Alternativ till ledat pelham

hjärter_dam

Trådstartare
Har tidigare ridit på fullcheek, tredelat och det har funkat kanon, både i hoppning och dressyr. Dock har hon ju alltid varit het på hinder, och ju bättre kondition hon får desto roligare blir det ju att hoppa. Förra veckan genomförde vi en katastrofträning, så fort hon kan närmare hindren än 10 meter så sög hon bara tag i dem, körde fram nosen, bet sig fast i bettet och slängde sig över. Vi försökte med halter både före och efter, men fick knappt ett vettigt språng i galopp på hela träningen.

Igår var det dags att träna igen, och idag hade min tränare med sig ett ledat pelham, som vi fick testa. Först sa pållan blankt nej, ruskade på huvudet och tjurade men efter en stund så gav hon med sig. Och vilken skillnad det blev! Nu kunde hon inte köra fram huvudet på samma sätt som med det andra bettet, och då kunde jag hålla kvar i henne och balansera henne utan att bli hängande i tygeln som en vante.

Det enda jag är lite orolig för är att hon ska förlora sin bjudning, eller knäppa av i nacken. Nu ska vi bara använda det här bettet vid hoppning, och förhoppningen är att vi ska kunna återgå till fullcheeket även vid hoppning. Det jag undrar är om det finns något bett som är lite, lite snällare än ett pelham, men ändå verkar på ungefär samma sätt.

I hoppningen måste jag säga att jag fick en väldigt bra känsla på pelham, hon hoppade runda fina språng, taxerade jättefint själv och fick verkligen tryck ut ur kombinationen. Kanske ska tillägga att pelhamet var gummiklätt och ganska tjockt, så det måste ju vara ett relativt snällt pelham, jämförelsevis?

Sv: Alternativ till ledat pelham

jaktkandar kanske? det har ju i princip samma verkan, men man kan välja var man sätter tyglen, och kan på så sätt bestämma själv hur mkt hävstångsverkan man vill ha

Jag hade ju föredragit ett rakt pelaham framför ett ledat eftersom det är en stång........

Annars du kan inte göra så att du rider med dubbla tyglare så du bara använder stångtyglen när du behöver "nödbromsa" lite o i övrigt mest rider på tränstyglen....... Alternativt jaktkandar som föregående sa!

Jag satte på ett pelham på min ponny med och oroade mig med lite för det, men det blev ingen skillnad på honom, fast det behöver ju inte betyda att det inte blir det på din. Men testa annars ett D-bett(rullbett) för det ska hästarna inte kunna ta tag i och dra iväg med. Hoppas det går bra=)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 916
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
M
Utrustning Hejsan. Jag behöver lite hjälp att välja bett, och vill mer än gärna höra vad ni tycker! Min häst är väldigt het. I dressyren är han... 2
Svar
21
· Visningar
1 852
Senast: diablo_
·
Hoppning Hej hej.. Jag har en arabflicka på 17år (nu dräktig), som tycker det är uuuur kul att hoppa... Jag själv är en superfegis på...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka