Bukefalos 28 år!

Alternativa behandlingar...?

Mitrolle

Trådstartare
Har en häst som vrickat sig svårt och det är inte säkert att det kommer bli så bra att hon kan ridas igen. Men hon kommer troligtvis kunna gå som avelssto i alla fall. Har fått tips om att använda t.ex. laser på skadan. Har också hört om magnetbehandling.

Är det någon som har erfarenhet av magnetbehandling? kan man klippa i t.ex. en "övningskörningsskylt" och linda runt om kotan?

Tacksam för alla svar!
 
kan man klippa i t.ex. en "övningskörningsskylt" och linda runt om kotan

Nej det funkar inte, men det finns magneter från Nicken som är avsedda för hästar och behandling. Laser tror jag starkt på, men du måste hitta någon som är utbildad på laser och har rätt typ av apparat för ändamålet. Styrkan och längden är avgörande, på att skada mer eller ingen verkan alls.

Ultraljud är också tänkbart, om det gäller ett översträckt ligament mot perforering. Ligamentet får inte ha blivit perforerat, men nära nog så. Då kan detta vara en god hjälp, många vetrinärer har ultraljudsapparat för undersökning och behandling.
 
OK, tack för svaret! :bow:
Vad är Nicken för något och hur kommer man i kontakt med det då om man ska skaffa magneter?

Vi var på Strömsholm och undersökte henne, men då använde de inget UL. Bara röntgen.
Men kan man ta ut en som är equiterapeut/kiropraktor med "laserlicens" eller måste det vara en som bara använder sig av det?
Jag vet en som är hästkiropraktor som har laser också, tänkte om jag skulle ta kontakt med honom kanske...
 
ET är allmänt duktiga på laser, det ingår i deras utbildning. Dom är även utbildade inom akupunktur, vilket är mkt effektivt!

Har själv magneter på min häst, Bioflow heter dom. Du kan ju även testa Back on Track, många här som talar varmt om dom!

Veredus har magnetboots, kolla www.equalityline.se
 

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 182
Senast: Stinaelin
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 153
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en liten skada vid gaffelbandsfästet högt på VF. Vi var hos veterinär idag som stötvågsbehandlade, vilket vi ska...
Svar
12
· Visningar
1 371
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp