Amigo 1200D

Quinny07

Trådstartare
Hur slitstarka är dom egentligen? Är det stor skillnad på Amigo & Rambo när det gäller slitstyrkan? Min häst´s kompisar gillar att tugga på honom. ;)

Han har ett Bucas Smartex rain just nu som hittills har hållt.. *peppar peppar* Men det känns så trångt i bogen på något sätt.

Vill gärna att det ska hålla NÅGRA veckor iaf om jag ska kasta ut så mycket pengar på ett täcke.

Sv: Amigo 1200D

Det finns en sorts förlängare till bogen att köpa på hööks. Det vore kanske något om du tycker det är lite trångt.

Rambo är väl bättre, men Amigo 1200D är väldigt bra och prisvärda tycker jag. Stor skillnad mot 600D. Nu har jag inte de värsta marodörerna, men än så länge har mina täcken hållt för bit och slit :)

Kan annars tipsa om Shires som har en del riktigt slitstarka täcken till bra pris. De är också rymligare i bogen.

Jag är typ hundra ggr mer nöjd med mina Amigotãcken än de Rambo/Rhino jag köpt. Rekommenderar dom varmt:).

Kan du förklara varför? :)
Jag går nämligen i köpartankar inför vintern och tänkte satsa på ett 200g Rambo, men så såg jag att Amigo 200g hade kommit ut och dessutom i farligt snygga färger! Så ja, jag behöver en spark i baken för att bestämma mig vilken modell det blir.
Känns ju onödigt att lägga ut flera tusen på ett Rambotäcke om Amigotäcket är likvärdigt för en mindre summa :)

Kan du förklara varför? :)
Jag går nämligen i köpartankar inför vintern och tänkte satsa på ett 200g Rambo, men så såg jag att Amigo 200g hade kommit ut och dessutom i farligt snygga färger! Så ja, jag behöver en spark i baken för att bestämma mig vilken modell det blir.
Känns ju onödigt att lägga ut flera tusen på ett Rambotäcke om Amigotäcket är likvärdigt för en mindre summa :)

Jag har haft mitt Amigo 1200 heavy och ett 1200 lite i fem år och det finns inte en reva på nåt av dom. Men så bestämde jag mig för att lyxa till det och köpte ett Rambo wug heavy och ett Rhinom medium. Både de täcken är trasiga i innerfodret (stooooora revor), Rambot har småhål+en större reva på baken och Rhinots svanssnöre har släppt i ena sidan. Är sjukt besviken i synnerhet på Rambot, absolut och definitivt inte värt sitt pris och Amigot känns betydligt rejälare. (Samma häst som haft alla täckena).

Verkar som att det blir ett Amigo för min del då! Har hittills varit jättenöjd med mina Amigo 600D så vi får väl hoppas på samma tur med vintertäcket :)

Senast ändrad:

Tack för länken! Nu vet jag lite mer. & eftersom Rhino verkar trånga i bogen går dom bort.

Men vill gärna höra från andra också vad de har för erfarenhet av Amigo & Rambo.

Kände på stallägarens Amigo idag. Det var tydligen ett 600D. & det kändes betydligt slitstarkare än andra täcken jag känt på som bara har 600D. Så 1200D borde ju vara JÄTTEBRA. ;)

Tack för tipset om Shires! Har kollat runt lite & hittat lite olika.

Både med 600, 1200, 1300, 1680 & 2000 D.

Vilket ska man våga köpa isf? Det med 2000D hittar jag bara i vintertäcke. 400g. Känns lite för tjockt för min häst. Försöker hitta ett täcke med 100-200g.

Jag vet inte riktigt vad mitt är, någon mellanvariant skulle jag gissa. Det är ett shires typhoon med 100 g fyllning som kostade ca 700 kr. Är väldigt nöjd med det täcket! Jag vill helst inte ha under 1000D, men sedan beror det ju på vad det är för material också.

*kl* läste att rhino är starkare än amigo 1200. Mitt rhino slaktades och mina båda bucastäcken (smartex) höll.

Hade Shires täcket med 2000 d till märren, var superbra trots bitande...

Har både Rambo och Amigo, är väldigt nöjd med alla men amigot känns faktiskt mest prisvärt.Nu köpte jag mitt rambo för halva priset och då känns det helt klart värt det men för full pris känns det inte helt värt, det är ju väldigt bra passform även på amigot som kostar hälften så mkt.

Har även ett pessoatäcke som har överlevt det mesta och inte läkt en droppe på 5 år eller så.

*kl*

600 å 1200, är det även skillnad på vattentäthet i dem? Min går numera själv och slipper idioter som ska gnaga på hennes täcken....

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 831
Utrustning Ska beställa ett Back on Track nättäcke till islandshästarna, men velar mellan 115 cm och 125 cm. Har förstått att täckena är rel. långa...
Svar
5
· Visningar
4 063
Utrustning Täckessäsongen är här och jag skulle behöva uppdatera min hästs täckesgarderob. Problemet är att jag ännu inte hittat rätt modell på...
Svar
9
· Visningar
1 224
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur