• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare ponnyPetra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 787
P

ponnyPetra

Hej! Kan Aloe Vera så emot sol exem på islands häst?
Jag undrar lite eftre som några av mina närmaste häst vänner har det! är det någon som provat detta? Aloe Vera hjälper ju mot ganska mycket annat. De hästarna som jag känner har verkligen hemska sår. Vad gör jag?
Jag har exem tecken och använder ett exem medel och helosan salva och har ständigt en sån där flugmask. Vad gör jag mer. De vill aldrig sluta klia sig/ hjälplös? :confused:

Det är tveksamt om aloevera kan ha någon som helst effekt på bränskador vilket är effekten av för mycket sol på känslighud med tunn päls och/eller lite pigment. En del har däremot menar att det hjälper mot knottallergi, har dock ingen erfarenhet.

Det är bra mot människors solexem men jag vet inte hur det funkar på hästar.

Kan tyvärr inte svara exakt på om den hjälper mot att förebygga exemen därimot så kan man spraya på den på "såren". Aloe Vera Veterinery heter sprayen som är bra mot sår utvärtes, insektsbett, man och svans lotion. Kan sprayas i öronen på hundar för att rensa dem. Den är det bästa flugmedlet jag har provat hitills. Jag kan bara säga att jag är nöjd och många bekana med mig. Jag tycker att ni ska prova. :) (Tänk på att spraya flera gånger om dagen!)

Är exemen värst på dagen eller natten? Om det är på dagen när de flesta flygfäna är ute, så kanske ni ska ha dem inne på dagen och ute på bete på nätterna?

Bara en tanke... :)
Som flugmedel kan jag rekommendera RB86 och Nylanders, fungerar super för min häst!

Mvh Huntress

Jag läste häromdan i en tiding om en hästklinik som gör laserkirurgi på hästar, efteråt så bildas ett litet brännsår och de använder en salva som heter Aloe Vera Jelly, det funkar tydligen väldigt bra enligt dom.. Det går att köpa av ett företag som heter Sasco AB och ligger i Uppsala..

Vi har några islänningar i vårat stall, ett par med eksem. Dessa har provat AloaVera både gel och något fodertillskott men hästarna blev inte bättre utan höll isg oförändrade.

Varför krångla med en massa salvor? Det finns eksem täcken som fungerar ypperligt, sen kan man ta salvorna till hjälp mot klåda på så vis spar man in både pengar och lidande

De flesta islandshästar som får sommareksem får det beroende på allergi mot insekter (oftast knott) - solen har inte med det hela att göra! Täcke + insektsmedel brukar vara bäst för att lindra, men det finns hur många salvor som helst på marknaden.... Jag har provat Nylanders hästkräm, som både hjälper på sår/skadad hud och stöter bort insekter, i kombination med täcke. Fungerar bra! (Täcke+Nylanders funkar bättre än bara täcke eller bara Nylanders, så båda har säkert effekt...)

Soleksem får hästar oftast på vita tecken, eller på vita partier om de är skäckar. Här brukar Helosan med solskyddsfaktor funka fint!

Hej! Kan Aloe Vera så emot sol exem på islands häst?
Jag undrar lite eftre som några av mina närmaste häst vänner har det! är det någon som provat detta? Aloe Vera hjälper ju mot ganska mycket annat. De hästarna som jag känner har verkligen hemska sår. Vad gör jag?
Jag har exem tecken och använder ett exem medel och helosan salva och har ständigt en sån där flugmask. Vad gör jag mer. De vill aldrig sluta klia sig/ hjälplös? :confused:

Först måste ni veta, om hästen har soleksem eller knotteksem. Soleksem får man om man har vita etcken, som sägs här uppe o då använder man den gula Helosan eller köper ett täcke som skyddar mot sol - eksemtäcke eller de modernare med solskydd i.

Är det knotteksem skall hästen täckas med eksemtäcke med huva (Boetttäcke rekommenderas), tas in på em vid 17 och stå inne (ta gärna ut o rid o pyssla om hästen under tiden) till förmiddagen. Beroende på var man bor, knotttryck etc påverkar hur hästen skall skötas.

Har hästen knotteksem skall den INTE smörjas med helosan. Man o svans skall hållas ren, är hästen svår att bada så använd äppelcidervinäger/fodervinäger blandat med en hink vatten (kallt-ljummet) o tvätta av med svamp o man o svans. Gör det gärna varje dag. Kan man tvätta är t ex Prob-schampo bra, grönsåpa eller Lactacyd. Många eksemhästar hålls friska med täcke, ingång och tvätning 1 ggn vecka med Prob-schampo.

Ishavsalger hjälper min häst men skall ges längre tid och man skall inte börja nu på våren då det kan ge ökad risk för kliande. Börja senvinter eller höst med ishavslager. Finns på Alg-Börjes, ges med korrallalgkalk.

Horsol rekommenderas som lindring och vill man så gärna smörja är AVS 14 det enda medel som inte klibbar fast o drar åt sje smuts som ger mer klåda.

Sunscreen Lotion
| Hygien & vård | Sunscreen Lotion | Flytande

Beskrivning:
En väldigt hög solfaktor SPF30+ som använder sig av ett unikt UV filter som inte kommer i kontakt med huden utan lägger sig på ytan av krämen. Detta ger ett optimalt skydd utan hudpenetrering. Även väldigt känslig eller allerisk hud kan nu skyddas utan bieffekter.

Detta sägs vara bra mot SOLeksem.

Aloe Verans mest kända egenskaper är just att lindra brännskador!

Jag har hört många där Aloe Veran hjälpt mot just sommareksem och liknande. Det är klart att det inte hjälper ALLA, vi är ju olika individer som kan ta åt oss olika saker!

Jag tycker Aloe Vera låter som ett bättre alternativ än Helosansalva. :)

/Snorpan

Liknande trådar

Hästvård En fråga, kan man använda salva från aloe vera växten på hästen sår?
Svar
4
· Visningar
1 045
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap... 2
Svar
37
· Visningar
6 915
Senast: tuaphua
·
Hästvård Nu är jag trött på all skitsmörja som säljs ute på marknaden till eksemhästar och som inte hjälper ett piss! Har en eksemhäst här hemma... 2
Svar
39
· Visningar
7 023
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 471
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur