AMIGO till shettis, storlek hjälp!

anbl

Trådstartare
Jag håller på att köpa täcken till min shettis. Han har normalt storlek 85 men vill ha amigotäcken. Mätte honom och han var 113cm från bringa till rumpa, alltså storlek 75. Regntäcket passade ok, var lite tight vid bogen. Men det fodrade passade inte alls. Kunde knappt spänna under magen och var väldigt trångt över bogen. Nu får jag beställa nya och undrar då på nästa storlek, 80. Enligt tabellen skiljer det 8cm i längd. Låter ganska mycket på en sån liten häst. Hur mycket skiljer det sig mellan storlekarna på amigo? Tror ni 80 kan passa honom eller blir det ett tält?
 
Jag håller på att köpa täcken till min shettis. Han har normalt storlek 85 men vill ha amigotäcken. Mätte honom och han var 113cm från bringa till rumpa, alltså storlek 75. Regntäcket passade ok, var lite tight vid bogen. Men det fodrade passade inte alls. Kunde knappt spänna under magen och var väldigt trångt över bogen. Nu får jag beställa nya och undrar då på nästa storlek, 80. Enligt tabellen skiljer det 8cm i längd. Låter ganska mycket på en sån liten häst. Hur mycket skiljer det sig mellan storlekarna på amigo? Tror ni 80 kan passa honom eller blir det ett tält?


Jag tycker Amigos storlekar är jättekonstiga. Iallafall till de små. Min lilla drunknar i sin originalstorlek. Men de är ändå som de ska i bogen, men stora "bak".
 
Ååh så irriterande!! Ska man våga chansa på en större storlek eller ska man satsa på ett annat märke?
 
Ååh så irriterande!! Ska man våga chansa på en större storlek eller ska man satsa på ett annat märke?

Tycker faktiskt inte att Amigo sitter så fantastiskt bra på min lilla. Har två till min mini och det ena har jag tagit bort nedre frontspännet på och det andra har jag sytt på "Rambo"-knäppe på. Har ett 4,0 och ett 4,3 t min på 85 Cm, dock är hon inte jättekort.
Har ett 50g monster-täcke fr Hööks och det sitter nog bättre faktiskt. Det har hon 95 cm i för att det ska gå att spänna frontspännena på innersta, då hamnar bogvecken bättre tycker jag.
 
Jag håller på att köpa täcken till min shettis. Han har normalt storlek 85 men vill ha amigotäcken. Mätte honom och han var 113cm från bringa till rumpa, alltså storlek 75. Regntäcket passade ok, var lite tight vid bogen. Men det fodrade passade inte alls. Kunde knappt spänna under magen och var väldigt trångt över bogen. Nu får jag beställa nya och undrar då på nästa storlek, 80. Enligt tabellen skiljer det 8cm i längd. Låter ganska mycket på en sån liten häst. Hur mycket skiljer det sig mellan storlekarna på amigo? Tror ni 80 kan passa honom eller blir det ett tält?

Det är svårt men jag tror att du behöver gå upp en storlek på det fodrade täcket. Har ett fodrat Amigo som är minst en storlek för stort och det sitter bra på min shettis. Lite längre ner över svansen bara.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Tack för era svar! Jag har nu beställt en storlek större och hoppas de passar bättre. Det är ju synd att storlekarna inte stämmer överens när man mäter. Men allt kan ju inte vara enkelt här i livet :P
 

Liknande trådar

Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 496
Utrustning Är de lika i storleken tycker ni? Jag har alltid hört att horseware's täcken är stora i storlekarna, men 125 i amigo sitter lite tight...
Svar
4
· Visningar
803
Senast: kryptisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp