Alltid proteinbrist??

B

Blue_moon

Jag hör ofta folk fråga om foder med extra protein, men har verkligen så många hästar proteinbrist? Hur är det med energin då? Hur vanligt är det, och hur märker man att det är brist på energi och inte protein som ens häst har?
 
Ett sätt är ju att titta på sin foderstat och se om den är i balans! Sedan kan det ju finnas individuella variationer från häst till häst, vissa behöver lite mer protein. En del hästar är svårfödda och behöver mer energi (men då måste proteinet följa med upp). Om man har stort överskott på protein kan man lägga till bara energi (kolhydrater, fett)om det behövs.
 
Det ser man på hullet över revbenen.

För mycket hull = för mycket MJ, för lite hull = för lite MJ.

Anledningen till att man inte frågar så mycket om det är nog att det är lättare att korrigera med mer mat. Vilket hö du än har så kan du korrigera intaget av MJ med ett par kg hö till.

Är det ett bra hö så ändras inte Smrp/MJ-kvoten, är det däremot ett dåligt hö minskar samma kvot mer och mer ju mer hö du ger, vilket kan leda till fet häst med proteinbrist.

mvh Jessica
 
Proteinbrist kan ta långtid innan man ser.Hästen måste ju ha protein för att sätta muskler,har hästen redan muskler så tar kroppen av det som finns och musklerna försvinner.
Energin märks väl om hästen är pigg och orkar.Allt hänger väl samman tror jag.
Hoppas Nina83 svarar hon är duktig på foder. :bow:
 
`Är det energi som saknas är hästen tunn "överallt". Får hästen tillräckligt med energi men inte protein så är det överlinjen som tappas, alltså hals/rygg/rumpa. Och tyvärr ÄR det vanligt de år som det är sämre höår.
 
Med tanke på hur h-vetes dåliga vissa bönder är på att skörda i rätt tid så förvånar det mig inte att hästägare ofta frågar efter proteinfodermedel. Här hemma tar bönderna sin skörd vid samma tid varje år vare sig gräset har blommat och fröat eller precis krupit ur bladen. Dvs. vissa år får de usla värden på höt andra år får de "stuterihö". Det finns endast en bonde som faktiskt tittar efter hur långt gräset har växt.

Sen finns det nog en kategori hästägare som inte räknar på foderstaterna som tror att deras hästar har proteinbrist för att de inte ser ut som bodybuilders eller för att de helt enkelt inte rids tillräckligt för att sätta mycket muskler (alt. rids felaktigt) och en kategori som tror att det är bättre att ge för mycket protein än för lite... och på sätt och vis är det ju "rätt" eftersom hästen vid långsam och nogrann tillvänjning till en "för hög" kvot så att magen hänger med... kan omvandla överflödigt protein till fett som sedan används som energi, men däremot inte kan omvandla överflödig energi till muskler etc. och "täcka" ett för långt proteinvärde i foderstaten...
 
Sen finns det nog en kategori hästägare som inte räknar på foderstaterna som tror att deras hästar har proteinbrist för att de inte ser ut som bodybuilders eller för att de helt enkelt inte rids tillräckligt för att sätta mycket muskler (alt. rids felaktigt) och en kategori som tror att det är bättre att ge för mycket protein än för lite...

Håller helt med dig! Många många gånger har man hört det i stallet hos oss att -åhh min häst får aldeles för lite protein i sig, han sätter inte muskler osv, fast det igentilgen inte är så alls. Och så öser de i hästarna soja mm o när man då säger att vi faktist ha ett hö på 68 g smrp så stirrar de på en som om man var rent korkad eller nåt :crazy:
 
Ja, DET har nog många svårt att inse, att hästarna måste arbetas korrekt för att kunna sätta muskler...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 422
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 913
Senast: Ise
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 976
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 425
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp