Allvarlig olycka på Ribersborg

Sv: Allvarlig olycka på Ribersborg

Uppdaterat: Tävlingsledningen meddelade på eftermiddagen att hästens skador var så svåra att den av djurskyddsskäl måste avlivas.

Usch va tråkigt :(

Väldigt tråkigt.
Samtidigt, med risk för att låta okänslig och i full vetskap om att ingen önskar sig olyckor, så är mitt intryck att det är ungefär på den risknivån som man normalt ligger - och vill ligga - inom fälttävlan. :crazy:

Jag blir faktiskt rätt beklämd av det du skriver. Om du tror att vi inom fälttävlanssporten tar lätt på sådana här olyckor så är du fel ute. Varje fall och varje olycka, oavsett utgång, är något som vi vill undvika. Banorna ska byggas bra, med rejäla hinder och tydliga frågor för ekipagen. Underlaget ska vara bra, inte för stumt, inte för halt och inte för tungt. Det jobbas med fällbara hinder, något som användes på en del hinder under gårdagen.
Det kommer göras en utredning över vad som inträffade igår och innan dess kan ingen av oss veta vad som var orsak till olyckan. Det enda vi vet är att det skedde tidigt i banan, redan på hinder nummer 5, och att väderförhållandena var bra. Resten får vänta tills utredningen är klar.

Och nej, olyckor med såhär tragisk utgång sker som väl är inte särskilt ofta.

Jag och min kompis (bukefalist) såg olyckan hända. Vi stod ca 20-30 m därifrån. Hindret var en "bakvänd" häck d.v.s. två stolpar med en stock emellan (ca telefonstolpetjocklek) och ris bakom. Framför var en torrgrav. Vädret var perfekt ridväder. Underlaget såg ut att vara som övrigt på banan, bra alltså. Av de ekipage jag såg var detta det enda som fick problem med hindret.

Det såg ut som att ekipaget låg fel mot hindret, typ ett halvt galoppsprång. Hästen började bromsa men hann inte stanna. I nästan full fart for den med hals och bringa rätt in i stocken och kasade ned i graven där den blev liggande. Hästen såg ut att ligga i 90 graders vinkel i den. Jag kommer nog aldrig att glömma händelsen och hästens blick när den låg i graven. Ryttaren landade på mage på stocken, fick antagligen en rejäl smäll, men kunde följa med i hästambulansens bil. Funktionärerna var snabba med att få upp skynken som dolde olycksplatsen och arbetet som pågick, men man såg att hästen leddes inte in i djurambulansen. Förmodligen sederades den och vinschades in.

Edit: Varför ekipaget låg fel emot vet jag självfallet inte. Jag kan ha missuppfattat det och det var något annat som var orsak. Det går ju så snabbt. Återstår att se vad utredningen visar.

Senast ändrad:

Var inte där men någon som stod på hindret precis innan sa att det såg inte stabilt ut där heller, ryttaren red alternativ väg och hästen hoppade konstigt.

Om du tror att vi inom fälttävlanssporten tar lätt på sådana här olyckor så är du fel ute.
Nejdå, jag tror absolut inte att någon tar lätt på en sådan här olycka när den väl sker, inte alls. Så menade jag inte.

Det jag menade var att jag har ett intryck av att det "ska" vara farligt med fälttävlan. Att en del av det som lockar är medvetandet om att riskerna faktiskt finns där, tempot är högt, hindren är fasta och om man gör fel så gör det ont. Jag gör inte anspråk på att ha någon objektiv helhetsbild över alla ridsportgrenar, men mitt subjektiva intryck utifrån vad jag läser i tidningar och på nätet är att när det väl sker allvarliga olyckor på ridsporttävlingar så är fälttävlan överrepresenterad som gren. Fälttävlan står ju ändå bara för 2% av tävlingsverksamheten under Ridsportförbundet, och borde - om det inte vore en farligare gren - bara stå för 2% av olyckorna. Om någon har klargörande statistik som visar motsatsen så är det förstås toppen.

Det du berättar om fällbara hinder tycker jag låter väldigt bra. Jag hoppas att den utvecklingen går framåt snabbt och brett.

Jag har fått precis motsatta intrycket. Det är en tuff och krävande sport där hästens allsidighet sätts på prov och det är det som lockar, inte riskerna. Sporten hade varit minst lika, eller mer, intressant om de hade kunnat elimineras utan att resten blivit lidande.

Ja och även ryttarens utbildning i de 3 olika grenarna sätts på prov. Det är det som lockar mig mest.

Man vet inte vad som ligger bakom denna typen av olycka.. det är extremt, extremt ovanligt att hästar på denna nivån tittar på en såpass liten grav. Gravar i den storleken återfinns ju redan på * nivå. Det är hur lätt som helst för hästen att komma över även på omtramp. Jag såg inte hur det gick till så jag vet inte..

Jag satt vid hindret som hinderdomare och såg olyckan, hästen missbedömde avståndet trampade om och då satte frambenen på gravens kant och gled ner i graven samtidigt som den försökte hoppa.

Jag håller med dig, att det är farligare för hästen (och ryttaren) att rida FT än dressyr är uppenbart. Även om det såklart händer olyckor överallt så tar man större risker i FT pga farten och de fasta hindren. Vet att de jobbar med att göra sporten säkrare, men man kan ju fundera på hur pass bra de lyckats? Vad har de gjort för att minska de allvarliga olyckorna?

Stod bredvid och såg också och något i den stilen skulle jag också vilja få det till, att när hästen väl tänkt hoppa av var den redan i graven med frambenen och föll således framåt och fick inte stopp med bakänden utan gled helt ner i graven.

Upplevde inte att hästen tittade på graven utan en ren felbedömning med en förhållning för mycket från ryttaren.

Som kommentar till varför man gillar ft så sällar jag mig till de som ser till allsidigheten som den primära lockelsen. Tror att det är många som skulle vilja hålla på med ft pga allsidigheten, men som ändå inte gör det pga riskerna. De är nog fler än de som håller på med den pga riskmomentet och adrenalinkicken.

Spontant kan jag tycka att man ändå ser en ökad säkerhet av terrängmomentet i tex nu aktuella OS bara sedan förra OS. Upplever att det är tekniskt svårare/lika svårt men justare svårigheter att lösa, tex med fler smalhinder och knepigare vinklar istället för gigantiska hinder mm. Vet inte om jag har rätt i min iakttagelse men så upplevde jag det ändå.
Men så länge det sker dödsolyckor finns alltid förbättringar att göra.

Och som hinderdomare har vi tystnadsplikt vid olyckor :)

Okej det visste inte jag, men de måste ju då va reglerat från tävlingsarrangören för i TR står det inget om det ...

Skriver ni på sekretess papper innan start ?
(dvs jag tycker din kommentar va lite småaktig)

Vi blev informerade om det vid genomgången att vi har tystnadsplikt och att det är blablabla (inget jag lade på minnet eftersom vi fick en ansvarig vi skulle kontakta vid ev problem som även tog hand om sådana ev frågor av publik mfl) ur tävlingsledningen som ansvarar för information kring olyckor, just för att rätt information ska komma ut och det inte ska bli en spridning av felaktig information.

Synd att du tolkade min kommentar så, jag har inte skrivit något om vad jag tycker om den "tystnadsplikten" utan skrev bara vad vi blev informerade om :)

Förresten så brukar vi bli informerade om det även vid "vanliga" tävlingar även om jag inte hört just ordet tystnadsplikt tidigare. Det brukar nämnas att vi INTE får skriva/prata/lägga upp bilder mm om det händer olyckor utan det är någon ur tävlingsledningen som ansvarar för den informationen (även här minns jag inte exakt vem men typ ÖD eller liknande kanske?).

men hon skrev bara det vi alla såg. så hon har inte lämnat någon information som är "hemlig" i detta fallet.

Jag såg det också. Och en massa andra såg det med. Så det som är sekretess är ju så fall det som skedde bakom dukarna dem satte upp, det skriver hon inget om.

Vem bestämmer det?

Vem som helst i publiken kan självklart fota olyckan och lägga upp på fb, men det betyder ju inte att det är ok för hinderdomaren vid det hindret att göra det samma? Eller?

Jag har fått precis motsatta intrycket. Det är en tuff och krävande sport där hästens allsidighet sätts på prov och det är det som lockar, inte riskerna. Sporten hade varit minst lika, eller mer, intressant om de hade kunnat elimineras utan att resten blivit lidande.

Här har inte heller riskerna lockat utan den allsidiga träningen i samtliga grenar och den nära kontakten med sin häst.

Jag satt vid hindret som hinderdomare och såg olyckan, hästen missbedömde avståndet trampade om och då satte frambenen på gravens kant och gled ner i graven samtidigt som den försökte hoppa.

Ja så tyckte även jag att det såg ut som.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den polska hästen Bob The Builder miste tragiskt livet på terrängbanan under EM i fälttävlan. Nu har FEI:s veterinära delegat utrett...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Pelle Magnusson har gjort sin sista tävling på Ribersborg. Och nu är det inte alls säkert att det bli någon fortsättning på den 15-åriga...
Svar
0
· Visningar
359
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Swedish Eventing Trophy har gått in på årets tredje runda. Platsen är Ribersborg och Malmö. Det är finskt i topp i den enstjärniga...
Svar
0
· Visningar
304
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Anna Hilton och Matrix W är bästa svenska ekipage när helgens trestjärniga tävling med Nations cup inleddes med dressyr på fredagen. Hon...
Svar
0
· Visningar
446
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka