Alu-golv i hästtransport.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare somi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 8 118
Sv: Alu-golv i hästtransport.

Classicen var vårt förstahandsval, men den hamnade ny på 145 000 kr för våra val. Inte försvarbart, vi kör så sällan.

Nu hittade vi drömsläpet begagnat i mer plånboksvänlig nivå, så vi slog till. Fortfarande lika nöjda med Westfalian, men nu är den till salu, med extrautrustning - använd 3 gånger (körtid totalt 30 minuter/gång)

Välkommen i "Vi som precis köpt Boj-släp klubben"!! :D visst är det en underbar känsla att ha hittat ett släp som är precis som man vill ha det....

Sen kan jag bara tillägga att jag ringde till Boj innan jag köpte min -04 och frågade om alu-golven. Säljaren där påstod att det inte haft en enda reklamation på golven, det var därför de lugnt kunde 15 års garanti på det...lät betryggande tyckte jag.

Nu vet jag inte vad du köpt för årsmodell men kolla bromsarna! Jag vet att du är väldigt petig så det har du säkert gjort redan, men jag har fått problem med mina så släpet står på fabriken just nu. De har varit väldigt tillmötesgående men det hindrar ju inte att det är lite irriterande att låna släp till varje träning...:mad:

Då vill jag gärna veta vilket märke den ÅF saluförde.

OM man inte kan lita på ytbeläggningen på golvet, anser jag att det är ett otroligt dåligt släp. Självfallet räknar jag med att de konstruerat släpet för transport av hästar, och att ytskicket ska klara normalt slitage.

Skulle inte förvåna mig om det var Christ, det ex:et vi tittade på som aldrig hade inrymt häst hade gummimassa som hade smulat sönder till hålor på flera ställen.

Jag har haft ett Christ i närapå ett år nu. Hela vintern har vi kört broddat och inte minsta tillstymmelse till skada.

Dessa bromsarna är servade i Klippan minst två gånger om året (släpet har rullat en del ner mot kontinenten), så det är inga problem. Här hemma hålls de efter av en stab villiga medarbetare :D

Släpet ska upp till Klippan för en genomgång, jag tycker t ex att det är trist att de inte använt rostfri skruv, det ser jättetråkigt ut när det rostar på ett i övrigt rostfritt släp. Lite lås som ska byts, lastnät och vadderingar som ska bytas ut, eventuellt en innerdörr.

Någon som lagt på ny/kompletterande sammet på sin?

Har heller ingen skada på mattan.

Kan tillägga att hästen gillar att skrapa när man står längre t.ex. vid tävling.

Ojdå, här går det fort!
Men visst ville ni ha ett sånt från början?
Får väl gratta också :)

Hmmm...är det möjligtvis en viss FT-ryttare som haft det släpet? Isåfall gratulerar jag ändå mer för det såg himla fint ut!:love:

Ja, det är lite synd, jag skulle byta en baklampa och de skruvarna som satt där var helt sönder rostade och som sagt de är inte ens 3 år gamla....MEN jämför man med vissa andra budget släp så har vi ju höjden av säkerhet och lyx!:banana:

Det är ju tur för alla som säljer hästtransporter att vi har olika behov och olika åsikter/smak för annars skulle marknaden bli ganska trist och inget skulle skrivas här på buke...

Möjligt att du sett släpet innan ;)

Till Ang; jo, det var drömsläpet, men plånboken orkade inte riktigt med det. Nu var detta begagnat och i rätt prisklass.

Släpet ska upp till Klippan för en genomgång, jag tycker t ex att det är trist att de inte använt rostfri skruv, det ser jättetråkigt ut när det rostar på ett i övrigt rostfritt släp.

Läs muls inlägg om aluminiums egenskaper i tråden "Vilken transport?" om du inte har gjort det innan ni byter ut skruvarna.

Tillbringade gårdagen med att läsa in mig, vi kommer att ta diskussionen med proffs, eftersom proffsen ändå får byta skruvarna. Vi kan i vilket fall som helst inte ha det som nu, de ska bytas. Frågan är till vad...

Låter klokt. Uppdatera gärna senare med vilken info ni fick från proffsen och vad ni bytte till.:)

Jag fattar inte? Jag läste Muls alu inlägg men förstår inte hur det hänger ihop med Lovisaleonoras skruvbyte? Eller är det för att Classicen är i alu som det inte går att använda rostfri skruv?

Snälla, lite klargörande tack!:bow:

Precis.

Å andra sidan bör ju vanliga (rostande) skruvar vara lika illa som rostfria egentligen. Rostfritt är mest järn också, men legerat på annat sätt än vanligt stål. Jag minns för lite av kemin så jag är nog ute på svag is här. Någon annan får gärna förklara bättre.

Men mindre ädla metallen som blir dålig efter en tid. För att komma åt det problemt så kan ex ett plast eller gummiskikt läggas mellan metallerna, så metallerna ska alltså inte ha direktkontakt. Dock blir det en punkt som är känslig iom om plasten eller gummit "försvinner" så är problemet tillbaka. Eller att hålet helt enkelt blir förstort och det blir glappt. Likaså med det så är det ju omöjligt att säga vilken tidsrymd det handlar om..

Med andra ord bör man kunna använda rostfria skruvar i aluminium om man har plast/gummi emellan och ser till att det är fräscht?

Ja, det bör gå, såvida metallerna inte kommer i kontakt med varandra. Jag vet inte hur det är med silikon om det kan funka med.. Jag måste höra med min far angående det, så då får jag återkomma för ett säkrare besked.

Något större skikt är nog inte så bra eftersom det lätt "glappar upp sig" då. Men återkommer när pratat med honom.. Han kan vara svår att få tag på.. Enmansfirma med häcken full och beställningar flera år framåt i tiden..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka