amstaff valpar????

T

thereseSvensson

hur tror ni köpare till dom små liven tänker???
Blir sååå trött på alla oseriösa köpare..

Hade ute en annons på mina 7 sötnosar, 8 av 10 samtal kom från unga killar..
Jag frågar ju alltid dom som ringer, varför vill dom ha en sån här ras, vad hos amstaffen som har fastnat för, osv..

Alla dom där unga killarna hade inte en aning om vad dom skulle svara. Ändå är mina valpar ganska dyra.. :mad:

Det är ju säkert inte så att alla unga som ringer är ute efter att vara coola eller så, men jag har ju mina erfarenheter, jag är ju själv bara 18..

Nu har jag hittat bra hem till 4 av dom, folk som jag känner..

Hur vet man att folk som ringer är seriösa?? :crazy:
 
Enkelt svar -det vet man inte. :mad:
Vissa går ju att genomskåda med en gång, men en del verkar jättevettiga och sen visar det sig att de bar ljugit en full av skit. :(

Tyvärr verkar det vara så när man säljer hundar av "kamphundsras" som är tufft att äga i vissa kretsar.
Vi var jättenoga när vi sålde våra cane corso-valpar, men ändå hamnade en hos ett par som gladeligen föder upp hiskeliga blandraser bara för att tjäna pengar... :mad:

Det är inte lätt och man kan nog aldrig helgardera sig mot "fel" köpare. Man får följa sitt hjärta och hoppas att köparen är den som den utger sig för att vara.
Vill man vara extra noga får man väl göra ett besök i det nya hemmet innan köp, ta referenser och så vidare.
 
ja det verkar vara det ända... men det är inte så kul... :cry:

Min mor har en cane corso... jäääte fin!!
 
Det måste vara svårt att sälja hundar av denna ras, när det finns så mkt knepiga människor.
Kan du inte ställa speciella frågor till valpköparna, du märker ju ganska snart hur mkt de kan om hundar.
 
jodå, jag ställer så mycket frågor så dom får sår i örona tror jag.. :crazy:
men även om dom låter hur trevliga som helst, så kan dom inget om rasen! :confused:
Jag är väldigt kräsen vem som ska få köpa oxå..
Men det måste man nog vara är jag rädd för.. :(
Det tog 5 månader innan jag fick köpa loss min hane,,, Då var han ju unghund, och väääldigt jobbig!
 
Nu har vi inte någon "kamprashund" eller dyl. men uppfödaren vär ENORMT frågvis. Det var nästan som om man skulle adoptera ett barn. Vi upplevde det som seriöst och fick väldigt bra förtroende för henne.

Vi pratades vid per telefon FYRA gånger (samt vid en hundutställning) innan vi blev accepterade som "adoptivföräldrar" till våran SUPERHÄRLIGA FAMILJEMEDLEM :love:.

Vi har fortfarande lite mailkontakt :D, där vi berättar lite hur det går, vad vi gör, skickar bilder o.dyl. Jättetrevligt! Så jag tror att de säkert uppfattar dig som seriös om du vill veta mer om vart hundvalpen hamnar och vad "den är tänkt till".

"Kullsyskona" mailar också fortfarande.

:bump:Helen :bump:
 
Gå på DIn känsla och fråga fråga fråga! Bättre att du känner dej som att du tjatar sönder dem än att valpen hamnar hos en ägare som vill ha en status symbol :mad:!
Är valparna reggade? Isf kan du ju gå genom rasklubbens valpförmedlare.
 
Efter att ha följt alla råden ovan om att ställa frågor etc, kan man du tänka på detta.
En typ av hake kan vara att skriva ett väl preciserat avtal.
Skriv vad du har för krav ang, t.ex kurser, utställningar, "om särskilda skäl föreligger återtar säljaren hunden innan den fyllt Xmånader till Xkr " osv osv.
Här kan du även "behålla avelsrätten" vilket egentligen innebär att du skriver ett fodervärds avtal.
Då kan man ju i VISS mån förhindra "hiskeliga blandraser". SKK har nog mallar för köpeavtal och fodervärdsavtal och sedan skriver du bara en bilaga med det du vill ha med utöver de papprerna.
Läs själv det noggrant så du är med på vad det går ut på när man behåller avelsrätten. Jag kan inte förklara allt i detalj *läs; orkar inte!!!*, men jag hoppas att detta kan vara till någon hjälp!
Mch Christin
 
En del av de krav du räknar upp kan räknas som oskäliga avtalsvillkor och är inte juridiskt hållbara. Vissa villkor som är oskäliga går dock att få juridiskt hållbara, men då måste konsekvensen av att bryta mot villkoren skrivas in i avtalet.
 
Kan säga att det i de flesta fall inte spelar någon roll om man säljer valparna dyrt, det handlar knappast om att det bara är seriösa köpare som har pengar.
Min kompis har köpt en Amstaff (oreggad men med stamtavla) då hon inte var villig att lägga ut så mycket pengar på en hund som hon inte skulle ställa ut eller avla på m.m utan bara ha som sällskap. Hon är en jättebra människa som har hållt på med hundar hela sitt liv.

Det bästa är väl att dels kolla noggrannare vem som vill köpa, kanske ha frågeformulär, man kan säga att man vill komma och hälsa på och se hur hunden har det, eller tom att man gör det innan man säljer, om man har tillgång till det, och det borde ju du kunna som ändå tar ut en rejäl summa pengar för valparna.
 
*nyfiken*
Summan av kardemmumman; jag kan skriva "i princip" vad som helst i en bilaga, bara jag tillägger att om man bryter mot avtalet så händer, ja vad händer då???
Det är en djungel när man kommer in på juridiska saker, varför kan man inte bara underteckna ett papper med det man har överenskommit?
Förklara gärna mer, så jag får rätt för mig!
Christin
 
Det enklaste vore ju om man kunde skriva avtal precis som man vill och det kan man i mångt och mycket, men det finns en paragraf i avtalslagen som berör detta med oskäliga villkor.
AvtL. 3 kap. 36 § Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Har villkoret sådan betydelse för avtalet att det icke skäligen kan krävas att detta i övrigt skall gälla med oförändrat innehåll, får avtalet jämkas även i annat hänseende eller i sin helhet lämnas utan avseende.

Vid prövning enligt första stycket skall särskild hänsyn tagas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument eller eljest intager en underlägsen ställning i avtalsförhållandet.

Som du ser är paragrafen något luddig, men understryker behovet av skydd för den som är konsument eller i underlägsen ställning.
Vad som är oskäligt är subjektivt, men vissa saker har genom rättsfall visats kunna höra dit. Det gäller til exempel villkor om att djuret inte får säljas utan tidigare ägares tillåtelse och andra villkor som skrivit i syfte at behålla kontroll över det man sålt.

I fallen med förbud att sälja och förköpsrätt vet jag att ett juridiskt hållbart kontrakt kan formuleras omman skriver in att brott mot dessa villkor innebär vite på x antal kronor. Man får inte tillbaka det man sålt, utan ekonomisk kompensation.

Vill man vara riktigt säker på att skriva ett juridiskt bindande avtal så ska man kontakta en jurist och låta denne titta på avtalet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 355
Senast: nejlica
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 575
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 474
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp