Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

R

Roadster

Är det någon här på Buke som är juridiskt kunnig eller kan komma med råd?

Sitter i en liten tråkig sits p g a en "bekant" som vi misstänker inte kommer flytta ut ur stallet enligt överenskommelse (d v s på lördag eller söndag).

För nio månader sedan så flyttade 2 st hästar in i vårt stall då vi behövde sällskap till vår häst. Ägaren har fått ha hästarna här gratis mot att hon skulle hjälpa till med in- och utsläpp, fodring mm. Det visade sig sedemera att hon inte skötte några sysslor alls utan förväntade sig att vi skulle ta hand om hennes hästar också. Vi har alltså fått ta hand om allt jobb om vi bortser från en vecka då hon hjälpte till. Utöver det dåliga engagemanget så har vi kommit på henne med flera lögner och bortförklaringar. Till slut så tröttnade vi så för tre månader sedan sa vi upp henne.

Vi berättade att vi behövde boxen till en häst som vi tänkt köpa och att vi ville få ett datum utav henne när hon kunde flytta ut så att vi kunde planera med den andre ägaren. Till slut så gav hon besked om att hon skulle flytta den 12-13 januari. När vi för en vecka sedan pratade med henne så säger hon plötsligt att det inte går för att ägaren till stallet dit hon skall flytta hästarna är på semester i Brasilien och inte kommer hem förrän den 16 januari och att hon då inte kan flytta dem förrän nästkommande helg.

Vi påtalade då att vi hade fått ett löfte från henne om denna helgen och därför bokat tid för att hämta hem en ny häst den 13-14. Vi har också tagit semester en vecka för att kunna ta hand om och bekanta oss med vår nya häst. Om hon inte flyttar ut så har vi ingen ledig box till honom och kan inte hämta honom som tänkt. Det här är ju en enda lång kedja och det är många som påverkas. Hon lovade då att hon skulle flytta som det var planerat den 12-13 trots att stallägaren var på semster (vilket hon borde vetat redan när hon lovade oss....).

Sista tiden har hon dock varit väldigt opålitlig och SMS:at att hon inte hinner komma ut till hästarna på grund av att pojkvännen har akut bråk. Dagen efter var det en kompis med propp i benet o s v. Vi har haft misstankar om att hon inte tänker flytta ut som planerat och idag så stärktes våra misstankar. Vi skrev ett meddelande till henne på tavlan i stallet och frågade om det blev lördag eller söndag. Hon svarade inte på det utan åkte hem. Jag talade in ett meddelande på hennes mobil - Hon svarade inte. Skickade ett SMS - hon svarade inte. Ringde henne hem och fick beskedet att hon inte var hemma. Så till slut kom det ett SMS. "Vi hade tänkt på Lördag men tro det eller ej men jag och sonen är magsjuka. har suttit på sjukhuset hela dagen.".

Eftersom hon inte skrev någon annan dag så SMS:ade jag tillbaka att lördag blir bra. Då kom det ett mess i retur där hon skriver att det blir nog på söndag. Med tanke på att man aldrig kan lita på det hon säger så misstänker jag att hon kommer på lördag och säger att det inte blir i helgen.

Så till mitt dilemma..... Jag har bokat med ägaren till vår blivande häst på söndag eller måndag och hon räknar ju med det. Semestern är ju också fastställd och går inte att ändra. Vad kan jag göra om hon inte flyttar dem? Vi har inget kontrakt eller så men jag har en skriftlig uppsägning och jag har fått ett SMS från henne där hon bekräftar utflytt till helgen.

En kompis som har varit mäklare säger att det finns regler som man kan följa även om man inte har ett kontrakt och han tror att om man har en skriftlig uppsägning och ett skriftlig löfte om utflyttning så kan man beslagta den egendom som lämnas kvar efter det att datumet gått ut.

Är det någon som vet om det stämmer eller har erfarenhet av en liknande situation eller som är juridiskt kunnig eller som har några förslag på hur man gör? Kan ju inte bara ställa hästarna ute på gatan.....

Tacksam för snabbt svar!
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Om jag nu var i dina kläder så skulle jag hämta hem den nya hästen som var bestämt och hur hon sedan vill göra är upp till henne. Är all komunikation sparad så är det ju söndag som hon nu senast lovat, så då tar ni hem den nya hästen till på söndag åxå. Passa då på i samma veva att ge henne en skriftlig räkning på vad hon är skyldig i stallplatskostnader eftersom hon struntade i er överrenskommelse. Se till att det finns någon utomstående med, helst 2 att bevittna detta.

Sedan ett litet tips ;) Hyr ALDRIG ut en box utan ett nogrannt skrivet kontrakt! Men gissar att det är onödigt i nuläget!? ;)

Lycka till, Kicki :)
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Har varit med om något liknande och de var inte kul. Fick dra in kommunen o djurskyddsmyndigheten för ägaren bara försvann... Så nu kommer man vara mer förberedd o skaffa skriftligt mm...
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Kan du säga att du ställer ut hästarna 'på gatan' och hon då får ändan ur vagnen?
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Tala tydligt om för hyresgästen att på söndag kommer din nya häst och då får hennes sova ute om hon inte har någon ny stallplats. Säg också att då kommer du även i så fall att göra en anmälan till Djurskyddsinspektören på stört.

Om du är väldigt rädd om hennes hästar kan du väl försöka luska efter stallplats åt dem så kan du säga till hyresgästen att dit vet du att hon meddetsamma (på söndan) kan flytta hästarna alt. en häst .
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Jag hade ställt in den nya i sin box. Täckat på hennes hästar och hivat ut dom. Skickat ett SMS där det stog vilken hage dom var i.
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Det skulle nog jag oxå gjort
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Jag hade ställt in den nya i sin box. Täckat på hennes hästar och hivat ut dom. Skickat ett SMS där det stog vilken hage dom var i.

Jag hade gjort detsamma. Med den skillnaden att jag hade ringt istället för att skicka sms. För att vara säker på att informationen gått fram.

Inte särskilt snyggt, men din häst måste gå före hennes. Dom dör ju inte av att stå ute någon dag tills hon kan flytta dem.

mvh Eva
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Jag hade gjort detsamma. Med den skillnaden att jag hade ringt istället för att skicka sms. För att vara säker på att informationen gått fram.

Inte särskilt snyggt, men din häst måste gå före hennes. Dom dör ju inte av att stå ute någon dag tills hon kan flytta dem.

mvh Eva


Skillnaden med att ringa vs sms är att sms räknas som att det meddelats skriftligt ! Fast inget säger ju att man inte kan göra både ock...
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

En bekant i liknande situation ringde o meddelade att hästen helt sonika skulle bindas fast i ett träd ute på gården om den inte var hämtad inom utsatt tid. Tog skruv hos ägaren. Jag tycker iden som framkommit här om att sonika meddela att Din häst kommer då och då (säg lite tidigare så du har marginal) och att hennes då inte kan komma in från hagen. Samt att eftersom inte vindskydd med torr liggplats finns så är det olagligt och att du även meddelar detta till berörda inspektörer (fast det är kanske på Ditt ansvar att hennes hästar har det bra?) Och så skulle jag sonika hoppas att de tomma hotena skulle ta skruv. För tyvärr skulle jag inte kunna göra allvar av de hotena denna årstid och lämna hästarna ute när de ställer sig på kvällen och vill in.
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Själv hotade jag med - och menade allvar - att jag skulle köra hem och ställa hästen i ägarens trädgård om inte hästen flyttades.

Det funkade. :bump:
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Tråkig sits men den är nog tråkigare än vad många inser.
För när man har tagit emot en häst och tagit på sig att sköta den på något sätt. D v s den står inte på sk kallhyra och ägaren sköter allt. Så får man ett eget ansvar för hästens välbefinnande enligt Djurskyddslagen (enlig LRF:s egna hästjurister). Det blir alltså stallägaren som kan bli anklagad enligt lagstiftningen om hästarna står ute 24 timmar utan skydd eller bundna i ett träd eller vad man nu hittar på hästen. Tråkigt men sant.
Det man kan göra i detta fallet är att debitera hyresgästen dels för hennes hästar fr o m det datum de skulle vara flyttade + de extra kostnader som uppstär för att den nya hästen inte kan flytta hem. Man kan då ta betalt för saker som uppstallning resor till och från och den extra tid det tar.

Att beslag ta hästarna är inte lika lätt utan det krävs en juridisk process + att det ska finnas någon typ av ekonomisk fodran. Det får du ju inte innan du börja fakturera hästägaren. Så i förlängningen finns möjlighet men inte just nu. Dessa hästar lyder inte heller under hyreslagstiftningen vilket som mäklaren troligen refererar till. Det är när man har "kallhyra" och sköter hästarna själv.
Men det är inte fel att ge hästägaren skriftligt på att du kommer att debitera dina kostnader efter ett viss datum.
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

hon har inga rättigheter att hävda öht utan kontrakt. Du kan bara visa ut henne så är det klart. :) Lycka till.
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

hon har inga rättigheter att hävda öht utan kontrakt. Du kan bara visa ut henne så är det klart. :).

Möjligen att "hyresgästen" inte har några rättigheter. Men stallägaren har skyldigheter enligt Djurskyddslagen och eget ansvar för dessa hästar.
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Att beslag ta hästarna är inte lika lätt utan det krävs en juridisk process + att det ska finnas någon typ av ekonomisk fodran. .

Tror du inte att man skulle kunna få kronofogden att flytta hästarna genom handräckning även utan fordran om man visar att uppstallningsavtalet är uppsagt?
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Tror att det beror väldigt mycket på i vilken lagstiftning man hamnar. I TS fall handlar det om att Djurskyddslagen gäller och enligt den har inte KF några befogenheter. Det är dessutom en både subjektiv och stark lagstiftning som gör över de flesta andra lagar.
Har man ett rent hyresvatal om kallhyra där hyresgästen står för allt annat, som foder och skötsel. Då är det möjligt att KF kan avhysa dem. Men man ska då också vara medveten om att hyresgästen kommer att få besittningsrätt av stallplatsen efter nio månader och att det krävs samma saker som vid en vräkning för att säga upp detta avtal efter den tiden. Alltså saker som vandalisering, varningar, icke betalda avgifter och liknade. Kvittar hur fin uppsägning eller vad som står i avtalet om uppsägningstid så har hyresgästen det skyddet. Går med andra ord inte som fatisghetesägare att säga upp en skötsam hyresgäst som fått besittningsrätt.
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Usch...hade samma problem med en hyresgäst för ca 2år sedan..
Sade upp henne enl. avtal och lämnade en skriftlit uppsägning till henne med.
Pratade med djurskyddsmyndigheten i kommunen om hur jag skulle gå till väga och om jag kunde bli skylldig till ngt.
De sa att det är hästägaren som har ansvaret och att jag inte kunde bli anklagad för ngt.
Pratade även med en hästadvokat om det.
Så samma dag som kontraket gick ut, mockade jag ut boxen ställde deras saker utanför , täckade pållen och lät henne vara kvar i hagen:cry:
Det visade sig även när jag ringde den de hade köpt hästen av att de inte hade bet. den, eftersom jag hade hjälp dem att hitta hästen så kände jag mig lite skyldig:crazy:
Han hade ingen anv. av hästen men kunde dock fixa så att en bil hämtade henne...slaktbilen.
Tckte synd om henne då det var en trevlig pålle med bra ridhästmodell (vbl.)
Så hela denna historien slutade med att jag köpte henne av personen som sålt henne från början.
Så hon fick komma in i värmen samma kväll igen:D
Stå på dig och enl. djurskydds....så får en häst gå ute i 2dygn på vintern om de har mat och är täckade...kan ju förstås ha ändrats nu.
LYcka till med allt och glöm inte att lägga in bilder på den nya:D
 
Sv: Hjälp! problem med inhyrd ***långt***

Det är iofs sant, men i det här fallet så utgår ingen stallhyra vad jag förstår? Då måste det ju vara ett benefikt avtal och ett sådant borde kunna sägas upp av stallägaren när som helst? Jag tror inte att den här hästägaren kan ha fått besittningsskydd och jag tror att kfm skulle kunna flytta hästarna genom särskild handräckning, inte avhysning.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 097
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 705
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 059
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp