Bukefalos 28 år!

Amputerad hund

Sv: Amputerad hund

Ush fy :arghh: Tror många glömmer att hundar är just hundar och jämför det med människor som kan må bra med handikapp... Glömmer hundens inpräntade instinkter, hundens oförmåga att berätta om sin smärta, hundens oförmåga att förstår varför. Det finns alldeles för många andledning till att detta är fel... Lider verkligen med hunden, ren och skär djurplågeri/djurförsök..

Sen tycker jag det avlivas på fel grunder alldeles för ofta, men det handlar snarare om människor som inte ens har viljan att ta reda på problemet, hitta ett nytt passande hem eller som bryter ner sina hundar mentalt och skyller på generna.
 
Sv: Amputerad hund

Vad det galler hunden haller jag med Jonaz

*kl och lite lite ot

helt sjukt, stackars hund.

detta är också extremt sjuk,visst det är en miniatyrhäst, men vafan en häst är en häst, inte fan ska dem få proteser. hellreatt dem avlivas isf, ist för att aldrig kunna få ett normalt liv. visst den springer runt och så, men undrar hur pass mkt stryk kroppen tar av det

http://www.youtube.com/watch?v=N5pw9o9EmEA

Varfor ar det battre att avliva hasten an att ge den en protes om hasten inte ger nagra indikationer pa att ha ont? Om kroppen tar stryk i langden kan man val fundera pa det nar det blir ett problem med smarta ... eller?

Jag kopte min hast trailer fran en som gjorde proteser for hastar. Han hade en hingst med protes i en hage jag korde forbi. (Fin gallopor som var avels hingst om jag inte missminner mig.) Hasten sprang och bockade bredvid bilen och i storsta almanhet betedde sig som vilken hast som helst ... utom en mycket liten halta (som med minin ungefar) som enligt uppgift kom fran protesen. Min kusin som har protes pa ena benet havdade att hennes lilla halta inte kom fran att det gjorde ont utan att det konstgjorda benet och det riktiga benet hade olika vikt och uppforde sig lite annorlunda nar hon gjick.
 
Sv: Amputerad hund

KL

Först tyckte jag att hunden inte verkade lida alls, men när jag läser att den haft proteserna i flera månader så ändrar jag mig helt - den borde fått somna in. Jag tror dessutom aldrig att proteser för djur kan bli stabila, därav blir det extremt vingligt. Jag har en mormor som har amputerat ett ben och hon är ju inte direkt 100% stabil, det kan man aldrig bli som äldre tror jag.

Men den lille miniatyr-hästen tycker jag faktiskt inte att den borde avlivats, visst den rör sig inte helt rent, men det tror jag knappast inte djur kan göra med proteser och jag tror inte att den lider för det.

Skuggan_
 
Sv: Amputerad hund

jag har en känsla av att just den hästen funkar det på eftersom den är amputerad under hasen? hade det varit ovanför hade den fått ett annat rörelsemönster.
 
Sv: Amputerad hund

jag har en känsla av att just den hästen funkar det på eftersom den är amputerad under hasen? hade det varit ovanför hade den fått ett annat rörelsemönster.

Ja det stämmer nog, tror inte det funkar lika bra på djur som på människor!

KL

Värt att tillägga att hunden kan säkert lida utav smärta, min mormor får blåmärken, variga sår och blåser av sin protes även om hon inte går så mycket längre.

Skuggan_
 
Sv: Amputerad hund

Sen, om jag inte fattade det fel, hade hästen gått på tre ben i 4 år innan den fick protesen. Då bör den vara ganska ovan att använda det benet.
 
Sv: Amputerad hund

Tycker det är allt annat än rätt att göra sådär mot ett djur.. Stackars liten, tänk bara vilka förslitningsskador den lär få:(
Den dagen jag får en hund som skulle behöva amputera ett ben så avlivar jag hellre..
 
Senast ändrad:
Sv: Amputerad hund

Den dagen jag får en hund som skulle behöva amputera ett ben så avlivar jag hellre..

Det är jag inte helt säker på att jag skulle göra - om det gäller ett ben. Det beror på hunden, fram- eller bakben, hur god läkning man kan förvänta sig, samt att det finns tid och resurser för den omfattande massage och rehab som krävs - under hundens hela livstid.
 
Sv: Amputerad hund

För mej känns det inte som ett alternativ, inte med tanke på vad jag har mina hundar till idag och hur jag vill att de ska ha det. Men visst, man ska givetvis se till individen! Har man en "minipluttehund" klarar den sej säkert på 3 ben men jag tror fortfarande inte att jag skulle välja det.
 
Sv: Amputerad hund

Jag hade definitivt inte avlivat utan att ta stor hansyn till individen, vare sig den ar stor eller liten. Jag har traffat en amputerad rottis som var super trevlig och helt okay (utan protes) och definitivt inte verkade ha ont. Han kan ha blivit lite langsammare utan benet, men rorde sig sallan i galopp innan amputionen ocksa. Och sa en IG som inte forandrade sitt liv och leverne alls nar han fick sitt ena framben amputerat. Han sprang och hoppade precis som vanligt, och drev sin agare 'nuts' med sitt hoppande da det var vad som brot benet till att borja med.:p
 
Sv: Amputerad hund

Mår illa, finns ingen anledning att hålla ett djur vid liv som inte kan leva ett "normalt" liv. Det där är inte en lycklig hund. Vissa människor borde inte få äga djur.
 
Sv: Amputerad hund

KL

Angående amputation av ett ben, så tycker jag nog kanske det beror på vad för ras det är - även om jag generellt är mot amputationer. Vet inte alls hur jag skulle ställa mig då jag aldrig varit i den situationen. Min första tanke ligger nog åt avlivning.

En chihuahua eller papillon skulle nog klarar sig ypperligt och lika bra med ett saknat bakben - likaså har jag sett whippet med saknat bakben som kunde springa i stort sett lika fort som när den hade 4 ben. Tyngre raser som molosser (och även små men tunga raser) och liknande tror jag inte alls på och än mindre om det gäller ett framben. Blir för hög belastning.

Katter klarar sig ju oftast alldeles utmärkt med bara 3 ben och blir ofta nästintill lika smidiga som när dom hade 4 ben - men allting beror på individ, vad för typ av skada osv.

Att ha en hund med 4 saknade tassar övergår dock mitt förstånd - det kan inte vara ett värdigt liv för en hund och troligtvis förenat med smärtor.
 

Liknande trådar

Hundträning Har lov och försöker utnyttja ledigheten till max genom att göra allt jag ofta haft svårt att hinna med, jag har inte hunnit lära in nya...
Svar
14
· Visningar
1 366
Senast: Galathea
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 571
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp