Ammar 4 månaders 25 gånger per dygn..

Jag tackar Gud för att de redan första natten på BB gav min son napp och nappflaska, han var ju så hungrig och skrek väl högt. Sockervatten var det tydligen. Sen kom amningen igång. 4,5 kg kräver en del mjölk. ;). Men det var 40 år sen då man hade en annan approach till mammor , jag fick ligga 6 dagar för det fanns ju plats.

Ja det var verkligen andra tider på gott och ont :) Jag hade varit glad ifall jag hade fått ligga på BB överhuvudtaget eller åtminstone fått komma in till BB på ett besök på dag 4 när amningen strulade.
 
Ja det var verkligen andra tider på gott och ont :) Jag hade varit glad ifall jag hade fått ligga på BB överhuvudtaget eller åtminstone fått komma in till BB på ett besök på dag 4 när amningen strulade.
Dessutom fick man välja om man ville ha barnet vid sängen eller i sovsal så man fick vila upp sig ordentligt. Amningsstrulet var avklarat innan man åkte hem. Stackars dagens mammor som ska vara så duktiga och åka hem direkt utan att ha kunskaper som behövs. Eller måste åka hem tidigt.
 
Dessutom fick man välja om man ville ha barnet vid sängen eller i sovsal så man fick vila upp sig ordentligt. Amningsstrulet var avklarat innan man åkte hem. Stackars dagens mammor som ska vara så duktiga och åka hem direkt utan att ha kunskaper som behövs. Eller måste åka hem tidigt.
De flesta "måste", dvs får inte stanna på BB längre än nåt dygn. Men alla vill inte heller... Jag har jättesvårt att slappna av och "vila ut" på sjukhus. Trivs inte alls och är hela tiden på helspänn - inga bra förutsättningar alls för varken amning eller vila. Så det behöver inte vara för att "vara duktig" som man vill hem tidigt - för mig var det hela förutsättningen för att få lugn och ro!
 
De flesta "måste", dvs får inte stanna på BB längre än nåt dygn. Men alla vill inte heller... Jag har jättesvårt att slappna av och "vila ut" på sjukhus. Trivs inte alls och är hela tiden på helspänn - inga bra förutsättningar alls för varken amning eller vila. Så det behöver inte vara för att "vara duktig" som man vill hem tidigt - för mig var det hela förutsättningen för att få lugn och ro!
Jag trivdes alldeles utmärkt på sjukhuset så för min del var det ok. Jag hade nog klarat att åka hem men då hade stressen hamnat där i stället.
 
De flesta "måste", dvs får inte stanna på BB längre än nåt dygn. Men alla vill inte heller... Jag har jättesvårt att slappna av och "vila ut" på sjukhus. Trivs inte alls och är hela tiden på helspänn - inga bra förutsättningar alls för varken amning eller vila. Så det behöver inte vara för att "vara duktig" som man vill hem tidigt - för mig var det hela förutsättningen för att få lugn och ro!

Och på en del ställen får man inte stanna på BB alls om det inte är något speciellt. Vi fick bo på patienthotell istället och då kändes det som att vi lika kunde åka hem när vi hade så nära. Skönare att vara hemma än att sitta på ett hotellrum och stirra in i väggen.
 
Och på en del ställen får man inte stanna på BB alls om det inte är något speciellt. Vi fick bo på patienthotell istället och då kändes det som att vi lika kunde åka hem när vi hade så nära. Skönare att vara hemma än att sitta på ett hotellrum och stirra in i väggen.
Har du pratat med amningshjälpen? För med tanke på hur han äter (så väldigt kort tid) så låter det i mina öron att det är något som inte riktigt fungerar som det skall. Att han inte heller går upp i vikt riktigt som han skall är ju också ett tecken på att något krånglar.
 
Har du pratat med amningshjälpen? För med tanke på hur han äter (så väldigt kort tid) så låter det i mina öron att det är något som inte riktigt fungerar som det skall. Att han inte heller går upp i vikt riktigt som han skall är ju också ett tecken på att något krånglar.

Nej det har jag inte men vi har varit på barnmedicinmottagningen. Dom var inte alls oroliga för hans vikt då han nu följer den nya kurvan och verkar frisk och kry (undantaget mjölkallergin då). Och när jag tog upp min oro för att det skulle vara nå fel på ex läpp-/tungband eftersom han äter så ofta och korta stunder så vifta dom mest bort det och sa något som typ betydde att det inte finns något vetenskaligt belägg för att det skulle vara något onormalt med det amningsmönstret och så var det inte mer med det.
 
Nej det har jag inte men vi har varit på barnmedicinmottagningen. Dom var inte alls oroliga för hans vikt då han nu följer den nya kurvan och verkar frisk och kry (undantaget mjölkallergin då). Och när jag tog upp min oro för att det skulle vara nå fel på ex läpp-/tungband eftersom han äter så ofta och korta stunder så vifta dom mest bort det och sa något som typ betydde att det inte finns något vetenskaligt belägg för att det skulle vara något onormalt med det amningsmönstret och så var det inte mer med det.
Tyvärr är min erfarenhet att sjukvården många gånger inte så kunnig när det kommer till amning.

Min varmaste rekommendation är att prata med amningshjälpen och höra vad de har att säga :)
 
Håller med. Fråga amningshjälpen @Sandros! De är enormt kunniga och hjälpsamma.
Håller med! Vi hade inga stora problem med amningen men när vi blev oroliga så ringde vi Amningshjälpen på sjukhuset där vi födde och fick väldigt fin stöttning!

Fö låter din situation som en mardröm. Jag suckar liksom lite resignerat över mina förmiddagar som liksom är vikta åt ljudbok och amning i typ fyra h, men då har vi å andra sidan fått sova en hel obruten natt innan (eller ja, så var det iaf tills hon började sova middag, nu vaknar hon tidigt på morgonen, äter en timme typ och somnar sedan om i två-tre timmar innan det är dags för "2nd breakfast").

Jag köper liksom konceptet att vara låst och ge upp några mån av mitt liv till förmån för bebis, men det finns liksom gränser. Får ont i magen av att tänka på er sits, jag hade kraschat.

När jag pga ordentlig matförgiftning var rejält uttorkad så strulade amningen så att bebis inte blev mätt. Fick då "raceramma" med bröstbyte var femte minut i typ 2 h i sträck, sen stod hon sig i ett par timmar, så höll vi på tills prod var igång och hon blev nöjd igen, men jag höll på att bli galen under dessa dygn. Jag hoppas verkligen ni kan få hjälp!
 
Om någon är intresserad av en liten uppdatering så kommer en här.

Vid 5,5 månads ålder så bestämde vi oss för att försöka sluta med nattamningen för situationen var ohållbar. Strax innan det hade vi lyckats få honom att dricka pärondricka på flaska och sen småskvättar vatten. Första natten utan amning erbjöd vi bröstmjölk på flaska och vips så funkade det! Dagen efter började vi blanda ner ersättning och det gick det med.

Gick så lätt att sluta amma att jag slutade helt och hållet av bara farten och det var såååååå skönt. Och ungen genomgick en totalförvandling när han plötsligt drack ersättning och blev mätt för en gångs skull. Plötsligt föll bara allting på plats, humöret blev bättre, han sover bättre, han har lättare att slappna av osv osv. Han har helt enkelt inte fått i sig det han behöver på bara amning samtidigt som han stenvägrat ersättning och flaska tidigare. En sits som jag aldrig någonsin vill hamna i igen för det är fruktansvärt psykiskt tungt att inte kunna ge sitt barn mat så hen blir mätt..

Men nu äter han och mår bra, läkaren tyckte han hade alldeles för lite hull på 6-månaderskontrollen (69,5 cm och 7045 g) men då hade han ju nyss börjat ta flaskan så förhoppningsvis fläskar han på sig lite framöver :) Nu äter han även 2 portioner gröt och ett mål barnmat om dagen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 148
Senast: iNTOHiMO
·
Gravid - 1år Ni som ammar hur ofta och hur länge åt gången ammar ni? Hur gamla är ert/era barn? Det är en sak som jag har funderat en hel del på. På...
2
Svar
39
· Visningar
2 953
Senast: Andromedae
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 073
Gravid - 1år Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp