Bukefalos 28 år!

Alvedon/brufen att anstränga sig lätt..

polly p

Trådstartare
Skitdum fråga och kan säkert googla men är det någon risk att utöva lättare ansträngande saker som lätt ridpass/måla sköta stall städa mm när man äter ovanstående tabletter?
Jag Har förkylning på g eller något. Ont i halsen, kroppen, lite frusen mm..
Men drar jag i mig två Alvedon så blir jag ju lite mer på banan. Måste ju kunna jobba ( uska i hemvården så gga fysiskt och rörligt)

Hemma vill jag ju också hinna/orka och ska ev iväg och träna imorgon men tänkte höra om det är "farligt"?

Ska inte springa maraton direkt utan behöver kunna utföra lite sysslor hemma med samt rida..
 
Jag har varit förkyld hela veckan, äter ipren och lever livet som vanligt. Jobbar, cyklar till stallet, rider, städar, promenerar med hunden osv.

Jag undviker hårdare träning som tex löpning när jag har ont i halsen, det är det enda.
 
Jag förstår inte hur vanligt folk är förkylda. Jag kan ofta känna att "något är på gång" och i såna lägen ta värktabletter och köra på. Men om jag ÄR förkyld är jag för det mesta superdålig trots värktabletter, snarare så att värktabletter är ett måste för att ens kunna vila. Snor och tårar sprutar så även om feberfrossan lagt sig kan jag inte direkt lura någon att jag är ok.

Sedan jag utvecklade astma efter att ha varit för envis vid förkylning gör jag så absolut lite ansträngande som möjligt om jag är sjuk. Det är inte värt att riskera att vara dålig länge för att jag prompt ska göra något. Behöver jag värktabletter för att göra något är jag för sjuk för pulshöjande grejer. Inkl rida.
 
Jag förstår inte hur vanligt folk är förkylda. Jag kan ofta känna att "något är på gång" och i såna lägen ta värktabletter och köra på. Men om jag ÄR förkyld är jag för det mesta superdålig trots värktabletter, snarare så att värktabletter är ett måste för att ens kunna vila. Snor och tårar sprutar så även om feberfrossan lagt sig kan jag inte direkt lura någon att jag är ok.

Sedan jag utvecklade astma efter att ha varit för envis vid förkylning gör jag så absolut lite ansträngande som möjligt om jag är sjuk. Det är inte värt att riskera att vara dålig länge för att jag prompt ska göra något. Behöver jag värktabletter för att göra något är jag för sjuk för pulshöjande grejer. Inkl rida.

Jag vet inte om jag är vanligt folk 😁
Brukar vara förkyld kanske två gånger per år, huvudvärk, lite snorig, lite hosta, seg i kroppen med stela leder. Det tar ipren bort helt.
Nu är jag mest hes och seg, brukar hålla i sig några dagar sen är allt som vanligt igen.
 
Tack alla för konstruktiva svar :)!
Ställde iof in dressyrträningen även om den hade varit genomförbar så vet jag att det gör mig tröttare efter och behöver ha lite kraft till städ och renovering hemma på min lediga dag imorgon.
 
Nej det är inte farligt att fortsätta leva samtidigt som man tar alvedon eller ibuprofen, är väl det korta svaret.
Men det beror nog på orsak till värken? Infektion är det kanske lite varning på?

Jag som lever med att ständigt ha lite ont - jag knaprar mina paracetamoltabletter och knallar på så gott jag kan. Utan dem skulle jag nog mest sitta stilla och uthärda. Inte så kul.

Jag har inte ens tänkt tanken att jag skulel udvika att göra något fast jag har ont.
 
Men det beror nog på orsak till värken? Infektion är det kanske lite varning på?

Jag som lever med att ständigt ha lite ont - jag knaprar mina paracetamoltabletter och knallar på så gott jag kan. Utan dem skulle jag nog mest sitta stilla och uthärda. Inte så kul.

Jag har inte ens tänkt tanken att jag skulel udvika att göra något fast jag har ont.

Jag tänker att om man är dödssjuksäger kroppen ifrån ändå, men det är ju inte själva tabletterna som gör det olämpligt att anstränga sig. Det var så jag förstod TS, att oron var över tabletternas påverkan.
De är ju så milda att inte ens oroat mig för att de döljer särskilt mycket symtom. :)

Jag tror det är väldigt många kvinnor som skulle bli stillasittande en gång i månaden om det vore olämpligt att röra sig efter ett par alvedon. :D

Sedan är det väl vettigt att känna efter så att du inte tar med smitta till jobbet, @polly p , men det har du säkert redan koll på! :)
 
Jag skulle ju inte rekommendera att ta paracetamol och ibuprofen för att kunna elda på som vanligt med jobb och aktiviteter. Vila i möjligaste mån ger kroppen bättre förutsättningar att bekämpa infektionen. Sen hur farligt det är är väl svårt att svara på. De gånger jag har gjort nåt sånt har det i regel straffat sig genom att jag blivit kanonsjuk och långdraget dålig. Och det är ju trist.
 
Jag Har förkylning på g eller något. Ont i halsen, kroppen, lite frusen mm..
Men drar jag i mig två Alvedon så blir jag ju lite mer på banan. Måste ju kunna jobba ( uska i hemvården så gga fysiskt och rörligt)
Även om du kan jobba med en alvedon eller två i kroppen så är det väl kanske inte jättevettigt att göra just det om en jobbar med gamla/sjuka människor? Så jag säger att en inte alls måste kunna jobba - är en sjuk så är en sjuk och framförallt om jobbet innebär att en möter människor som ofta är känsligare för smitta :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 953
Senast: Keb71
·
R
Hästmänniskan Är det någon här på Buke som är juridiskt kunnig eller kan komma med råd? Sitter i en liten tråkig sits p g a en "bekant" som vi...
2
Svar
33
· Visningar
3 873
Senast: Wild Rein
·
T
Ridning I många trådar halkar diskussionen in på vad vi vill ha av en tränare, "den och den är inte tillräckligt si och så.." En tränare ska...
Svar
16
· Visningar
1 423
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp