Ammar 4 månaders 25 gånger per dygn..

Känns ju dumt att du utgår ifrån en glad och nöjd kille utan några fysiska problem när jag i den här tråden skrivit både om att han tappat viktkurvor, att vi ska till läkare pga det, att han troligtvis är mjölkallergiker och att han äter väldigt korta stunder.
Första 3 månaderna av hans liv var han en väldigt missnöjd kille, det har som tur är vänt nu. Men han har fortfarande väldigt lätt för att bli överstimulerad, ofta övertrött, väldigt svårt att komma till ro och somna och definitivt inget klassiskt "bebishull". Om du i det läget tycker att BVC:s viktkurvor är "föga intressanta" så får det stå för dig.

Har provat bröstmjölk på flaska och kopp också men han låter det bara rinna ut igen. Vi har provat att 4 dagar i sträck endast erbjuda bröstmjölk på flask eller i kopp dagtid, dvs ca 10 timmar i sträck utan bröst så han skulle hinna bli riktigt hungrig men utan framgång. Tror du mig inte? Nattetid fick han dock bröstet för jag tänker inte svälta en bebis som redan verkar få i sig för lite mat som det är.

Men visst, utgår du från en glad, nöjd bebis i bra hull så kan jag bortse från dina inlägg för då är dom inte applicerbara på vår situation. Fast fortfarande nyfiken på hur du får en bebis som inte vill suga på flaska/napp att göra det? Eller finns det inte sådana bebisar så länge det inte är något fel på dom?
Vi har haft tre olika bebisar. De har ätit, inte ätit, snuttat, nappat, inte snuttat, sovit, inte sovit, sovit massor osv.
Alla har varit sina egna. Skolboksexempel i vissa fall och då är det lätt att utgå från att man gjort rätt och är en väldigt duktig förälder.
Jag hade en bekant som lite hånfullt sa till oss att det var lätt om man gjorde rätt. Sen fick de en lillebror och hon erkände att hon tog tillbaka allt hon sagt tidigare...
Men fråga fråga, lyssna lyssna. Analysera, fundera och ibland trillar det in tips som hjälper och passar :heart
 
Tja, för att vara ett uns elak, utan att ha träffat dig och ditt barn, så är du och barnets pappa (om han finns med i bilden) "medskyldiga" till att det blivit som det råkar vara.
BVC och deras viktkurvor är föga intressanta. Ett nöjt barn ser man på om det mår bra. Tyvärr finns en ännu värre fixering på viktkurvor nu än när mina barn var små (har förstått det via barnbarnen). När man nått 4 månader, så är risken för undernäring och svält extremt liten om barnet bara äter.

Nu förutsätter jag att det INTE finns några fysiska problem hos vare sig barnet eller hos dig, det är väldigt viktigt att poängtera. Att du har mjölk, och barnet kan svälja och tillgodogöra sig denna.

I all välmening har du och barnet etablerat ett mönster som är svårt bryta. Barnet söker mycket tröst hos dig, och tröst och närhet, blir så att säga, extremt sammanvävt med själva födointaget.

Så ja, jag skulle absolut begränsa amningstillfällena, och absolut minska tiden där barnet "tröstsuger" istället för att äta.
Snart kommer ditt barn att börja krypa, efter först antagligen ha kravlat/snurrat och bli rörligt, då kommer mycket att förändras. Både aptit, sömnmönster och tröstbehov ändras ofta mycket då.
"Lek" lite med barnet istället för "tröstsugandet", gå runt och titta på/visa saker/ta på saker, prata om sakerna, lägg dig och barnet på golvet och lek, ta fler promenader där barnet blir en aktiv del av promenaden, inte bara "något" som åker vagn.

När du säger att barnet inte sväljer "ersättning", menar du att barnet gärna sväljer urpumpad bröstmjölk, men inte välling/ersättning?
Om barnet sväljer urpumpad bröstmjölk men inte välling/ersättning är barnet kanske känsligt för den främmande smaken, i annat fall, så är det något annat. Är alla eventuella svårigheter att svälja noggrant utredda?
Barnet äter tydligen gröt i viss mån, men välling/ersättning ur nappflaska suger man i sig. Bröstmjölk flödar av sig själv, sugandet i kraftigast i början, sedan kommer mjölken igång och sprutar in i munnen.

Jag har väldigt svårt att tro, att du konsekvent till 100 % "tagit bort bröstet" i fyra dagar utan att barnet ätit något annat.
Dessutom skulle jag inte välja att göra så. Jag skulle börja med att faktiskt ge bröstet mera sällan, och när det är etablerat (tar minst en vecka att åstadkomma), ersätta ett av målen med gröt eller välling/ersättning.

Alltså jag blir så ledsen. Min bebis var precis likadan som TSs och jag hade sån jäkla ångest över att inte kunna göra honom nöjd samtidigt som jag var helt slutkörd efter att amma 20h/dygnet. Jag kände mig redan som tidernas sämsta mamma och liknande "råd" och "pikar" som du nu också ger resulterade endast i att jag sjönk ännu djupare i depressionsträsket.

Min bebis skrek konstant!! Tror du inte att vi försökte "leka" med honom, "ligga på golvet" och "kolla på saker"? :confused::laugh::meh::arghh: alltså jag tycker nästan det är komiskt! Bebisskriket gör en liksom automatiskt sjukt kreativ och desperat och självklart GJORDE VI ALLT ALLT ALLT vi kunde komma på! Vår bebis var fullständigt vansinning oavsett vad vi gjorde om han inte fick ligga vid bröstet, han skrekskrekskrekskrek och skrekskrekskrekskrek. Bara amning fick honom tyst. Ju mer vi försökte distrahera/sjunga/mysa/busa med honom desto argare blev han! Han ville bara snutta och amma, konstant dygnet runt. Han blev helt hysterisk både när vi testade flaska och napp. När jag var tvungen att gå iväg, duscha eller gå på toa så skrek han oavbrutet hela tiden jag var borta, han tystnade verkligen inte av utmattning heller de stunder vi inte kunde trösta honom :cry:

Håller tummarna för dig TS, jag vet verkligen hur frustrerande och tungt det är. Jag blev inte plötsligt "en bra mamma" som "kunde läsa av hans signaler" en onsdag i oktober när min bebis plötsligt tog napp, flaska och började sova längre stunder. Fy fan vad det var jobbigt men när han blev fyra månader så vände det och nu är det en helt annan bebis. Hoppas det vänder för er snart också :heart
 
Och jag sticker ut hakan lite till: friska barn lär sig visst att dricka ur flaska eller lämplig kopp. Det är föräldrarna som helt enkelt inte vågar ta tag i det. Man är helt enkelt uppskrämd av "amningsmaffian".

Du kan dra in din haka igen och lära dig att barn är individer istället.

Hälsningar mamman till ett friskt barn med normal viktuppgång men som ändå vägrade flaska, kopp och napp som aldrig hört talas om, än mindre mött, någon "amningsmaffia".
 
Vi hade ett kolikBARN och fick inte amningen att fungera. Som nybliven förälder får man lätt ångest över allt. Ts; din bebis är pytteliten än, vi hade inga rutiner alls innan 1-års åldern.
Att amma så ofta måste vara slitigt som bara den. Jag hade försökt få ett längre sovpass dagtid genom vagnspromenader eller liknande. Vi vande in napp genom att mygla in den när barnet hade somnat.
Vårt barn sov mycket dagtid och hyfsat på natten, bäst i rullande vagn.
En vän har fått kanonhjälp av Amningshjälpen, de har anpassat sig efter varje barn och första fick de rådet att byta till ersättning. Ingen hets alls utan bara bra, handfasta råd som har fungerat för dem.
 
@skogaliten

Förklara då det här för mig, ett av mina barn åt minst en gång i timmen hela nätterna tills hen var 15 månader, hela kvällarna var det enbart amning som gällde, dvs. i minst 4 timmar oftast mer. Dagtid åt hen var tredje-fjärde timme i minst en halvtimme, oftast längre. Sov max 20 minuter dagtid fram tills hen var 3 månader, sedan var det lögn att få henom att sova dagtid alls. Hen tog flaska och napp utan problem sålänge det inte var jag som höll i flaskan. Hatade vagn och att sova ensam.

Det andra barnet sov hela nätter, dvs minst 10 timmar från hen var fjorton dagar gammal, åt 5 minuter var tredje timme och sov resten fram tills hen var fem månader, då blev vakentiderna längre. Vägrade napp tills hen var fem månader, flaska var bara att glömma. Älskade vagnen och föredrog att sova ensam. Sov gärna dagtid även som treåring.

Jag gjorde precis likadant med båda barnen, ingen skillnad alls. Barn är också personligheter, varför tycker du att man ska trycka in dem i en mall de inte trivs och fungerar i? Att tycka att man ska väcka bebisen, har du inte hängt med i forskningen alls? Redan när mina barn föddes på 90-talet var det inget som förordades eftersom forskning visat att det kan öka risken för plötslig spädbarnsdöd.
Sålänge du inte har tagit hand om varenda barn i hela världen så uttryck dig inte så föraktfullt. Säg inte att någon har satt sig i situationen själv för det har du ingen aning om.

En komplicerad förlossning vet man idag kan orsaka problem med sömnen, det kan ge en överaktiv bebis som har svårt att slappna av. Det brukar ge sig någon gång mellan 12-18 månader. Allergier och överkänsligheter kan också ge problem med sömnen. Att säga att någon som du inte ens vet vem det är ska strunta i viktkurvor och BVC-råd, varför skriver du så? Du tror inte att det finns en bra anledning till de kontroller som görs?

Det handlar verkligen inte om någon amningsmaffia. Det handlar om att lyssna på sitt barn.
 
Alltså jag blir så ledsen. Min bebis var precis likadan som TSs och jag hade sån jäkla ångest över att inte kunna göra honom nöjd samtidigt som jag var helt slutkörd efter att amma 20h/dygnet. Jag kände mig redan som tidernas sämsta mamma och liknande "råd" och "pikar" som du nu också ger resulterade endast i att jag sjönk ännu djupare i depressionsträsket.

Min bebis skrek konstant!! Tror du inte att vi försökte "leka" med honom, "ligga på golvet" och "kolla på saker"? :confused::laugh::meh::arghh: alltså jag tycker nästan det är komiskt! Bebisskriket gör en liksom automatiskt sjukt kreativ och desperat och självklart GJORDE VI ALLT ALLT ALLT vi kunde komma på! Vår bebis var fullständigt vansinning oavsett vad vi gjorde om han inte fick ligga vid bröstet, han skrekskrekskrekskrek och skrekskrekskrekskrek. Bara amning fick honom tyst. Ju mer vi försökte distrahera/sjunga/mysa/busa med honom desto argare blev han! Han ville bara snutta och amma, konstant dygnet runt. Han blev helt hysterisk både när vi testade flaska och napp. När jag var tvungen att gå iväg, duscha eller gå på toa så skrek han oavbrutet hela tiden jag var borta, han tystnade verkligen inte av utmattning heller de stunder vi inte kunde trösta honom :cry:

Håller tummarna för dig TS, jag vet verkligen hur frustrerande och tungt det är. Jag blev inte plötsligt "en bra mamma" som "kunde läsa av hans signaler" en onsdag i oktober när min bebis plötsligt tog napp, flaska och började sova längre stunder. Fy fan vad det var jobbigt men när han blev fyra månader så vände det och nu är det en helt annan bebis. Hoppas det vänder för er snart också :heart

Låter som om vi har haft det ganska liknande även om det som tur är redan har vänt för oss också :heart

Som tur är tar jag inte åt mig av vad @skogaliten skriver för det är så uppenbart att hen inte har en aning om vad det handlar om.
Men det är klart att man ibland funderat över vad man gör för fel när ens bebis inte tycker om eller gör sånt där som "alla" andra bebisar gör. Som att ta flaska eller napp eller att till exempel sitta i sjal eller sele. För det rådet har jag fått ofta att använda sjal eller sele för att få lite frihet men vad hjälper det om barnet skriker ännu värre då?
I början hade jag svårt att få i mig mat när jag var ensam med barnet eftersom jag var tvungen att bära konstant alternativt så låg barnet och sov på mig. Och en del tyckte att då får du väl lägga ifrån dig barnet ändå medan du äter, lite skrik dör han inte av. Men jag klarar inte av att äta medan mitt barn ligger och panikskriker sig blöt i svett, det funkar bara inte (löste det med kall mat som jag kunde äta i farten).

Och rådet jag fick av @skogaliten att medvetet hålla min övertrötta bebis vaken på dagen för att han ska sova bättre på natten tänker jag helt bortse ifrån..
Som det ser ut nu så lägger vi honom (övertrött och kinkig 18.00), sen sover han till ca 04-05 på morgonen med korta avbrott för mat/snuttning i halvsömn under kvällen/natten. Vid 04-05 så är det dags för blöjbyte för då är den full, efter det somnar han ofta om ifall han får snutta lite. Gör han inte det så får man gå upp med honom någon timme och sen kan man gå och lägga sig igen och han snuttar sig till sömns. Sen sover han ca 3 timmar till med avbrott för snuttning. Sen orkar han vara vaken max ett par timmar innan han är jättetrött igen men har svårt att somna. Brukar i regel få gå ut på promenad eller gå och lägga oss i sängen för att amma för att han ska kunna somna dagtid. Och trots ett par sådana tupplurar på nån timme vardera så är han dödstrött igen framåt 18.00 eftersom han inte orkar vara vaken mer än ett par timmar i sträck.

Så jag är jättenyfiken på vad med vår dygnsrytm som @skogaliten tycker vi ska styra upp och hur?
Snuttar gör han dygnet runt och bortsett från det så har han redan sin sammanhängande långvila på natten.
 
Låter som om vi har haft det ganska liknande även om det som tur är redan har vänt för oss också :heart

Som tur är tar jag inte åt mig av vad @skogaliten skriver för det är så uppenbart att hen inte har en aning om vad det handlar om.
Men det är klart att man ibland funderat över vad man gör för fel när ens bebis inte tycker om eller gör sånt där som "alla" andra bebisar gör. Som att ta flaska eller napp eller att till exempel sitta i sjal eller sele. För det rådet har jag fått ofta att använda sjal eller sele för att få lite frihet men vad hjälper det om barnet skriker ännu värre då?
I början hade jag svårt att få i mig mat när jag var ensam med barnet eftersom jag var tvungen att bära konstant alternativt så låg barnet och sov på mig. Och en del tyckte att då får du väl lägga ifrån dig barnet ändå medan du äter, lite skrik dör han inte av. Men jag klarar inte av att äta medan mitt barn ligger och panikskriker sig blöt i svett, det funkar bara inte (löste det med kall mat som jag kunde äta i farten).

Och rådet jag fick av @skogaliten att medvetet hålla min övertrötta bebis vaken på dagen för att han ska sova bättre på natten tänker jag helt bortse ifrån..
Som det ser ut nu så lägger vi honom (övertrött och kinkig 18.00), sen sover han till ca 04-05 på morgonen med korta avbrott för mat/snuttning i halvsömn under kvällen/natten. Vid 04-05 så är det dags för blöjbyte för då är den full, efter det somnar han ofta om ifall han får snutta lite. Gör han inte det så får man gå upp med honom någon timme och sen kan man gå och lägga sig igen och han snuttar sig till sömns. Sen sover han ca 3 timmar till med avbrott för snuttning. Sen orkar han vara vaken max ett par timmar innan han är jättetrött igen men har svårt att somna. Brukar i regel få gå ut på promenad eller gå och lägga oss i sängen för att amma för att han ska kunna somna dagtid. Och trots ett par sådana tupplurar på nån timme vardera så är han dödstrött igen framåt 18.00 eftersom han inte orkar vara vaken mer än ett par timmar i sträck.

Så jag är jättenyfiken på vad med vår dygnsrytm som @skogaliten tycker vi ska styra upp och hur?
Snuttar gör han dygnet runt och bortsett från det så har han redan sin sammanhängande långvila på natten.
Bara min första gillade att vara i sjalen. De andra tre har avskytt det. En av fyra har tagit napp och då var det under protester och utspottning.
Nr fyra vägrade nappflaska och annan mat än bröstmjölk fram till nio månaders ålder.

Så ditt barn är i gott sällskap tillsammans med mina i gruppen "Vägra napp och/eller flaska" :meh:

Har du provat att lägga honom lite tidigare? Nu tänker jag inte på kvällen utan på dagen. Dvs du väntar inte tills han blir trött utan provar lite försiktigt innan?

Sen från ungefär 5-6 månader så kunde min man utan problem få dom att somna i vagnen medan för mig ville dom bara somna bredvid/på mig.
 
@Sandros Nu har jag inte läst alla inlägg så det kanske kommit fram men var det så att ni misstänkte mjölkproteinallergi? Vår bebis fick problem med magen och visade allmänt missnöje då han var 4mån (kunde bara amma 5v pga för lite mjölk).Vi bytte till mjölkfri ersättning och han blev lugn på några dagar. Om din vägrar ersättning - har du testat äta mjölkfritt? Bara en tanke, förstår att du testat 'allt'.
 
@Sandros Nu har jag inte läst alla inlägg så det kanske kommit fram men var det så att ni misstänkte mjölkproteinallergi? Vår bebis fick problem med magen och visade allmänt missnöje då han var 4mån (kunde bara amma 5v pga för lite mjölk).Vi bytte till mjölkfri ersättning och han blev lugn på några dagar. Om din vägrar ersättning - har du testat äta mjölkfritt? Bara en tanke, förstår att du testat 'allt'.

Jo vi misstänker det så har ätit mjölkfritt sedan han var 5 veckor, gjorde stor skillnad på hans humör Körde lite mjölkprovokationen förra helgen vilket säkert var en bidragande faktor till att han snutta/amma så mycket som 25 gånger den dagen jag räknade. Det har lugnat ner sig något nu även om han fortfarande äter ofta och lite.
 
Bara min första gillade att vara i sjalen. De andra tre har avskytt det. En av fyra har tagit napp och då var det under protester och utspottning.
Nr fyra vägrade nappflaska och annan mat än bröstmjölk fram till nio månaders ålder.

Så ditt barn är i gott sällskap tillsammans med mina i gruppen "Vägra napp och/eller flaska" :meh:

Har du provat att lägga honom lite tidigare? Nu tänker jag inte på kvällen utan på dagen. Dvs du väntar inte tills han blir trött utan provar lite försiktigt innan?

Sen från ungefär 5-6 månader så kunde min man utan problem få dom att somna i vagnen medan för mig ville dom bara somna bredvid/på mig.

Kan vara värt att prova. Har köpt en ny sele och efter att ha spänt om den lite så somnade han gott i den idag. Sov rätt länge och var väldigt nöjd när han vaknade så jag hoppas det fortsätter så :up: Skulle vara väldigt skönt om han trivdes i sele så vi kunde använda det mer, både för att söva och att bära.
 
Kan vara värt att prova. Har köpt en ny sele och efter att ha spänt om den lite så somnade han gott i den idag. Sov rätt länge och var väldigt nöjd när han vaknade så jag hoppas det fortsätter så :up: Skulle vara väldigt skönt om han trivdes i sele så vi kunde använda det mer, både för att söva och att bära.
Ja det var väldigt smidigt med ettan och när han gillade selen. Var lätt att fixa med hästen då.
 
Jo vi misstänker det så har ätit mjölkfritt sedan han var 5 veckor, gjorde stor skillnad på hans humör Körde lite mjölkprovokationen förra helgen vilket säkert var en bidragande faktor till att han snutta/amma så mycket som 25 gånger den dagen jag räknade. Det har lugnat ner sig något nu även om han fortfarande äter ofta och lite.
Vi testade mjölk igen när bebis var 6mån - måste testa sa rdg. Ungen skrek hela helgen. Vid ett år började vi vänja in sakta. Lite prickar och hårdare mage. Nu vid 15mån äter han mjölkgröt och övrig mat utan problem. Hoppas allt börjar gå bättre mer er bebis!
 
För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger (!) :nailbiting: Går max typ 1,5 timme mellan tillfällena även på natten, ibland ammar han ett par gånger i timmen. Min son vägrar helt enkelt napp och flaska och då har det blivit så här. När han vaknar så är det bara bröstet som kan få honom att slappna av och somna om igen.

Jag har läst mig till att det är "helt normalt" vid helamning om det är så ofta bebisen vill äta och jag har väl förlikat mig med det medan min mamma tycker att det är vansinne. På hennes tid var det styrd amning var fjärde timme som gällde vilket hon tyckte fungerade bra och därför tycker hon att jag borde försöka dra ut på tiden mellan matningarna. "Problemet" är ju att han även använder bröstet som tröst och vi har inget fungerande substitut för det.

Är 25 gånger per dygn vansinnigt mycket vid helamning?

Han är 4 månader nu och min önskan är att sluta amma helt och hållet när han är 7-8 månader men börjar fundera på om det är lite väl naivt tänkt av mig :cautious: Han tar ju inte flaska så det är svårt att få i honom ersättning.
Klarar sig en 7-8 månaders på bara gröt, puréer, barnmat och annan "riktig mat"?

Och hur ersätter man bröstet som "tröstfunktion" om man inte vill amma längre? :confused:

Låter som klassisk tremånadersfas (även om hen är fyra nu) där bebis "beställer" en ökad mjölkproduktion genom att amma mer. Det blir bättre när ni synkat ihop er igen i så fall.

Sen kan man alltid kolla om bebis har kort läpp- eller tungband och därmed har svårt att få i sig maten.

Om du vill amma mindre än ett år så behöver bebis få i sig ersättning som kompensation om man vill följa rekommendationerna. Men ta det som det kommer på er amningsresa. Situationen ändras och allting går att lösa.
 
O ja, jag är otrevlig, därför att amningsmaffian är ett otyg. Ett gäng foliehattar som förkastar framförallt vetenskap och beprövad erfarenhet, ersätter detta med hittepå, ofta är lierade med antivaccinrörelsen (de genomfalska påståendena om att amning förhindrar allergi och överdrivna påståenden om amning som preventivmedel), och ger väldigt många nya föräldrar extremt dåligt samvete.
Du menar på allvar, att om man (barn eller större människor) sover under dagen, så sover man också under natten med god sömnkvalitet?
Har du några källor av kvalitet på ditt påstående? Barnet ifråga är 4 månader, inte 4 veckor.

Ingen behöver "skrika" i största allmänhet, eller befinna sig ensam i ett rum för att skrika sig till sömns.
Man kan gå runt och vyscha, köra en tur i barnvagnen, sitta eller ligga ner tillsammans med barnet.
Men det är i regel meningslöst att göra om barnet har en naturlig vakenhetsperiod, det är då enklare och sannolikt inte ett dugg traumatiskt att väcka barnet under dagen.

Antagligen är det bland amningsmaffian t.ex. förbjudet att väcka barn för att att på ett lugnt tryggt sätt ge dem att äta, ge dem en vaken/aktiv period, ge mat igen när de börjar visa tecken på trötthet och sedan och påverka dem så att de blir aktiva under dagen istället för natten.

Dessutom hävdar du att jag gett ett "råd" där barnet ska "skrika sig till sömns". Var har jag skrivit det?

Jag har skrivit att man aktivt ska hjälpa barnet till en naturlig dygnsrytm. Det betyder absolut inte att man ska använda "anna wahlgren-metoder". Det går bra ändå.


Alltså vem är du?!, vad har du för utbildning och hur många spädbarn har du född upp eftersom du tror dig besitta denna extrema vishet som tydligen går så många mammor och yrkes människor förbi?

Tror du skulle må bra av att se att dina råd stämmer in fint för vissa barn men säkerligen är rena katastrofen för andra barn.
 
Jag funderar över vad det är för vits med att försöka ge råd eller dela med sig av sina erfarenheter när de enda råden som accepteras är klappar på huvudet och "fortsätt så" för en metod som uppenbarligen inte fungerar för Ts.
 
Jag funderar över vad det är för vits med att försöka ge råd eller dela med sig av sina erfarenheter när de enda råden som accepteras är klappar på huvudet och "fortsätt så" för en metod som uppenbarligen inte fungerar för Ts.
Du tycker inte det är någon skillnad på att ge råd och att idiotförklara någon?

Vissa råd ska man också vara ganska försiktig med att ge. Styrd amning till ett barn som dippar på viktkurvan kan vara ett sådant. Ett extremt exempel är min mormor, hon "fick" inte amma oftare än var 4:e timme vilket ledde till att mjölkproduktionen inte kom igång och att min mamma blev mager och fick bristsjukdomar. Detta var förvisso drygt 60 år sedan och det hade inte gått så långt idag. Men uppenbart kan styrd amning sabba produktionen. Mormor blev också så skakad av detta, hon fick beskedet att det var hennes fel/dåliga bröst och därför ammade hon inte några fler barn utan de fick ersättning direkt. Både jag och min mamma har ammat fritt (mamma lyssnade på min danska farmor som sa "drick en porter och slappna av") och vi har haft mjölk så det räcker och blir över. Om dålig produktion nu hade varit ett kroppsligt problem så hade jag kunnat tänka mig att det gick i arv.

Därmed inte sagt att amning alltid är det bästa för alla. Inte alla trivs med att ha en fastklistrad bebis mot kroppen så många timmar per dygn. För den del slutar det inte göra ont, och ytterligare några behöver äta mediciner. Det finns jättemånga bra anledningar att flaskmata. Men prio 1 måste ju vara att ungen faktiskt äter och om nu denne vägrar flaska och kopp så kanske man ändå ska fortsätta amma lite till?

Sedan läser vi nog olika i TS text. Jag läser att hon nog ändå kan "stå ut" med att amma ofta om hon får höra att det inte är för alltid. Men att hon har fått påpekanden om att det inte är normalt och därför är orolig. Bebis är 4 månader, den svåraste tiden är över (definitionsfråga, men de brukar sluta skrika så mkt och blir bättre på att kommunicera). Snart är det dags att börja äta riktiga mål med vanlig mat och då kommer också TS att få lite mer frihet. Så jag tror att problemen kommer gå över utan riktade åtgärder.
 
Jag funderar över vad det är för vits med att försöka ge råd eller dela med sig av sina erfarenheter när de enda råden som accepteras är klappar på huvudet och "fortsätt så" för en metod som uppenbarligen inte fungerar för Ts.

Dom enda råden som fått mothugg är väl att minska ner på mattillfällena för ett barn med tveksam viktuppgång och råden om att hålla trötta bebisar vakna på dagen så att dom ska sova ännu bättre på natten?

I övrigt tycker jag att jag fått jättebra hjälp i tråden. Ska kolla upp igen så allt ser bra ut med tungband m.m., har lyckats vänja han vid sele så han kan tanka närhet på det sättet, fått lite pepp om att det ju faktiskt går över för han kommer ju inte amma för evigt, fått bekräftat att det är normalt att amma väldigt ofta (åtminstone i perioder då mjölkproduktionen behöver öka), och en del har tyckt att sättet han äter på (kort med många avbrott) inte verkar helt optimalt vilket kan vara en ledtråd osv osv.

Dom enda inläggen som var mindre roliga var @skogaliten otroligt otrevliga inlägg. Särskilt att hen skrev dom och sen bara drog.
 
@Milosari jag läste tvärtom att hon inte stod ut. Jag blev själv tokig när jag hade bebis på folk som sa "ja men det ska vara asjobbigt med bebis men det går över efter många månader".
varför då? finns massor av bra tips bland rutinerade och erfarna människor.

varför måste livet vara sånt lidande och uthärdande hela tiden?
om nån har hittat ett bättre sätt att mata eller för att få barnet att sova mer/längre kommer jag försöka härma de.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 151
Senast: iNTOHiMO
·
Gravid - 1år Ni som ammar hur ofta och hur länge åt gången ammar ni? Hur gamla är ert/era barn? Det är en sak som jag har funderat en hel del på. På...
2
Svar
39
· Visningar
2 953
Senast: Andromedae
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 073
Gravid - 1år Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp