Amerikansk studie på glukosamin

K

Karin_F

Jag har precis köpt ett halvblod på 15 år som har fått glukosamin (Cortaflex) under några år. Trots detta fick han en hovledsinflammation under slutet av 2005. Nu funderar jag över om jag ska fortsätta ge honom glukosamin eller inte. Det blir ju några hundralappar i månaden och OM det fungerar så är det ju en billig försäkring mot hältor, men om det INTE fungerar är det ju att slänga pengar i sjön... Har pratat med en veterinär som förut hade varit mycket positiv till glukosamin, men nyligen hade sett en amerikansk studie (som jag åtminstone tror var gjord på hästar) som visade att glukosamin är fullständigt verkningslöst. Är det någon som vet vilken instans som har gjort analysen eller hur jag kan hitta den?

Även om glukosamin har bevisad effekt på människor (vilket jag hittade i någon tråd här på Bukefalos) så är det ju förstås en helt annan sak med en häst på 650 kg. Frågan är om en halv matsked pulver kan påverka ett sådant stort djur. Hm... Man vet inte riktigt vem man ska tro på, alla säger olika... :confused:
 
Sv: Amerikansk studie på glukosamin

min häst har pålagringar i bakbenen och min hovslagare rekommenderade glukosamin och vi tycker inte han är lika stel i benen vid skoning i alla fall.
 
Sv: Amerikansk studie på glukosamin

Jag har också läst detta om Glucosamin fast här på Buke och jag misstänker att en del utav de som skrivit här har källorna till påståendena, sök på Glucosamin i foderforumet.

Hästar kan såklart bli halta och få inflammationer även fast de äter detta medel, det är ju ett tecken på en skada eller felbelastning. Just Cortaflex vet jag inte så mycket om men Glucosamin ska ju hjälpa till att förnya ledvätskan så att lederna smörjs ordentligt och kan vara bra att använda på tex spatthästar och äldre hästar som kan ha sämre ledvätskeproduktion och behöver lite hjälp på traven.

Blir hästen halt ska man givetvis ta den till klinik för hältutredning!

Hoppas att du får lite svar på dina frågor! :)

/Linda
 

Liknande trådar

Hästvård Gjorde nyligen utredning på klinik pga hästens reaktioner vid ridning. Åkte hem med pentosan (antiinflammatoriskt) som injicerades...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp