Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

*kl*

Mina egna hästar går ute till ca 24 ibland på nätterna (om jag e ute sent ännu längre) och nu e de ju dessutom +grader...

Det har hänt 2 (TVÅ) ggr att mina hästar vägrat komma in i stallet å jag jagar inga hästar med min dåliga rygg... Så vill de va ute så fine för mej... Så de har utan problem vart ute mer än 24h fast det ska föreställa vinter (nu har de ju inte vart nåe skitväder när de vart ute för då skulle de säkert komma in ;) )

Så att lämna hästen ute tills ägare hämtar den är inget elakt, förutsatt att den har sällskap förståss...
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Kl.

Är nyfiken att få höra hur det går här med in och utflyttning under helgen.

Kicki :)
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Angående kontrakt så har ju faktiskt inte hon heller något kontrakt.
Jag skulle satt hårt mot hårt, visst - hästarna får stå kvar tills hon tar bort dom, men då får de stå ute i en hage. Man kan ju liksom inte släppa ut dom i skogen, det skulle jag aldrig ha samvete till. Men en överenskommelse är en överenskommelse, hon skulle ha meddelat tidigare om det blivit förhinder med datumet, det ska inte behöva gå ut över dig.

Har själv varit med om liknande velpottor/folk med ursäkt efter ursäkt (även OM de faktiskt skulle stämma så finns det faktiskt en gräns för hur mycket man ska behöva anpassa sig till andras personliga problem). Ibland kan det säkert vara så att problemen uppstår för att det blir miss i "kulturen"/kommunikationen. En hel del kanske kunnat lösas genom att vara tydlig redan första gången med att det är en rejäl kompromiss och det kommer inte kunna bli fler såna på grund av... *förklara sina skäl till att man inte kan skjuta på det* och skulle det ändå inte bli så blir resultatet.... *t ex att man skickar en faktura på ... :-/mån för tiden hästarna stått där och utnyttjat deras tjänster, att man förflyttar hästen/hästarna permanent till hagen och hon får ordna med skötseln själv tills det åkt, o dylikt*

Lycka till iaf och hoppas det går bra att hämta hem hästen i helgen! Ibland kan man bli förvånad trots att någon kommer med undanflykt efter undanflykt - att de faktiskt tar sitt ansvar till slut och ser till att uppfylla kraven.
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Så att lämna hästen ute tills ägare hämtar den är inget elakt, förutsatt att den har sällskap förståss...
Om inte hagen har en en torr och skyddad liggplats är det ett brott mot Djurskyddslagen. Möjligt att det inte är elakt men det är brottsligt.
I Djurskyddslagen finns inga klara gränser för vad som är rätt och fel utan det är mycket en bedömningsfråga. Upp till djurskyddsinspektören att själv avgöra när någon bryter mot den.
Det värsta som kan inträffa för den som ställer ut sin oönskade inackorderings häst i hagen är förutom böter ett totalt för bud mot att ha djur. I det förbudet ingår då inte bra hästar utan även andra djur som hund, katt, hamster .....
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

MEN - är det verkligen stallägaren som riskerar att åka på det då om det inte finns något kontrakt på att ägaren någonsin fått "lov" att hysa in hästen där? Borde vara hästägaren som åker på det i det här fallet.

Sen finns det såklart den moraliska aspekten - ska man verkligen göra så om det går emot djurskyddslagen?
Själv tror jag inte hästen skulle lida av det, men har man ett moraliskt dilemma i frågan kanske man kan låta hästen stå ute på natten och vara inne i box på dagen? :angel:
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

De åker på det båda två. För det är ju trots allt stallägaren som rent fysiskt ställer ut hästarna i hagen utan ägarens medverkan. Att sedan ägaren har ett ägaransvar för sina hästar som brister är en annan sak. Bägge delar straffbart.
Som det heter i lagen "det är förbjudet att orsaka djur lidande" och vad som är lidande är upp djurskyddsinspektören att avgöra.
Lagen är faktiskt så luddig att man skulle kunna ifrågasätta om inte t ex hoppträning skulle kunna medföra lidande för vissa hästar.
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Lagen är faktiskt så luddig att man skulle kunna ifrågasätta om inte t ex hoppträning skulle kunna medföra lidande för vissa hästar.

Sjukt :crazy:
Särskilt eftersom det vore en helt annan sak om det var tvärtom - att man struntade i att släppa ut hästen mer än max ett par timmar per dag. Har själv aldrig varit med om någon som åkt på för lite utevistelse.
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Om inte hagen har en en torr och skyddad liggplats är det ett brott mot Djurskyddslagen. Möjligt att det inte är elakt men det är brottsligt.
I Djurskyddslagen finns inga klara gränser för vad som är rätt och fel utan det är mycket en bedömningsfråga. Upp till djurskyddsinspektören att själv avgöra när någon bryter mot den.
Det värsta som kan inträffa för den som ställer ut sin oönskade inackorderings häst i hagen är förutom böter ett totalt för bud mot att ha djur. I det förbudet ingår då inte bra hästar utan även andra djur som hund, katt, hamster .....


Sant men så ska ju inspektören hinna se "olagligheterna" åxå för att de ska bli nån påföljd... Och engångsföreteelser åker man inte dit på... Det är upprepade gånger och flera klagomål... men som sagt enstaka tillfällen pga av olika omständigheter OCH att inspektören ska hinna se de, så att göra så här mot just denna person skulle jag klassa hyfsat riskfritt...
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Bara för att man inte åker det så blir det ju varken bra eller lagligt.
Och man kan åka ditt ordentligt även om det bara är en gång. Beror på vad man gör och inspektören.
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Hej alla!

Ledsen att jag inte svarat, men det har varit en mycket hektisk helg. Förstår att ni är nyfikna på hur det gick, eller hur?

Efter lite diskussioner så kom vi fram till att hon skulle flytta. Klockan 10 i lördags skulle hon åka sa hon. Vid utsläppet på morgonen lät jag hästarna stå inne så att de inte skulle gå ut och gegga ner sig. Vid utsatt tid hade vi inte sett röken av henne. Kl 11 lyste hon fortfarande med sin frånvaro. Dottern och maken trodde inte hon skulle komma. Själv var jag fortfarande hoppfull, men man började väl undra med tanke på att hon hade 30-40 mil att köra med hästarna. Vid 11.30 var hästarna mycket otåliga och gnäggade. Eftersom hon inte hört av sig så tog vi ut dem. Vid 12 dök hon upp med en hästkärra och vi blev väldigt lättade. Allt gick lugnt till och vi hjälpte henna att lasta o s v. Vid 13.30 lämnade de oss och vi var jublande glada att det gick vägen.

Jag har nyss läst igenom alla era svar och blir rätt förvånad över att man tycks ha ett sådant ansvar för andras hästar. Kanske skall förtydliga att vi aldrig tagit på oss att sköta hennes hästar utan det vi erbjöd henne var gratis boxar mot att vi hade ett rullande schema för in- och utsläpp samt fodring och andra gemensamma sysslor. Hon skötte dock inte sin del av överenskommelsen varvid vi fick fixa allt själva. Ibland fick vi även mocka åt henne. Hon var också fräck nog att ta spån och mat från oss när hon själv saknade. Att fråga om hon fick ta från oss eller be oss snällt att hjälpa till var det aldrig någon fråga om. Hon förutsatte att vi tog hand om saker och ting när hon lyste med sin frånvaro.

Som många skriver så kanske man skulle sagt åt henne att man ställde hästarna i hagen tills hon hämtade dem, men jag skule aldrig kunna göra något sådant. Det är ju faktiskt inte hästarnas fel utan ägarens.

Jag skall tänka mig för jäkligt noga i fortsättning..... Försökte bara vara hygglig mot en till synes trevlig tjej, men där ser man att det inte alltid faller väl ut att vara snäll.

Är det någon som har förslag på ett bra kontrakt? Skulle jag behöva efter denna näsbrännan.

Idag har vi varit och hämtat vår nya häst.... En kanonsöt Tinker!
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Ja, som sagt så tycker jag det är sjukt hur mycket ansvar som lassas över på en (ibland ofrivillig) stallägare. Undrar hur det fungerar i kollektivstall? Om kanske alla som har hästar i stallet skulle åka på det om en häst "missköts"? :crazy:

Jag hade själv en kompis som JAG fixat en foderhäst/häst på lån till genom kontakter (en häst jag ridit en del tidigare). Den skulle bara flytta ca en km från sitt gamla stall, alltså befinna sig i sina egna trakter, hon skulle ha den som sin egen. Vissa dagar åkte hon bara inte dit. Hon köpte inte spån, och mockade ofta inte och vi funderade såklart vad sjutton hon höll på med. Jag ringde och det visade sig att hon hade haft problem att få skjuts (av sin pojkvän) 1. det går bussar, visserligen få men det går att ta sig ut och hem om det inte blir för sent framåt kvällen 2. det finns telefoner. Varför inte bara ringa och fråga någon om den/de kan vara bussiga att fixa mat och mocka till hästen? Fråga om man får köpa en spånbal om man inte kan transportera dit spån själv? Ringa förra ägaren och förklara att man tyvärr inte kommer kunna sköta kusen ordentligt och lämna tillbaka den?
Visade sig att stallägaren hade mockat ett par gånger men själv hade de ju inget eget spån (hade ingen egen häst och vi inhyrda skaffade allt sånt själv) så hästen stod i ungefär en centimeters spån på asfaltsgolv.
Sen halvt tvingade jag/vi henne att lämna tillbaka hästen.

Det här kanske inte är något extremt exempel, men för mig var det ett riktigt svek. Det var ju en häst jag hade historia med och ville skulle få det bra, det var min kompis som inte ens hade vett att ringa mig som ändå skulle dit varje dag och förklara läget.Ta sitt ansvar. JAG kände det ju som att jag svikit hästen och hästens ägare, och även stallägarna som "fixat ihop" ekipaget. Sen var vi inte kompisar längre :devil:

Kontrakt är guld, det man brukar skriva in är något i stil med att stallägaren har rätt att sälja hästen efter x antal månader om hästägaren bara drar eller inte betalar hyran. Att skicka faktura (om man nu tar betalt vill säga) är också guld, då kan man gå till kronofogden med den om det skulle bli stora obetalda summor. Fast det är såklart en fördel om man gör det vitt när man skickar faktura! ;)
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Känns som om du haft en liknande upplevelse som mig, Totola. Visst är det enerverande när man "tvingas" se på när någon inte tar ansvar för sina djur (och behöva göra det i deras ställe)?

Skönt att du kunde övertala henne att lämna tillbaka hästen! Varför skall man ha djur om man varken har ekonomi, transportmedel eller tid att ta hand om dem? Det är också fräckt att ta för givet att någon annan skall göra det istället.

I mitt fall så började jag med att sätta press på henne att hon skulle hjälpa till. I en vecka "hjälpte" hon till. Tyvärr så glömde hon ge dem maten, glömde stänga grinden ordentligt, glömde fylla på vatten....... Blandade ihop dagarna. Det var helt enkelt omöjligt att få henne att ta ansvar så man vågade till slut inte anförtro henne uppgifterna.

Eftersom hon egentligen inte hade råd eller tid att ha hästarna så tänkte jag att om jag säger att hon skall betala för sig så kanske hon inser att hon inte kan fortsätta på detta viset utan säljer hästarna. Ingen tid + Inga pengar = inga djur! Men det gick inte heller. Varför är det så svårt för vissa att se när det är dags att göra något åt sin situation? Det funkar ju inte att leva på nåder hela tiden.

Det är bara så sköööönt att det är över :bow:.
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Ja, förstår att det känns lättande! :)

Det var inte så mycket som "övertala" henne att lämna tillbaka hästen, mer förklara för henne att "nu ringer vi ägaren och ber honom hämta hem hästen". :devil: Tråkigt för min häst som var helkär i det stoet, de brukade trava runt i kadriljer i hagen och vara jättefina :)
Det där var ju som sagt inte så extremt exempel, vet bra mycket värre fall.
Som hästen jag sålde tillbaka till förra ägaren, fick bara halva summan betald (resten fick jag faktiskt mirakulöst nog, men först efter 3½ månad när det var avtalat samma dag som den kom fram...) tjejen sket fullständigt i hästen, hade absolut inte råd att ha häst och dessutom två hästar till, fick bl a läsa här på buke om den stackars hästen som ägaren aldrig skötte om eller ens hälsade på som visade sig vara min förra häst.
Hade jag kunnat ta tillbaka den eller fulköpa loss den från någon av de "lurade" stallägarna (var ett par stycken... vet inte om de såg röken av några pengar, inte den ena iaf, och det rörde sig ändå om över ett halvår), det kändes så extremt surt att orsaka ett sånt nerköp för hästens del. Det slutade iaf bra tack vare en ansvarsfull stallägare men det var en riktig plåga mentalt sett. :cry: Stallägarna lär inte direkt haft det lättsammare.
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Tråkig sits men den är nog tråkigare än vad många inser.
För när man har tagit emot en häst och tagit på sig att sköta den på något sätt. D v s den står inte på sk kallhyra och ägaren sköter allt. Så får man ett eget ansvar för hästens välbefinnande enligt Djurskyddslagen (enlig LRF:s egna hästjurister). Det blir alltså stallägaren som kan bli anklagad enligt lagstiftningen om hästarna står ute 24 timmar utan skydd eller bundna i ett träd eller vad man nu hittar på hästen. Tråkigt men sant.
Det man kan göra i detta fallet är att debitera hyresgästen dels för hennes hästar fr o m det datum de skulle vara flyttade + de extra kostnader som uppstär för att den nya hästen inte kan flytta hem. Man kan då ta betalt för saker som uppstallning resor till och från och den extra tid det tar.

Att beslag ta hästarna är inte lika lätt utan det krävs en juridisk process + att det ska finnas någon typ av ekonomisk fodran. Det får du ju inte innan du börja fakturera hästägaren. Så i förlängningen finns möjlighet men inte just nu. Dessa hästar lyder inte heller under hyreslagstiftningen vilket som mäklaren troligen refererar till. Det är när man har "kallhyra" och sköter hästarna själv.
Men det är inte fel att ge hästägaren skriftligt på att du kommer att debitera dina kostnader efter ett viss datum.

Detta stämmer tyvärr till fullo, det har hänt oss när vi hade en häst i träning och inte fick betalt på ett helt år, vi fick betala foder, hö, strö, avmaskningar och hovslageri....helt sjukt...ärendet ligger idag hos KF...och naturligtvis har ägaren bestridit (trots skrivna kontrakt och påskriven skuldsedel)...så nu måste vi lämna in stämningsansökan hos tingsrätten?!?!?
Så det hjälper inte ens med kontrakt tyvärr, träffar man på skitstövlar så blir man blåst i alla fall:confused:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 095
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 704
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 058
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp