Sv: Amstaff

Hej! Jag och min kille har just fått ta över en Amstaff som är 10 månader pga att ägaren fått barn och inte kan behålla den. Jag har haft hund hela livet men är lite orolig att jag ska motionera han för mycket eller för lite! nån som vet på ett ungefär? eller om nån har en länk där man kan läsa mer om hur man ska sköta hunden kanske?
 
Sv: Amstaff

Man ska ju ta det ganska lugnt tills hunden är ca 1,5 år men promenader och sånt klarar dom ju men cykla och springa bör man vänta med. Det viktigaste är ju att dom får mental aktivering då det är en hund som behöver få jobba (enligt mig) både psykiskt och fysiskt.
 
Sv: Amstaff

Jo det håller jag med om. Hehe, otroligt va envis han är dock! en liten ögontjänare ;) Jo det va en sak till jag skulle fråga om, han är jätte fessig när det gäller mat, har tidigare haft hundar som äter allt man lägger i skålen så det här är nytt för mej! Så kan man lägga buljong med torrfodret?

vill fortfarande gärna ha länkar till bra fakta sidor, hittar bara beskrivning på hur dom ska se ut. helst nån sida där man får reda på bra sätt att träna hunden på.
 
Sv: Amstaff

Till min tik räckte det med att hälla lite olja över maten så åt hon. Men hon är väldigt bortskämd och van vid att vi gav henne lite annat ibland :angel: så det är ju vårt fel att hon är kräsen. Hon fick också köttkross förut men vi tvingades sluta ge henne det då det visade sig att hon har någon sorts allergi och vi är inte säkra på vilken sorts mat som är källan.
Jag kan ju rekommendera att ge 1/4 bit köttkross i maten, då var skålen alltid renslickad ;) .
 
Sv: Amstaff

Haha, kan tänka mej det! vi testade med olja och det går ibland.. får väll prova köttkross då ;) Tack!
 
Sv: Re: Amstaff

Bebben skrev:
Jag tycker inte att Amstaffen är en dålig ras, jag tycker om den väldigt mycket.

Jag tycker bara inte att det är en ras som verkar passa dig, av det intryckte man fått här. Du verkar inte särskilt kunnig, intresserad av dom olika raserna och deras egenskaper, utan mer vilja ha en snygg hund bara.
Jag säger inte det för att vara elak, utan för att man ska köpa hund efter sina egna förutsättningar så att dom matchar hundens.

Känner du "Lindaslycka???? Om inte så förstår jag inte hur du kan uttala dig om ifall amstaffen är en lämplig hund för henne eller inte!! :mad: Har du läst hennes inlägg?? NÄR skrev hon att hon BARA var intresserad av en snygg hund???
 
Sv: Re: Amstaff

Bebben skrev:
Vet du vad skillnaden på en Amstaff och Staff är? För du verkar blanda raserna rätt rejält..

Och jo, Amstaffen kommer ifrån APBT'n. Eller tvärtom, spelar roll. Dom var samma ras. Staffen är dock inte samma sak, eftersom det är en annan ras.

Nu orkar jag inte sitta och skriva ner all historia, men det finns att läsa om, om man orkar leta.

Du verkar ju inta fatta speciellt mycket du heller!! JA amstaffen härstammar från apbt, och du har skrivit att staffen inte är samma sak, men det är det ju eftersom apbt härstammar från STAFFEN!!
 
Sv: Re: Amstaff

Lindaslycka skrev:
tycker du att det är dumt då att köpa en amstaff som har bra föräldrar som första hund?

Även fast man har haft flera hundar behöver inte det betyda att man är duktig med hundar. Vet flera exempel på det...... :smirk:
Och för vissa faller det sig naturligt på en gång. Det beror nog på hur man är som person och hur mycket intresse man har för att lära sig uppfostra på ett bra sätt och få bra kontakt med hunden osv..

Jag har en staffe och det är min första hund. Jag var helt såld på amstaff och staffar och ville inte skaffa tex en golden el berner sennen bara för att dom kanske skulle vara en lättare "förstahund".

Du är nog den enda som kan avgöra om en amstaff är en bra hund för dig!
Ett bra sätt att ta reda på det är att vara hundvakt el fodervärd åt en hund av dom raserna så du får känna efter! :)
 
Sv: Re: Amstaff

Du verkar ju inta fatta speciellt mycket du heller!! JA amstaffen härstammar från apbt, och du har skrivit att staffen inte är samma sak, men det är det ju eftersom apbt härstammar från STAFFEN!!


stämmer verkligen det där du skrev nu? kan du referera till någon sida?*Q osäker*
 
Sv: Re: Amstaff

De härstammar från samma slags hundar. I USA föredrog man de högre hundarna, och apbt:n blev godkänd som ras före staffen. I England föredrog man de lägre hundarna så de har helt enkelt utvecklats åt olika håll med samma ursprung.

(Det finns många åsikter om ursprunget och det finns säkert en del som säger att det inte alls är så som jag skrev.. Men så är min uppfattning iaf.)
 
Sv: Re: Amstaff

Ja att de härstammar från samma typ av hundar det är jag med på.. Amstaffen godkändes väl som ras 1935? efter att man avlat på hundar med tre "renrasiga led av apbt..som godkändes 1898? eller har jag väldigt fel nu..Och deras avel har väl varit öppen flera gånger för att avla in nytt blod med andra raser? Staff är väl från början en korsning av terrier och bulldog?

*pinsamt dåligt insatt*
 
Senast ändrad:
Sv: Re: Amstaff

Det jag igentligen i frågastätter är väl igentligen hur mycket engelsmannen har med amerikanen att göra efter alla avel?
 
Sv: Re: Amstaff

Var tvungen att gå in på amstaffklubbens hemsida och kolla. 1936 blev de godkända. :) Har ingen aning om hur många led man avlat på.. De kommer "direkt" från apbt iaf.

Det stämmer att staff härstammar från bulldog (gamla typen) och terrier.
Jag hittade en bild förut som jag sparade adressen till. Den förklarar bra tycker jag. :)
http://www.bullandterriers.de/Bulldog_informationen/schaubild.jpg
 
Sv: Re: Amstaff

Så man kan igentligen i stora drag säga att det Aston säger stämmer..? Men det bebben säger stämmer väl oxå.. det är bara olika synsätt på det hela..för man kan ju faktiskt säga att staff skiljer sig väldigt mycket från amstaff och apbt?Eller?
 
Sv: Re: Amstaff

qodrofenia skrev:
stämmer verkligen det där du skrev nu? kan du referera till någon sida?*Q osäker*

T.ex. på svenska amstaffklubbens hemsida kan man läsa om det under "rashistoria".
Men där är det skrivet lite "luddigt" kanske, man får läsa ett par gånger innan man får ihop det. Eller så är jag lite trögfattad helt enkelt... ;)
 
Sv: Re: Amstaff

Kommer jag med en väldigt dum fråga..*sorry att jag snor av tråden* Men rednose är det benämning på en färg endast i någon av dessa raser..i så fall vilken..*kluven* för man läser ofta på nätet typ rednosed pittbull. precis som om det skulle vara en typ av pitbull..
 
Sv: Amstaff

Man måste ju titta lite längre bak i tiden än bara till det år dom godkändes som ras, det var mycket som hände inna dess...
Det var engelsmännen som tog med sig sina små kamphundar till USA när dom immigrerade dit, och som vi alla vet så vill ju alltid amerikanarna vara STÖRST ;) så dom avlade fram större raser; american pit bull terrier, american bullterrier osv...
 
Sv: Re: Amstaff

qodrofenia skrev:
Kommer jag med en väldigt dum fråga..*sorry att jag snor av tråden* Men rednose är det benämning på en färg endast i någon av dessa raser..i så fall vilken..*kluven* för man läser ofta på nätet typ rednosed pittbull. precis som om det skulle vara en typ av pitbull..


Vet jag faktiskt inte, jag har oxå funderat över det....
 
Sv: Amstaff

Har till och med sett på annonser med valpar att rednose-valparna är dyrare.... :confused: trodde inte man ville ha röda nosar..... Det vill man ju iaf inte på amstaff!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 683
Senast: Gunnar
·
Hundträning Finns det någon sådan här? Jag hade velat prova något nytt med nästa hund och tänker att detta kanske kan vara något för mig. Är det...
Svar
17
· Visningar
1 142
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 960
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Är det någon här som har åkt på semester med sin hund utanför Sverige? Vilket resesätt, positiva/negativa erfarenheter? Hur reagerade...
Svar
2
· Visningar
257
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp