Äldre ponny med balansproblem

Användare86

Trådstartare
Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i veckan ca 1 timme åt gången i alla gångarter. Är en pigg å fin herre. Är precis genomgången av fyso som gav han väl godkänt i betyg men finns en gammal muskelskada höger bak. Har något svårt att ställa ner benet där vid skoning, rekommendationen var att ha honom uppvärmd med en enkel ridtur innan skoning framöver.
Ren å fin trav och tar båda galoppera utan problem.
Nu har vi stöt på ett problem vin transportering, han tappar balansen å lutar sig starkt mot vänster och får panik när han tappar balansen. Står lungt så fort man öppnar skötardörren. Står även lugnare efter en stunds körning utan svängar, men svänger man även i krypfart eller står still får han panik. Han vill inte stå brett vilket jag tänkte skulle vara bättre men icke. Vi har bytt transport till en större boggie vagn så nu lastar han sig själv så är inte rädd för den.
Men finns det någon som har några bra ideer om det går att träna upp balansen? Vi har tänkt promenader utanför stigar i skogen. I övrigt rids han bara i skogen på stigar å skogsvägar så ojämt underlag och kuperad terräng är han vad med.
Kan yoga block fungera?

Just nu ska han inte behöva åka igen innan detta är löst men hade varit skönt att kunna åka till veterinären utan att man riskerar att han skadar sig på turen dit

Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i veckan ca 1 timme åt gången i alla gångarter. Är en pigg å fin herre. Är precis genomgången av fyso som gav han väl godkänt i betyg men finns en gammal muskelskada höger bak. Har något svårt att ställa ner benet där vid skoning, rekommendationen var att ha honom uppvärmd med en enkel ridtur innan skoning framöver.
Ren å fin trav och tar båda galoppera utan problem.
Nu har vi stöt på ett problem vin transportering, han tappar balansen å lutar sig starkt mot vänster och får panik när han tappar balansen. Står lungt så fort man öppnar skötardörren. Står även lugnare efter en stunds körning utan svängar, men svänger man även i krypfart eller står still får han panik. Han vill inte stå brett vilket jag tänkte skulle vara bättre men icke. Vi har bytt transport till en större boggie vagn så nu lastar han sig själv så är inte rädd för den.
Men finns det någon som har några bra ideer om det går att träna upp balansen? Vi har tänkt promenader utanför stigar i skogen. I övrigt rids han bara i skogen på stigar å skogsvägar så ojämt underlag och kuperad terräng är han vad med.
Kan yoga block fungera?

Just nu ska han inte behöva åka igen innan detta är löst men hade varit skönt att kunna åka till veterinären utan att man riskerar att han skadar sig på turen dit
Har du kollat tråden om att träna sin unghäst? Där finns några tips på att öva upp balansen.
https://www.bukefalos.se/threads/starka-3-aring.1534730/

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
3 001
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 875
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 572
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag... 2
Svar
22
· Visningar
6 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Svullet ben
  • Rida hästen i form + lat häst
Tillbaka