Alternativmedicin mot skelettcancer?

Helt krasst, en död hund lider inte.
Att en av världens bästa veterinäronkologer rekommenderar avlivning säger inte så mycket - hen kanske är väldigt duktig inom onkologi men i många (de flesta?) andra länder i västvärlden har man ett helt annat resonemang kring djursjukvård och etik.
Man behandlar in absurdum och utsätter djuren för den ena behandlingen värre än den andra.
Rena skräcken att titta på en del veterinärprogram från till exempel USA.

TS; beklagar din situation, har själv varit där :( :heart
 
Cellgifter och smärtlindring är inte alls det enda alternativet och heller inte det bästa, beroende på var tumören sitter såklart och beroende på om det spritt sig eller ej. Om det sitter i ett ben och inte spritt sig är amputation det bästa.
Skickade pm till dig.
 
Helt krasst, en död hund lider inte.
Att en av världens bästa veterinäronkologer rekommenderar avlivning säger inte så mycket - hen kanske är väldigt duktig inom onkologi men i många (de flesta?) andra länder i västvärlden har man ett helt annat resonemang kring djursjukvård och etik.
Man behandlar in absurdum och utsätter djuren för den ena behandlingen värre än den andra.
Rena skräcken att titta på en del veterinärprogram från till exempel USA.

TS; beklagar din situation, har själv varit där :( :heart
Tänker på programmet Världens bästa veterinär. Där kan man ju verkligen ifrågasätta etiken i vissa behandlingar.
 
Japp tyvärr är det en risk som man ska vara medveten om, även om man inte har någon synlig spridning.
Hej här surfat runt på nätet och så inlägget.Vad för erfarenhet har dine patienter av att det blitt amputera ben.och hur länge har de levd efter amputationen? Och hur stora har dessa hundar varit som har amputerat och har du någon kunskap om en australsk bär som heter blushwood Berry.? Jag ska i väg å röntga bakbenen på min hund på tisdag.tacksam för svar.
 
Sök på "min hund har osteosarkom" så kommer du fram till en pdf från SLU av professor Henrik Rönnberg. Jag skulle själv aldrig tveka att konsultera honom i ett cancerfall och gå på hans bedömning av om det är okej att behandla eller ej.
 
Självklart har man rätt till sin egen åsikt men rent medicinskt är det det bästa alternativet. Ska man uttala sig om etik i det här fallet tycker jag man ska vara insatt i vad en amputation betyder för en hund. De allra flesta hundar klarar sig utmärkt med 3 ben och har mindre rehabilitering än andra operationer. En av de absolut bästa veterinär-onkologerna i världen har som citat att hundar kommer med tre ben och ett extra. Och han har behandlat väldigt många hundar och sett återhämtning efter amputation.

Jag kan säga att jag skulle inte amputera min hunds ben, men det är det bästa ur medicinsk synvinkel och jag tycker det är fel att säga att det är oetiskt när man inte varit med om det själv och är insatt i vad det innebär.

Kan inte för mitt liv begripa att du som veterinär kan promota amputation på hund! Visst, de "klarar sig" säkert bra, men livskvaliteten då?! :mad:
 
Hur kan man sitta och säga att en hund föds med tre ben och får ett extra?!
Jag blir så jäkla förbaskad. Här sitter jag med en ung hund som ska tas bort på tisdag pga alla övriga förslitningsskador på de FRISKA lederna hon fått pga sin ED. Om det "bara var att amputera" hade vi ju kunnat såga av henne högerbenet direkt och hon hade mått toppen idag? :mad:

Så lösningen på alla ED och kassa höfter är ampution...ett ben mindre spelar ingen roll alls.
 
Hur kan man sitta och säga att en hund föds med tre ben och får ett extra?!
Jag blir så jäkla förbaskad. Här sitter jag med en ung hund som ska tas bort på tisdag pga alla övriga förslitningsskador på de FRISKA lederna hon fått pga sin ED. Om det "bara var att amputera" hade vi ju kunnat såga av henne högerbenet direkt och hon hade mått toppen idag? :mad:

Så lösningen på alla ED och kassa höfter är ampution...ett ben mindre spelar ingen roll alls.

Jag tycker alltid avlivning framför amputation av ett ben på hund, skulle aldrig utsätta mina egna hundar för det och kan inte rekommendera det till någon djurägare då heller. Jag skulle vägra amputera och be djurägaren uppsöka en annan veterinär i sådana fall. Som tur är har jag rätt att göra så.
 
Såg en vidrig video på facebook här om dagen där man amputerat båda frambenen på en liten vit hund a la Malteser. Den hoppade fram på bakbenen och påminde om en skuttande mask :cry:
 
Och i mitt flöde kom just en liten vit släthårig hund som hoppade på två bakben för den var född utan framben. Beskrevs som the happiest little pup ever ungefär. :cry: :arghh:
 
Håller inte med. Tycker ofta onkologerna vill behandla på olika vis även om andra veterinärer säger nej.

Jag skulle personligen lyssna på en onkolog när det gäller cancer och tycker snarare att andra veterinärer är för konservativa. Men det är ju upp till var och en. Vi var beredda (efter många diskussioner och mycket research) att amputera vår förra hund men hans höfter höll inte för det. Jag tycker inte att man per automatik är en dålig hundägare för att anser det vara ett alternativ, men man är så klart inte heller en dålig hundägare om man inte anser att det är acceptabelt.

Strålbehandling och cellgifter skulle jag aldrig tveka att prova igen.
 
Jag skulle personligen lyssna på en onkolog när det gäller cancer och tycker snarare att andra veterinärer är för konservativa. Men det är ju upp till var och en. Vi var beredda (efter många diskussioner och mycket research) att amputera vår förra hund men hans höfter höll inte för det. Jag tycker inte att man per automatik är en dålig hundägare för att anser det vara ett alternativ, men man är så klart inte heller en dålig hundägare om man inte anser att det är acceptabelt.

Strålbehandling och cellgifter skulle jag aldrig tveka att prova igen.
Jag kan förstå att man i vissa fall och på vissa djur väljer att amputera. Men att alltid tycka en viss veterinär har rätt håller jag inte med om.
 
Jag kan förstå att man i vissa fall och på vissa djur väljer att amputera. Men att alltid tycka en viss veterinär har rätt håller jag inte med om.

Jag håller med om att man inte kan säga att en viss veterinär alltid har rätt. Det är ju en bedömningsfråga utav ägaren också, vad man tycker är rätt. Vad jag skrev var att jag personligen aldrig skulle tveka att konsultera Henrik Rönnlund när det gäller cancer och jag skulle också lita på hans bedömning om vad som vore en lämplig behandling. Det betyder inte att han objektivt sett alltid har rätt, men jag tyckte om hans syn på saken och litade på hans erfarenheter inom området.
 
Jag håller med om att man inte kan säga att en viss veterinär alltid har rätt. Det är ju en bedömningsfråga utav ägaren också, vad man tycker är rätt. Vad jag skrev var att jag personligen aldrig skulle tveka att konsultera Henrik Rönnlund när det gäller cancer och jag skulle också lita på hans bedömning om vad som vore en lämplig behandling. Det betyder inte att han objektivt sett alltid har rätt, men jag tyckte om hans syn på saken och litade på hans erfarenheter inom området.
Och jag litar inte på att han säger stopp i tid.
Men vi får nog agree to disagree.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon här inne som har erfarenhet av dom nya tuggtabletterna som finns receptfritt på apoteken nu? Funkar dom lika bra som...
Svar
7
· Visningar
883
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Hej, Finns det någon översikt över länder och vilka undersöknings/avläsningsmetoder beträffande HD/ED som är norm i respektive land?
Svar
0
· Visningar
298
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Efter min hunds lilla äventyr har hon slitit ner trampdynorna så de är såriga på ett par tassar. Smörjer med manukkahonung och har tratt...
Svar
8
· Visningar
734
Senast: Sonic76
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 264
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp