Alltid fel!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare TurboDevil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 298
T

TurboDevil

Känner nu att jag börjar få problem med min bästa vän och hennes åsikter angående allas hundhållning. För mig känns det som att hon tycker att alla andra (inklusive jag) suger på hundar medans hon själv är super, det är bara gnäll, gnäll och gnäll.

Idag var det fel för att jag gav mina hundar mat efter promenad. Uttrycket till detta var då "hur vågar du?" Hon har också lyckats lägga in en pik om att jag borde köpa bur till bilen då hon själv ALDRIG skulle våga köra utan i rädsla för att hundarna ska rymma när hon öppnar luckan. Jag ska köpa bur och det vet hon mycket väl.

För bara ett tag sedan hade hennes granne köpt en ny bur och då var det ju fel bur enligt henne för den var ju tydligen inte krocktestad. Det är det minsann bara hennes typ av bur som är. Detta hade hon också talat om för grannen som stog där och var glad för sin nya bur.

Det lyckades ju också slinka ur mig idag att jag faktiskt vid nästa hundköp skulle kunna tänka mig en mindre hund då jag nu har två stora krävande raser och skulle tycka det var kul att testa något annat. Neeeej usch och fyyyy det skulle hon absolut inte kunna ha för hon har ju inte hund för sällskapet skull!! Så då var det väl fel också antar jag!

Detta är bara några exempel men det känns som att hon håller på hela tiden och jag börjar känna mig illa till mods kring henne. Allt detta har börjat sedan hon gick med i en ipogrupp och börjat träna väldigt seriöst med sin hund och nu är alla andra sämst och de i IPOgruppen e bäst. Att andra människor tänker annorlunda kring hund är hon är tydligen inte OK. Jag har också bruksras precis som hon men jagar dock inte titlar till fördärvelse utan jobbar nu med allmänlydnaden och att försöker ha så kul med mina hundar som möjligt, är jag verkligen en sämre hundägare för att jag inte lever på lydnadsplan utan väljer att aktivera mina hundar med annan sorts träning och hjärngympa?

Långt och snurrigt men vet verkligen inte hur jag ska försvara mig mot henne längre...känner mig så nedstämd efter denna dag tillsammans med henne:(

Sv: Alltid fel!

Jag förstår att det känns tråkigt. Besserwissrar finns det överallt där ute i hundvärlden och det är inte så mycket man kan göra åt tyvärr- bara att acceptera att dom har ett behov av att hävda sig och jag brukar oftast rycka på axlarna åt det.
Självklart är det annorlunda när det är en nära vän som beter sig på det viset. Det bästa du kan göra är att prata med henne om hur du känner dig! Hon vet förmodligen inte att hennes uttalande tolkas på det viset. Det är ju tråkigt om du börjar undvika att umgås med henne pga att hon får dej att bli illa till mods när det hela kanske bottnar i missförstånd.

Min första (och ganska elaka) tanke var att om hon är din bästa vän behöver du bättre vänner!!

Vänner ska ge energi, inte ta!
Går det att diskutera med din kompis? Sätt ner foten och säg att du inte gillar hur hon uttrycker sig och att du tycker hon är onödigt negativ mot dig, be henne formulera sina åsikter som just åsikter och inte påståenden, och hålla det för sig själv om hon bara riskerar att såra!

Till en början brydde jag mig inte så mycket då jag tänkte att hon kanske fått lära sig massa nytt nu och vill berätta men det har inte lugnat sig det har blivit värre!!

Om det bara varit mig hon var på hade jag börjat fundera över min hundhållning men nu är det alla. Alla gör verkligen fel med sina hundar! Är det verkligen så hemskt att mina hundar får mat efter promenad? Visst det är tal om risk för magomvridning osv men mina hundar funkar bra på detta och har alltid gjort.

Att hon sedan överbeskyddar sin hund nått sjukt är nått annat som också rubbar våran relation. Idag var vi och lekte i sanddynorna och hundarna for runt som tokar och hade kalas kul. Hennes vovve är en ung rottis som har noll på kroppen så mina flickor blir smått sur på honom ibland när han blir för närgången eller om han försöker nypa deras leksaker. Min schäfer sa ifrån på honom och han kastar sig då åt sidan och lyckas vricka till sig och haltar därifrån. Hon blir då heeelt hysterisk och skriker att han brutit benet osv. Jag som står längst upp i en dyna kastar mig ju ner och förväntar mig en benpipa som sticker ut eller liknande. Kommer ner, INGENTING! Inget fel på hunden han vill bara iväg och busa. Fick då känslan av hela situationen att det var MIN hunds fel enligt henne. Leken var slut enligt henne och vi skulle hem. Det var inget hon sa men jag tror alla kan känna av energier som är riktade mot en själv.
Hennes hund får kasta sig över min så hon nästan får gå och gömma sig och hon får aldrig tillräcklig ordning på honom så han slutar därav att mina tikar e lite sura på honom. Men denna incident var tydligen inte ok för henne. Det var verkligen inte min hunds fel hon sa bara ifrån....Detta upprepar sig de flesta gånger vi är ute och visar sig på olika sätt.

Jag vet inte om jag vågar säga nått är lite rädd att hon ska ta illa upp faktiskt....jag är en fegis:o

Haha, är det sådan man blir när man börjar träna IPO? :D

Då har du några alternativ.

* Säg till henne hur du känner

* "Stå ut"

* Sluta umgås med henne

För ett tag sedan hade jag en person i min närhet som jag kallade vän. Jag trodde att hon var det, men när hon hela tiden letade fel hos alla och tolkade in en massa saker i det jag sa och sedan nedvärderade mig (plus alla andra hon pratade med som hade hund) så fick det vara nog. Att hennes hundhållning dessutom är förskräcklig gör ju inte saken bättre.

Jag har inte pratat med henne sen jag sa till henne att vi inte var bra för varandra. Jag hälsar fortfarande om jag ser henne, hon hälsar motvilligt.

Lady_A sa en mycket bra sak: vänner ska ge energi och inte ta.

Japp sådan blir man när man börjar träna IPO :laugh: Det vet ni väl hehe

Ja man kanske iaf skulle sluta umgås tillsammans med hundarna för det verkar ju inte fungera. Jag tycker det är jätte kul att hon hittat en träningsform som hon gillar men det känns lite som att hon försöker vara tuff med sitt val av bruksgren. Man märker det lite på hur hon framställer sin träning när hon berättar för folk.

Jag själv är som sagt mer intresserad av att ha kul med hunden, har själv varit med på några IPO träningar men känner att jag inte tycker att det är roligt. Jag tycker det är jätte häftigt att se en vältränad IPO-hund och önskar att jag hade det drivet att träna fram det, men icke! Min vovve älskar allt vi gör bara vi gör nått....älskar att träna och använda hjärnan men hur är mindre viktigt för henne. Vi sattsar på lk1 men det känns inte som det är bra nog för våran så kallade vän.

Nej usch detta känns inte bra

den där typen av människor finns överallt. ta inte det hon säger på något vidare allvar, börjar man skratta åt det inser man hur humoristiskt det faktiskt är. har hon liksom magiskt förvandlats till någon sorts expert på så kort tid? jag tror att det hela bottnar i en osäkerhet hos din vän, att hon måste hävda sig för att få den bekräftelse hon önskar.

den där typen av människor finns överallt. ta inte det hon säger på något vidare allvar, börjar man skratta åt det inser man hur humoristiskt det faktiskt är. har hon liksom magiskt förvandlats till någon sorts expert på så kort tid? jag tror att det hela bottnar i en osäkerhet hos din vän, att hon måste hävda sig för att få den bekräftelse hon önskar.

Jag var inne på samma spår. Har märkt lite samma översitteri hos vissa som tränar i högre grupp, på högre nivå, tränar något i deras ögon som har högre ballfaktor. Det roliga är att besöker man dessa "experter" på deras egna träningar så upptäcker man ofta att de har en ganska tillbakadragen roll i den gruppen och är inte när så kaxiga som de är när de gör utspel mot en själv.
Det är precis som att de måste få hävda sig på något sätt och briljera då de uppenbart inte gör det i gruppen där de är nya, osäkra och inte tar så stor plats. Det är högst tragikomiskt när man tänker på det.

TS, jag hade sakta men säkert avvecklat den människan ur min umgängeskrets. Sådant där ska man inte ödsla energi på. Var glad att du har hittat vad du vill satsa på med dina hundar och har hittat träningsformer som du trivs med. Lk1 är väl ett jättebra mål och det är väl super att du tänker köpa bur men inte sjutton kan hunden sitta hemma och ha tråkigt för att du inte har haft möjlighet att göra det än...

Jag var inne på samma spår. Har märkt lite samma översitteri hos vissa som tränar i högre grupp, på högre nivå, tränar något i deras ögon som har högre ballfaktor. Det roliga är att besöker man dessa "experter" på deras egna träningar så upptäcker man ofta att de har en ganska tillbakadragen roll i den gruppen och är inte när så kaxiga som de är när de gör utspel mot en själv.
Det är precis som att de måste få hävda sig på något sätt och briljera då de uppenbart inte gör det i gruppen där de är nya, osäkra och inte tar så stor plats. Det är högst tragikomiskt när man tänker på det.

Och det som VERKLIGEN har åstadkommit något är ofta väldigt hjälpsamma och ödmjuka.

Vi har precis blivit med valp, igår var det 7 dagar sen vi hämtade hem honom, vi har redan fått höra mycket om hur man ska ta hand om valp.

Bland annat att man inte fick leka med boll och kasta boll, för hunden blir stressad pga den känner ett behov av att hämta saker :rofl:
Inte ha valpen i bur alls för den blir inte rumsren då...
Ja listan kan göras lång... :p

Folk snackar dock med sambon, jag slipper allt det eftersom jag inte hör och folk tycker det är enklare att prata med sambon... :angel:

Jag tror inte vi slipper snacket senare när han blir stor. Jag tycker att du ska antingen säga ifrån eller bryta med din bästa vän som uppenbarligen inte beter sig som en vän. Att stå ut gagnar dig inte. Det är ju precis som hästmänniskor, vissa kan inte acceptera att andra inte har samma mål som en själv har. Jag har en nära vän i stallet som är en skogmulle medan jag är en satsande ryttare (fast just nu funderar jag på att sluta med hästar, jag bara drabbas av skit) och vi möts på halva vägen och ger varandra tips, det gagnar mig väldigt mycket.

Hoppas du kommer till någon bra lösning :laugh:

Det är ganska intressant med såna människor. Väldigt tråkigt för deras del, likväl för de runtomkring sig. Det enda de verkar vilja ha är respekt och aktning från andra, men beter de sig på det sättet blir reaktionerna tvärtom. Jag respekterar absolut en som har vettiga tankar om sin hund och lyssnar gärna på råd, men problemet är ju att många som är "amatörexperter" oftast kan lite om mycket. I detta fall skulle jag absolut ha sagt som det var. Ge henne en chans att sluta med det hon håller på med, istället för att bara klippa kontakten och hon står där som ett frågetecken och förstår inte vad hon gjort för fel? Hellre att hon blir lite sur och tvär än att ni ska förlora eran vänskap på grund av det här?

Kan ge ett exempel; Min moster, som själv har hund, och jag stod och pratade en stund när jag var ute på prommis med valpen och hon berättade om de "hemska grannarna" hon har som inte tillät sin hund att hälsa på grannar och annat folk innan hunden fått ägarnas tillåtelse. Jag sa då direkt att jag inte tillåter Devon att hälsa på folk hur som helst, för jag vill inte att han ska springa fram till folk. Speciellt inte när han är lös. Det tycker jag är att visa respekt för andra människor i allmänhet, men i synnerhet de som är rädd för hundar eller de som har egna hundar i kopplet. Men det tyckte hon ju var jättekonstigt och menade på att hunden kan ju inte vara glad då? Då bad jag henne ta en titt på hunden bredvid mig som satt och tittade runtomkring sig helt förnöjd och frågade henne om hon ser en nedstämd hund här. Nej, bara mycket lugn och tillfreds.

Så jag tycker stå på dig och säg vad du tycker och ge din kompis en chans att bättra sig, annars känns det ganska orättvist av dig som vän att inte ge en förklaring.

Vi har precis blivit med valp, igår var det 7 dagar sen vi hämtade hem honom, vi har redan fått höra mycket om hur man ska ta hand om valp.

Bland annat att man inte fick leka med boll och kasta boll, för hunden blir stressad pga den känner ett behov av att hämta saker :rofl:
Inte ha valpen i bur alls för den blir inte rumsren då...
Ja listan kan göras lång... :p

:laugh:

Ja nu är det ju så att de kommentarer du citerar instämmer jag i men av lite andra orsaker:
Leka/kasta boll - hade jag inte gjort till en 8-10 veckors valp d.ärför att det är lätt att överanstränga den. Leka själv med bollen - ok.
Ha i bur - är förbjudet så det är definitivt aja baja på den.

Jag känner en liknande person och allvarligt talat så har jag börjat dra mig bort från denna personen. Jag orkar inte med besservissrar.. Så det är mitt råd, dra dig undan, för dessa människor brukar oftast inte sluta var som dom är.

Ja nu är det ju så att de kommentarer du citerar instämmer jag i men av lite andra orsaker:
Leka/kasta boll - hade jag inte gjort till en 8-10 veckors valp d.ärför att det är lätt att överanstränga den. Leka själv med bollen - ok.
Ha i bur - är förbjudet så det är definitivt aja baja på den.

Förbjudet att ha valp i bur? Man måste väl ha den i bur i bilen? Jag vill inte ha en lös valp i bilen jag, jag har varit med om hundar som springer överallt i bilen och det är det värsta jag vet och då hade jag inte ens körkort. Sen om han sover och vill sova där självmant så får han göra det. Jag har buren framme, han sover där ibland. Han får vara i buren i stallet eftersom jag inte kan ha ett öga på honom hela tiden, han bara sover i buren. Skönt och praktiskt för mig och bra i framtiden för han associerar buren med något positivt och blir lugn.

Hoppas du menade att ha hund i bur på samma sätt som man har t.ex kaniner...

i bilen är det ok men du FÅR INTE ha den i bur i stallet t ex. Det är förbjudet i lag. Så är det bara.

"Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:

•Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
•I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygd om de rastas var tredje timme.
•Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla."

http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Då är det bättre jag lämnar honom i bilen medans jag är i stallet?
Nä, det är varmare i sadelkammaren. Och det gäller bara nu när han är så liten och kräver extra tillsyn. Han sitter inte i bur längre än 1 timme.

Men detta är OT.

Då är det bättre jag lämnar honom i bilen medans jag är i stallet?
Nä, det är varmare i sadelkammaren. Och det gäller bara nu när han är så liten och kräver extra tillsyn. Han sitter inte i bur längre än 1 timme.

Men detta är OT.
Kan inte tycka att det är OT att det finns bestämmelser om hur bur får användas.Så som du gör är INTE ok men det var kanske därför det blev känsligt.

Jag hade inte tagit med hunden till stallet. Han har det garanterat bättre hemma ev i en valphage i så fall men inte i bur. Det finns faktiskt mer än en som fått sin hund omhändertagen för att den förvarats i bur så som du beskriver. Ett fall har precis anmälts till åtal med hot om djurförbud och då är det alla djur som du har som drabbas eller snarare du som drabbas som inte får fortsätta hålla på med djur. Är det fortfarande OT - även om det inte var det här tråden handlade om?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 479
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 571
Senast: Otherside
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 749
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 340
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka