Ammar 4 månaders 25 gånger per dygn..

varför måste livet vara sånt lidande och uthärdande hela tiden?

För att man ska lida som småbarnsförälder (läs: småbarnsmamma). Lider man så är det ett bevis på självuppoffring och det finns ingen finare egenskap hos en småbarnsförälder (läs: småbarnsmamma).

(Ironiskt det där. Man ska stråla som gravid - jag hatade det. Man ska lida som småbarnsförälder - det var ju mycket enklare än att vara gravid. :D )
 
Jag tycker verkligen inte att livet ska vara ett lidande! Tvärtom! Men råd som riskerar att öka mängden barnskrik och ev äventyra viktuppgång ser jag nog mer som att de ökar lidandet än minskar det.

Allt som underlättar livet som småbarnsförälder är bra! Det är också så jag läser råden i tråden - som försök att ge tips som underlättar.
 
Jag tycker verkligen inte att livet ska vara ett lidande! Tvärtom! Men råd som riskerar att öka mängden barnskrik och ev äventyra viktuppgång ser jag nog mer som att de ökar lidandet än minskar det.
.
Dom enda råden som fått mothugg är väl att minska ner på mattillfällena för ett barn med tveksam viktuppgång och råden om att hålla trötta bebisar vakna på dagen så att dom ska sova ännu bättre på natten?

I övrigt tycker jag att jag fått jättebra hjälp i tråden. Ska kolla upp igen så allt ser bra ut med tungband m.m., har lyckats vänja han vid sele så han kan tanka närhet på det sättet, fått lite pepp om att det ju faktiskt går över för han kommer ju inte amma för evigt, fått bekräftat att det är normalt att amma väldigt ofta (åtminstone i perioder då mjölkproduktionen behöver öka), och en del har tyckt att sättet han äter på (kort med många avbrott) inte verkar helt optimalt vilket kan vara en ledtråd osv osv.

Dom enda inläggen som var mindre roliga var @skogaliten otroligt otrevliga inlägg. Särskilt att hen skrev dom och sen bara drog.
Ja, förhoppningsvis så är du så klok att du provar och upptäcker vad som funkar snabbt. Om ungen går ner i vikt trots 25 amningar per dygn så känner väl jag spontant att det är något i den rutinen som inte fungerar. Kanske skulle barnet äta bättre om det var hungrigare, kanske inte. Kanske skulle barnet sova bättre om det var vaken eller sov middag tidigare på dagen, eller så skulle det inte det. Det handlar om att testa vad som funkar för både dig och barnet. Så ser jag det i alla fall. Initialt var det ju amningen som var problemet som jag förstod det.
 
@Milosari

varför måste livet vara sånt lidande och uthärdande hela tiden?
om nån har hittat ett bättre sätt att mata eller för att få barnet att sova mer/längre kommer jag försöka härma de.
Vi läser som sagt texten väldigt olika. Jag läser inte om lidande och uthärdande, utan om oro. Det är ju inte helt lätt att vara förälder första gången, men det behöver inte betyda att det är hemskt. Självklart tar man till sig av tips och goda råd, men man får ju sålla lite. En del råd är ju rätt dåliga.
 
För att man ska lida som småbarnsförälder (läs: småbarnsmamma). Lider man så är det ett bevis på självuppoffring och det finns ingen finare egenskap hos en småbarnsförälder (läs: småbarnsmamma).

(Ironiskt det där. Man ska stråla som gravid - jag hatade det. Man ska lida som småbarnsförälder - det var ju mycket enklare än att vara gravid. :D )
Jag hatade också att vara gravid. Så till den milda grad att jag nog inte gör om det, trots att jag egentligen vill ha fler barn. Men när kroppen återhämtat sig så är det ju inte nödvändigtvis svårt eller jobbigt att ha ett litet spädbarn. Har man ett lätt barn så kan man knappast påstå att det handlar om någon självuppoffring?
 
Tassetass menar att det anses fint att vara självuppoffrande.
Jag tycker inte valet är skrik eller 25 amningar, det finns andra vägar att testa.
 
Tassetass menar att det anses fint att vara självuppoffrande.
Jag tycker inte valet är skrik eller 25 amningar, det finns andra vägar att testa.

Fast om valet i det här fallet faktiskt är skrik eller 25 amningar? (25 var ett extremfall, senaste dygnet är jag bara uppe i typ 20.. ;):grin:)
Vad finns det för andra vägar att testa menar du som inte innebär olycklig unge? Jag är uppriktigt nyfiken för finns det ett sätt att få honom att inte vilja ha bröstet så ofta och ändå vara nöjd så skulle det hjälpa oss väldigt mycket.
 
Fast om valet i det här fallet faktiskt är skrik eller 25 amningar? (25 var ett extremfall, senaste dygnet är jag bara uppe i typ 20.. ;):grin:)
Vad finns det för andra vägar att testa menar du som inte innebär olycklig unge? Jag är uppriktigt nyfiken för finns det ett sätt att få honom att inte vilja ha bröstet så ofta och ändå vara nöjd så skulle det hjälpa oss väldigt mycket.

jag tänker på de förslag som kommit tidigare, kolla allergin och tekniken främst. Det jag värjde mig emot är det man ofta hör om man säger att nåt är jobbigt "det är så". Det räcker inte för mig, jag vill ha lösningar.
 
jag tänker på de förslag som kommit tidigare, kolla allergin och tekniken främst. Det jag värjde mig emot är det man ofta hör om man säger att nåt är jobbigt "det är så". Det räcker inte för mig, jag vill ha lösningar.
Är det någon som har skrivit att "det är så"? Flera har föreslagit amningshjälp etc. Men bl a jag menar att även utan åtgärder så blir det nog enklare när bebis blir större.
 
Fast om valet i det här fallet faktiskt är skrik eller 25 amningar? (25 var ett extremfall, senaste dygnet är jag bara uppe i typ 20.. ;):grin:)
Vad finns det för andra vägar att testa menar du som inte innebär olycklig unge? Jag är uppriktigt nyfiken för finns det ett sätt att få honom att inte vilja ha bröstet så ofta och ändå vara nöjd så skulle det hjälpa oss väldigt mycket.

Jag tänkte inte så mycket på din specifika situation när jag skrev mitt inlägg, det var mer ett inspel rent allmänt om föräldra(mamma)rollen.

Vad gäller din situation önskar jag att jag hade något råd, men jag ammade inte alls så jag är inte mycket till hjälp där. I mina amatörögon känns det som att det enda man kan göra är att se till att barnet blir riktigt mätt så att åtminstone några amningstillfällen försvinner. Tillmatningsset har ni redan provat, eller minns jag fel?
 
@Sandros Har du pratat med amningshjälpen? Det kan finnas råd att få. :) Jag tänker att kanske annan amningsställning eller kanske blockamning kunde vara värt att prova.
 
jag tänker på de förslag som kommit tidigare, kolla allergin och tekniken främst. Det jag värjde mig emot är det man ofta hör om man säger att nåt är jobbigt "det är så". Det räcker inte för mig, jag vill ha lösningar.
Fast i alla lägen finns inte lösningar och då är acceptans istället för frustration en rätt bra väg. Vi har tre barn. Vid barn ett var jag jättestressad och frustrerad över att han ville amma jämt och trodde livet skulle förbli så . Självklart gick det över när han Blev lite större, och med barn två och tre köpte jag därför läget på ett helt annat sätt. För mig var acceptansen absolut ett sätt att trivas i stället för att stirra mig blind efter lösningar, och ett som faktiskt är helt säkert är att barnet växer och förändras.
 
Fast i alla lägen finns inte lösningar och då är acceptans istället för frustration en rätt bra väg. Vi har tre barn. Vid barn ett var jag jättestressad och frustrerad över att han ville amma jämt och trodde livet skulle förbli så . Självklart gick det över när han Blev lite större, och med barn två och tre köpte jag därför läget på ett helt annat sätt. För mig var acceptansen absolut ett sätt att trivas i stället för att stirra mig blind efter lösningar, och ett som faktiskt är helt säkert är att barnet växer och förändras.

Då var acceptansen din lösning. För andra är nåt annat lösningen.
 
Då var acceptansen din lösning. För andra är nåt annat lösningen.
Ja och eftersom det var min lösning kan det ju inte vara fel att råda andra till acceptans. För vissa är det ett bra råd och för andra inte. Man får hitta det som funkar, och någonstans är det ju också så att små barn är just små barn, och man behöver anpassa tillvaron efter det.
 
Jag vänder mig emot att anpassa har likställts med att bara sitta still i soffan och varken få äta eller sova. Det är många mammor i min bekantskapskrets som får väldigt tuffa först månader då de inte vågar testa nåt.
 
Jag vänder mig emot att anpassa har likställts med att bara sitta still i soffan och varken få äta eller sova. Det är många mammor i min bekantskapskrets som får väldigt tuffa först månader då de inte vågar testa nåt.
Äta och sova måste man! Samsovning (ev med mobilt andningslarm) och liggande amning ger mycket vila! Och barnets andra förälder får stå för mycket markservice med matlagning osv så behöver man inte vara hungrig heller. Många barn trivs bra i bärsele och då kan man få något gjort ändå. Men i övrigt, är det verkligen så gräsligt att behöva slå av på tempot och följa nyfödingens behov i största mån de där första månaderna? Kan man faktiskt inte sitta i soffan, amma och kolla på TV ganska mycket i några månader (och överlåta mycket av allt annat nödvändigt på sin partner) och slappna av i det?

Om man är ensam hemma och har storasyskon är det tuffare förstås. Kan bli mycket Bolibompa o iPad men samtidigt är det inte livsfarligt det heller en period.

Ofta sover ju bäbis bra i bilen- man jan passa på att åka o hälsa på folk o umgås samtidigt som man ammar- förena nytta m nöje .

Liksom chilla- inte plågas, tänker jag :-).
 
Uppdatering. Har bestämt mig för att köra styrd amning på dagtid genom att "bara" amma varannan timme och sen också vänja honom av vid att sövas med bröstet så att man kan lägga honom utan det.
Första dagen idag och jag håller på att bryta ihop. Han gråter och skriker så svetten lackar :cry: Har fått honom att sova en halvtimme i barnvagnen på promenad men sen vaknade han och låg vaken resten av turen. På eftermiddan efter mycket skrik och gråt fick jag honom att somna i bärselen men några minuter efter jag lagt ner honom så vaknade han och började skrika igen.
Hade jag vetat att det skulle bli så här fruktansvärt jobbigt med helamning och en tuttberoende bebis så hade jag definitivt ansträngt mig mer för att behålla flaskan och nappen alternativt skippat amningen helt och hållet :(
 
För mig hade det varit fruktansvärt. Alla drar nog ned på tempot men att bli sittandes hemma hade jag inte gjort om jag inte testat alla möjliga varianter. Uppenbarligen är jag inte själv utan fler än mig behöver få röra sig och få frisk luft och komma ut.
 
Uppdatering. Har bestämt mig för att köra styrd amning på dagtid genom att "bara" amma varannan timme och sen också vänja honom av vid att sövas med bröstet så att man kan lägga honom utan det.
Första dagen idag och jag håller på att bryta ihop. Han gråter och skriker så svetten lackar :cry: Har fått honom att sova en halvtimme i barnvagnen på promenad men sen vaknade han och låg vaken resten av turen. På eftermiddan efter mycket skrik och gråt fick jag honom att somna i bärselen men några minuter efter jag lagt ner honom så vaknade han och började skrika igen.
Hade jag vetat att det skulle bli så här fruktansvärt jobbigt med helamning och en tuttberoende bebis så hade jag definitivt ansträngt mig mer för att behålla flaskan och nappen alternativt skippat amningen helt och hållet :(
Jag tackar Gud för att de redan första natten på BB gav min son napp och nappflaska, han var ju så hungrig och skrek väl högt. Sockervatten var det tydligen. Sen kom amningen igång. 4,5 kg kräver en del mjölk. ;). Men det var 40 år sen då man hade en annan approach till mammor , jag fick ligga 6 dagar för det fanns ju plats.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 149
Senast: iNTOHiMO
·
Gravid - 1år Ni som ammar hur ofta och hur länge åt gången ammar ni? Hur gamla är ert/era barn? Det är en sak som jag har funderat en hel del på. På...
2
Svar
39
· Visningar
2 953
Senast: Andromedae
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 073
Gravid - 1år Vår lilla son på 7 månader håller på att driva oss till vansinne med sina sömnproblem. Han har ända sen han föddes haft väldigt många...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp