att göra tycker jag är hemskt. Att stödja sådan avel tycker jag definitivt är fel.

Utställningsavel handlar sällan om att man bara vill ha en "lättare hund" mentalt, det blir i princip alltid att folk avlar på mer eller mindre osunda hundar. Varför vill man ha en hund som inte är så sund och bra som möjligt?

Jag vet vad som sägs på forumet om utställningsschäfrar i allmänhet men är bara intresserad av hur ni ser på det hela om en sådan hund passar bättre in i personens vardag än en bruksmodell?

Ingen lynchning nu tack, är ej själv intresserad av utställningsmodell, vill bara ha en diskussion kring ämnet :)

I min värld, ja. Sedan är frågan vart man ska dra gränsen? När blir det en ren showhund och en ren brukshund? Det finns ju "blandlinjer" (men inte många ex av förklarliga skäl). Man ska iaf fråga sig själv vad man ska ha en schäfer till om man bara vill ha en aktiv sällskapshund?

Sedan är frågan, hur aktiv? Ska du träna bruks och lydnad men vill inte tävla kan du ju köpa en schäfer av bruksmodell iaf?

Angående bulldoggs mfl raser, utavla! Det tycker jag.

Utställningsavel handlar sällan om att man bara vill ha en "lättare hund" mentalt, det blir i princip alltid att folk avlar på mer eller mindre osunda hundar. Varför vill man ha en hund som inte är så sund och bra som möjligt?

Bingo, många verkar tro detta...men då skjuter man nog sig själv i foten.

Men vad ska man utavla med? Och kommer de som är utavlade verkligen att säljas eller kommer uppfödarna stå där med 5 st "fula" hundar ingen vill ha?

Jag skulle säga någon ras som ligger nära bulldoggen både mentalt och fysiskt sett, men som kan förädla den...engstaff eller amstaff? Naturligtvis under kontrollerade former och ingen massutavel, men ändock för att öka genbasen och som sagt förädla ( nu kan jag inget om engbull på så sätt, jag spånar bara). Clumber spaniel utavlade man ju med cocker spaniel för inte alltför längesedan.

Jag är väldigt tveksam till att någon köper en sådan valp faktiskt. Tyvärr!

Jag både håller med och inte, med tanke på att folk verkar skita fullständig i hur de extremare raserna mår och helt blinda inför de befintliga rasproblem som finns. Samtidigt vet jag fler som gärna hade haft engbull om det inte vore för hälsans skull, så nog finns det köpare alltid. Nu var det dock en fråga om tycke, och i en perfekt värld vore det väl ett trevligt alternativ.

Knapplånar mig själv men riktar mitt inlägg till alla som svarat i tråden!

Tack för era svar :) har, som jag skrev i första inlägget, själv aldrig funderar på utställningsschäfer. Ja, det kommer komma en dag då jag ska köpa hund och den dagen kommer när jag ska sluta med hästarna. Men då är det bruksschäfer som gäller, vill ha en tävlingshund.

Kan villigt erkänna att jag var en av dem som tänkte att utställningsmodell var en bruksschäfer light. Därför förstod jag aldrig riktigt oviljan som finns mot utställningsmodellen.

Skriver från min telefon då datorn kraschat, svarar troligtvis mer utförligt när datorn kommit igång.

Att sluta välja hundar enbart för deras utseende är en viktig punkt om man vill minska sönderavlandet. Att bara avla på extremt rastypiska hundar är inte smart långsiktigt. Istället kan man välja hundar som ex. kanske är lite för höga i mankhöjd, har fel färg o.s.v. men som är friska och hälsotestade med bra resultat.
Sluta med matadoravel är också viktigt, att en hanhund inte ska ha alltför många valpar. Och att tikar inte heller ska föda så många valpar. Detta involverar också att sluta tänka att hundar ska ha diverse tävlingsmeriter hit och dit för att få bli avlade på; alla hundar blir inte tävlade p.g.a. bristande intresse eller kunskap hos ägare, dessa hundar kan fortfarande föra bra önskade gener vidare. Det ska räcka med hälsotester och ett bra utvecklat MH för rasen.
Det är även viktigt att folk lär sig mer om anatomi och vilken kroppsbyggnad som är hälsosam för hundar; platta nosar, krökta räkryggar, tunga hundar, en stor mängd med hudveck och utstående ögon är inget som en vettig person ska ens vilja avla på.

Det allra viktigaste är att hundarna ska vara friska både i huvudet och kroppen. Att följa rasstandarden bör vara sekundärt om ens ett prio.

Det är dags att sluta vara så nitiska med mått och utseende och istället börja tänka långsiktigt.

Schäfern är mentalt sett en underbar hund.
Ett jkla driv, arbetsvillig och ger en massa tillbaka till ägaren.
Tråkigt nog så har skönhetsmupparna slagit klorna i rasen sedan länge.
Ett alternativ finns dock.
Från gamla DDR kommer schäfrar som hela tiden avlats just på bruksmentaliteten.
Försök få tag på en valp från en sådan linje.
Ser inte ut som dagens skönhetsmissar ;)
Men är både fysiskt och mentalt deras övermän.

Fast SKULLE nu utställningsdomarna följa rasstandarden hade inte utställningsschäfern sett ut som den gör nu. I detta fallet är det ju inte standarden det är fel på, utan hur vissa väljer att tolka den..

Det allra viktigaste är att hundarna ska vara friska både i huvudet och kroppen. Att följa rasstandarden bör vara sekundärt om ens ett prio.

Det är dags att sluta vara så nitiska med mått och utseende och istället börja tänka långsiktigt.

Hade schäfermänniskorna följt rasstandaren hade de bland annat tagit till sig det här:
"Rygglinjen löper från halsen längs den väl markerade manken, den obetydligt sluttande ryggen och det lätt sluttande korset, utan synligt avbrott."
(Min fetstilsmarkering)

Tyvärr så är det sällan de mest rastypiska hundarna som vinner i utställningsringen. :grin:

Fast SKULLE nu utställningsdomarna följa rasstandarden hade inte utställningsschäfern sett ut som den gör nu. I detta fallet är det ju inte standarden det är fel på, utan hur vissa väljer att tolka den..

Fast hade nu hunden inte följt vad SKK anser att rasstandarden är så hade ju hundarna blivit diskade från all avel. I SKK's avelspolicy står det klart att uppfödare ska vara väl införstådda med vad standarden är och följa den. Så om domarna får döma fram räkor utan knäpp på näsan av SKK innebär det att de följer SKK'r regler och därmed standarden. Egentligen. Domarna är utbildade av SKK och får inget skäll för räkorna i utställningsringen, då måste de göra rätt vid SKK's regler.
Det är ju domarna, vi utställare och aktiva hundägare som gör SKK. Standarden är vad vi gör den till, vi styr den med våra åsikter på vad som är fint och säljbart, på både gott och ont.
Hade vi uppfödare också sagt stopp till räkorna så hade de inte funnits på utställningar och andra, friskare hundar hade kunnat premieras. Det ligger väl ändå i SKK's (att efterfölja rasstandarden så som det är tänkt), uppfödares och domares händer att göra rätt för sig, det är inte bara en källa till ondskan s a s.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 886
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 715
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 825
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 956
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka