Alternativ till Sprenger-bett

PiperGarden

Trådstartare
Behöver hjälp med alternativ-bett till min häst. Har testat ett Sprenger Dynamic RS 3-delat med fasta ringar (nr 40 414 på sid 5 i katalogen http://www.sprenger.de/send_file.php/material/1-HS-Trensen-09-11-54_72dpi_web.pdf )
Det är det ENDA bett jag fått min häst att funka på, alla andra bett mer eller mindre hatar han. Problemet är att han har storlek 10,5 och bettet inte tillverkas mindre än 11,5... Har provridit i en vecka med 11,5 och det var det han funkade så bra på, men det är för stort...
Så, vad har ni för förslag på liknande bett som jag kan testa istället? Bettet ska vara tillåtet att tävla dressyr på...

Sv: Alternativ till Sprenger-bett

Men du, om han funkar så bra på de... varför haka upp sig på vilken storlke han "ska" ha. den storlek han ska ha är ju den han fungerar bra på:idea:

Har också funderat på det, men 11,5 är verkligen för stort. Är rädd att det nån gång ska komma till att nypa honom i mungipan iom att det är 3-delat och att jag då inte kommer ha någon bett-möjlighet på honom. :crazy:
Men det kanske är värt risken, för det verkar inte finnas så många som har bett-idéer med liknande verkan?

Men har inte Sprenger något liknade bett som finns i mindre? Vissa modeller har de ju i 11.
Annars är ju mittendelen på sprenger ganska liten, om du dessutom sätter på bettplattor kan ju inte bettet röra sig så mycket. Eller testa samma bett fast med parerstänger.

Tycker det är synd att deras bett inte finns i lite mindre storlekar, de kunde ju haft iaf. 11 istället för 15 liksom...

Inget av dom dynamiska betten finns i mindre storlek :(
Precis, hur många idag har storlek 15 eller tom 15,5 på sin häst? :eek: Nog betydligt fler som rider med 10,5

Shires har anatomiska bett och JP i England har jag oxå fått tips om. Dock risk att båda finns i 11.5 som minst men kan ju vara värt att kolla upp. Pessoas Magicbett ska tydligen oxå vara anatomiska till viss del.

Åh tack!
Ja, funderar lite på ett Pessoa magic 3-delat, då jag provat det i typ 10 minuter på honom, och det ligger på en klar andraplats i favorit-listan (eller rättaresagt "hata minst-listan")
Ska helt klart kolla upp alla tre! :bow:

Jag förstår dina problem, har själv ännu inte hittat godkänt dressyrbett. Hoppas Pessoas tvådelade Magic löser alla våra problem ;) Hemma rider jag med en Shires anatomisk och snurrar femtioelva varv steksnöre runt mittleden så det inte kan vika sig :D RS fungerar nästbäst men det blir en väldans massa extra icke önskad rollkur.

Om jag får gå lite OT, du verkar lite insatt i Sprenger. Har de olika modeller tvådelade anatomiska? Vad heter de?

Är inte det minsta insatt i Sprenger, mer än att jag snubblade över ett som min pojke gillar och därför hysteriskt försöker hitta just det bettet... Har länkat till Sprengers bett-katalog i start-inlägget, kolla där :)
Hm, får man inte tävla dressyr på Pessoas 3-delade Magic? :crazy:
Är inte det minsta insatt i dressyrreglementet, mer än att jag vet att jag inte får tävla på mitt sidepull :p

Förlåt, jag menade att mitt steksnöre inte är godkänt :D Så jag hoppas den liknande effekten hos Pessoas Magicbett fungerar.

Jag får snoka lite mer i katalogen då, men de har så många modeller :eek:

:rofl: Kan inte tänka mig att det anmärks på det... ;)
Hm, tycker Pessoas 3-delade verkar ha väldigt lång mittdel? :cool:
Blä, vilken djungel

Har oxå för mig jag reagerat på det, men eftersom mitt djur bestämt tackar nej till tredelade så har jag inte kollat närmre. Sprengers är ju riktigt trevliga på tredelade, väldigt synd på deras storlekar :(

Ett litet tips är att testa ett Nova bett om problemet är att hästen inte vill ta stöd på bettet.
Det funkar väldigt bra på sånna hästar och är godkänt iaf för fälttävlansdressyr!

Tyvärr är novat inte godkänt för vanlig dressyr eftersom det är böjbart. Om det är rakt av syntet får det inte vara böjbart.

Eftersom det numera är tillåtet med "tejpade" bett i dressyren så borde du kunna linda in det i silikon för att styva upp det-om det inte blir för tjockt förstås. OM jag nu tolkat TR rätt.

Jag vet, men jag har för mig the_connemara planerar att rida fälttävlan så därför tipsade jag om det :laugh:

Eftersom det numera är tillåtet med "tejpade" bett i dressyren så borde du kunna linda in det i silikon för att styva upp det-om det inte blir för tjockt förstås. OM jag nu tolkat TR rätt.

Kan du hänvisa till att det är godkänt att manipulera bett nuförtiden? det har jag missat? det skulle ju förenkla mitt liv!!

Ett litet tips är att testa ett Nova bett om problemet är att hästen inte vill ta stöd på bettet.
Det funkar väldigt bra på sånna hästar och är godkänt iaf för fälttävlansdressyr!

Tack för tipset men raka bett (inkl Nova) går ännu mera fetbort enligt pålle. Han stänger inte ens munnen om dem på stallgången och den gången jag försökte rida slutade i katastrof :o

Dessutom vill jag tävla lite vanligt dressyr oxå :D

Oj! Det där ska jag def kolla upp! Då kanske det tom är tillåtet med lite snöre under tejpen :p Jag har gjort av med åtskilliga meter spentejp innan pappa kom på det med snöret. Man får byta tejpen var tredje tur och snöret typ var tredje månad ;)

Det trodde jag aldrig om TR :D

Liknande trådar

Utrustning Slänger ut frågan här eftersom jag inte hittar det jag söker.... Finns det sprenger dynamic Rs tvådelat i storlekar mindre än 11,5...
Svar
9
· Visningar
2 500
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag tänkte nu ge mig på att prova lite olika bett på pålle för att se om jag kan hitta fler varianter som han gillar och som jag kan...
Svar
4
· Visningar
1 131
Senast: DeadSerious
·
Utrustning Ngn som har detta bett. Hur upplever ni detta i jämförelse med ett vanligt tvådelat...
Svar
2
· Visningar
1 394
Senast: Bison
·
Utrustning Min häst trivs bäst på rakt, mjukt svängt bett. Hon är riden tidigare med ett för stort tredelat bett (innan min ägo) så hon hade...
Svar
8
· Visningar
1 864
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka