Amputation av framben på hund?

När det gäller smärta brukar jag tänka "skulle jag haft ont om det här hände mig?" Och troligen skulle jag skulle byta veterinär om min veterinär påstod att min halta hund nog inte har ont.

Jag är allergisk mot sådana kommentarer och något en veterinär aldrig borde säga om dom inte skälv haft samma skada och kan garanteta att det verkligen inte gör ont . Min uppfattning är att det är extrmt få gånger en halt hund inte har ont. Det ligger liksom i djurens natur att inte visa smärta.

När det gäller ampution så är jag som många andra emot det eftersom resten av hunden blir snedbelstad och smärtor där efter (oavsett om det syns utåt eller ej) + att man inte kan veta om även djur lider av ev. Fantomsmärtor mm.

Jag tycker inte att man ska förmäskliga djur men när det gäller fysisk smärta tycker jag att man ska förutsätta att känslan är likvärdig för djur som för människor.

Hoppas ni hittar en bra läsning för hunden.

Jag håller med dig i sak, men just vissa nervskador är väl ett av de få tillfällen en hund kan halta utan att det gör ont i benet (p.g.a. att nerven inte fungerar som den ska och hunden inte får med sig benet på ett normalt sätt). Det förekommer även hos människor. Helt säker kan man dock aldrig vara på att ett djur har eller inte har ont, men det verkar ju inte heller veterinären i ursprungsinlägget ha varit i sitt uttalande.

Sen hur hundens livskvalitet påverkas av dens funktionsnedsättning är en annan diskussion. Jag hade inte heller låtit amputera en hund.
 
Jag håller med dig i sak, men just vissa nervskador är väl ett av de få tillfällen en hund kan halta utan att det gör ont i benet (p.g.a. att nerven inte fungerar som den ska och hunden inte får med sig benet på ett normalt sätt). Det förekommer även hos människor. Helt säker kan man dock aldrig vara på att ett djur har eller inte har ont, men det verkar ju inte heller veterinären i ursprungsinlägget ha varit i sitt uttalande.

Sen hur hundens livskvalitet påverkas av dens funktionsnedsättning är en annan diskussion. Jag hade inte heller låtit amputera en hund.
Ja absolut, det beror ju också helt på varför hunden fått nervskador och vilken typ av nervskador hunden har.

OT
Ber om ursäkt för alla stavfel och udda meningar i tidigare inlägg. jag och mobilen är inte överens alla gånger som ni ser.
 
Åh fy :( Nu har mamma och hund varit på rehab/hundsim, som de varit på några gånger tidigare.
Alla gånger har varit med instruktör, just för att mamma velat ha hjälp med simningen och för att hunden inte ska överansträngas. Sist de var där glömde instruktören att ta på halsbandet efter avslutande dusch och råkar i panik ta tag i det skadade benet, när hunden ska kliva ner.
Hunden skrek så klart till och nu är det en jättesvullnad över skulderbladet. Precis vad som inte fick hända :cry::cry::cry:
Javisst, det var såklart en olycka och olyckor händer, men vad gör man, har företaget något ansvar? Det blir ju ytterligare veterinärbesök ovanpå det som redan är för den ursprungliga skadan, och nu kanske en ÄNNU sämre diagnos :( Min mamma hade redan ansträngd ekonomi innan hunden skadade sig och nu blir det ännu tyngre för henne att få det att gå runt.

Jag är jättearg och så himla ledsen för hundens skull :cry: Mamma har nog mest varit chockad efter det som hände, så hon har inte kontaktat företaget efteråt, och de har inte hört av sig heller.

Vad tycker ni?
Jag är inne på att företaget bör ha försäkring och att den borde kunna ta en del av veterinärvård som är till följd av den här "nya" skadan, men det är bara tankar från min sida.
 
Självklart skall allt som är till följd av den nya skadan behandlas o bekostas av kliniken. Kontakta chefsveterinären i morgon o påtala den uppkomna situationen o fråga hur de har tänkt lösa problemet
 
Självklart skall allt som är till följd av den nya skadan behandlas o bekostas av kliniken. Kontakta chefsveterinären i morgon o påtala den uppkomna situationen o fråga hur de har tänkt lösa problemet

Detta var inte på klinik, utan på enskilt företag dit hunden fått remiss, då kliniken inte kunde erbjuda simning. Vet inte om det förändrar situationen något?
 
Detta var inte på klinik, utan på enskilt företag dit hunden fått remiss, då kliniken inte kunde erbjuda simning. Vet inte om det förändrar situationen något?
Principen är samma, företaget som äger o hyr ut poolen skall ha försäkring som täcker det.. Skadar ju inte att chefsvet på kliniken informeras om det som hänt en hund de remitterat till simning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 642
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 739
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 311
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 490
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp