Bukefalos 28 år!

Alternativ julmiddag

Sv: Alternativ julmiddag

Jag har aldrig tänkt att julbord med jobbet skulle vara viktigt. Jag har i långa perioder haft två arbetsgivare, och då har den ena (den som jag inte ser som min huvudarbetsplats) bjudit på julbord på bra restauranger.

Jag hade klart föredragit att även det var en vanlig restaurangmiddag - de brukar ju inte vara vanligare än att de är betydligt "finare" än de jag själv kostar på mig privat.

Jag hinner definitivt få nog av den animaliebaserade maten kring jul, även utan restaurangjulbord. De här sista dagarna innan det brakar loss går jag runt och är mätt nästan på förhand.

Som sagt så är antijulbordspolicyn demokratiskt beslutad med mycket tydligt majoritetsförhållande. Bland mina kolleger finns det flera judar, ett par muslimer och åtskilliga vegetarianer och veganer. Julskinka är verkligen inte grejen i ett sådant sällskap.
 
Senast ändrad:
Sv: Alternativ julmiddag

Jag jobbar ju på en skola och skulle bli själaglad om jag fick gå ut och äta julbord med jobbet just för att få allt det där extra som ändå inte blir av att göra hemma. Till exempel finns det ett par ställen här med jättegoda fiskrätter på julbordet och det hade jag gärna velat äta. Siksallad och rökt lax i flera varianter är sådant som inte vi har på julbordet hemma.

Jag blir inte heller less på julmaten även om jag äter det tre gånger, brukar koncentrera mig på olika saker vid de olika tillfällena.
 
Sv: Alternativ julmiddag

Mina föräldrar brukar äta nässelsufflé, oxfilé Provencale (kan inte göra det franska strecket på c:et) och hemgjord jordgubbsglass på julafton i sitt sommarhus. De firar att ljuset vänder åter med att äta sommarens fynd ur frysen.
 
Sv: Alternativ julmiddag

*kl*

Piggvar, rostade rotgrönsaker och hasselbackspotatis på julafton. Eller rättare sagt på tisdag, jul firar jag inte.
 
Sv: Alternativ julmiddag

i år blir det traditionellt julbord, men en jul satt vi och åt färska räkor, riktigt gott! :d
 
Sv: Alternativ julmiddag

kl

Jag undviker julmat innan jul, och vi blir inte bjudna på något av arbetsgivaren (fast i år fick vi faktiskt en skål risgrynsgröt... och det skickades runt ett par chokladaskar till efterrätt) så jag hinner inte tröttna. 23/12 på kvällen kläs granen, skinkan griljeras och vi äter skinkmacka, öl och nubbe. 24/12 blir det dessutom lite sill, lax, köttbullar, Janssons frestelse osv. 25/12 blir det resten av ovanstående, men sen blir det inte mer julmat.
 
Sv: Alternativ julmiddag

Jag har ätit 2 julbord redan. Ärligt talat så är jag inte så förtjust i julbord. Blanda ihop en massa.

Hade lika gärna ätit fläsk med löksås till jul.....;)
 
Sv: Alternativ julmiddag

Vi går (för andra gången) ut och äter (lunch) julbord på restaurang på julafton.
Väldigt bra julbord med massa godsaker, större utbud än vad vi som liten familj orkar fixa själva och så slipper man äta rester under hela julen.

Sen brukar vi ändå ha skinka, köttbullar, omelett & risgrynsgröt hemma under helgen, men annars mest vanlig mat.
 
Sv: Alternativ julmiddag

Jag ocksa skulle helt klart hellre ga pa ett "riktigt" restaurant besok an att ata julbord ute. Jag undviker sa mycket jag bara kan att ata buffe ... nar jag star dar och ska ta ser jag bara for mig han som nos sa snoret flog over hela buffeen en gang for manga ar sedan.:yuck: Dessutom ar maten sallan riktigt frash nar det ar buffe pa restaurant tycker jag.
 
Sv: Alternativ julmiddag

Kl
Julmat är blärk. Vi äter julbord med jobbet och det vill jag inte missa. Inte för matens skull utan för att få träffa mina kollegor, vissa ser jag kanske bara två gånger om året.

På julafton gör min man potatisgratäng och helstekt fläskfilé till mig eftersom det är det bästa jag vet.
Jag ska göra en tårta till efterrätt med hallonmousse och vit chokladmousse.
 
Sv: Alternativ julmiddag

Jag skulle gärna vilja ha förslag på efterrätt :).


Vit chokladmuosse (en klar favorit här :d)

Sorbet, (lätt att göra hemma, och fräscht efter fet mat)

Ostbricka (behöver jag säga mer...)

Pepparkakspannacotta (gott, helt klart! går in i risalamalta och moussekategorin)
 
Sv: Alternativ julmiddag

Måste gå in och stötta julmaten känner jag, nu när så många dissat den. :O

Julmat är ju guld! Skippa de trista köttbullarna och Jansson:en bara... Sill - fantastiskt. Lax - fantastiskt. Paté - fantastiskt. Ägghalvor med rom - fantastiskt. Julbord kräver bara lite planering. :D

Kan däremot hålla med om klart obehag inför sunkiga bufféer...men då är det liksom sak samma vad det är för mat.
 
Sv: Alternativ julmiddag

i ar gor vi kolaparfait, kladdkaka och sedan bar till (sådana dar fran frysdisken for dem brukar vara syrliga)

Tankte ta notmousse med knacktacke men angrade mig :)
 
Sv: Alternativ julmiddag

Även om man äter julbord med jobbet, så blir det ju summa två gånger om året man äter julmat - hur hinner man ledsna på 20-30 olika rätter så snabbt? :crazy:

Men nu verkar du anta att julafton samt med jobbet är de enda möjliga tillfällena att bli bjuden på julbord. Vänner, släkt som man inte firar julafton med, samt föreningar av olika slag tenderar ju också att bjuda på julbord. Nappade jag på alla möjligheter till att äta julbord så skulle jag knappt äta annat i december. Det är fullt rimligt att arbetsplatser väljer bort julbord av det skälet - folk kan ju äta julmat i så många andra sammanhang. Dessutom pekar Petruska på en relevant aspekt, nämligen att det kanske inte passar på en arbetsplats där många inte äter typisk julmat av religiösa eller etiska skäl.

Själv blir åtminstone jag väldigt fort trött på salta och feta smaker. Till och med sill som jag verkligen älskar tröttnar jag på redan efter två middagar/luncher.
 
Sv: Alternativ julmiddag

Jag ogillar det mesta på julbordet eftersom sill (och allting därom påminnande), lax, korv, sylta, köttbullar, lutfisk + några andra saker går fetbort.

Till julfirandets knytis kommer jag ta med glutenfri kycklingpaj med mango chutney och färsk getost. :)
 
Sv: Alternativ julmiddag

Själv blir åtminstone jag väldigt fort trött på salta och feta smaker. Till och med sill som jag verkligen älskar tröttnar jag på redan efter två middagar/luncher.

Det där håller jag verkligen med om! Jag älskar sill, kan äta hur mycket som helst om det är goda inläggningar (och skippar gärna allt annat på julbordet), men det fungerar inte mer än någon gång i taget. Förr lade jag alltid in olika sillsorter, hade massor på julbordet, men det var i stort sett bara jag som åt och efter ett par gånger ville inte jag se åt sillen heller. Nu blir det en sort heminlagd + en köpesill och t o m det blir nog i mesta laget.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: LovingLife
·
Skola & Jobb Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 379
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Jag letar efter nya höst/vinterstövlar att ha till vardags. Jag skulle vilja ha ett par i stil med Dubarry (fast gärna billigare!), har...
Svar
1
· Visningar
617
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp