Sv: Amstaff

Jag hittade förut en kennel som endast födde upp rednose kenneln hette t.o.m rednosekennel och de födde upp apbt..

Grannen har en sådan hund..
 
Sv: Amstaff

qodrofenia skrev:
Jag hittade förut en kennel som endast födde upp rednose kenneln hette t.o.m rednosekennel och de födde upp apbt..

Grannen har en sådan hund..

Jaha. ja det kanske finns nån "rednose linje" då....
 
Sv: Re: Amstaff

Ja, jag tycker de skiljer sig mycket. Och amstaff och pitbull tycker jag också det är jättestor skillnad på (inte utseendemässigt alltså).

Rednose är när de har röda nosar, det är helt enkelt en färg och inget annat.. Men det har blivit en enorm grej, folk tror att hundarna är större, farligare, starkare osv.. :smirk:
 
Sv: Re: Amstaff

Tack för ditt svar.. haha nu blev jag ännu klokare..

Så då är det så det ligger till med rednose..Det var så jag tänkte att det var nämligen..
 
Sv: Amstaff

verkar vara en bra hund
vad tycker ni
erfarenheter?
jag har en Amstaff o han är den lungnaste hunden jag vatt med om... han bry sej inte om andra hunda skälle han bara gå på o se på dom o tycker dom är säker duma i huvudet eller nått han är 10 månade nu väger 32 kg
 
Sv: Amstaff

Äger ingen, men har varit dagmatte.
Det är verkligen en hund som har en personlighet som syns, glada hundar, kärvänliga och mysgalna.

Skällde inte alls när någon klampade in i huset/ringde på dörren. Var underbar mot hemtjänsten när de vårdade pappa. Satt i timmar på en stol för att bli halvt som halvt klappad av pappa och sa inte ett knyst då pappa råkade slå till honom (var sjuk och hade ingen koll alls på händerna, så ibland ryckte han till).

Nackdelen var väl hans svans..hård som fan :angel:

Så i framtiden så blir mitt hundval enkelt: amstaff.

Men visst får man skit. Blev stoppad av en polis när jag var ute o gick med honom varpå diskussion utspelades:
Polis: Om han behöver avlivas så ring mig, jag kan fixa det. *kollar på hunden med avsky*
Jag vände mig till kollegan: Om din kollega behöver avlivas så kan jag boka tid för det *vänder på klacken o går därifrån*

Visst..många hatar dessa hundar trots de bara hört historier (hur var det nu; träffa först - fatta tycke sedan?) och inte alls har någon erfarenhet av dessa raser men där gick t.o.m polisen för långt.

Där jag bor älskar alla pitbulls dock, hehe. "Får jag klappa?" hör man hela tiden. Sa förvisso nej hela tiden då hunden var aningens för mkt människoglad och hoppade o hade sig (även om man bestämt säger sitt m.m)
 
Sv: Amstaff

Ehehe... 4 år gammal tråd :D. Undrar om hon skaffade sig en?
 
Sv: Amstaff

*KL*
Om någon vill skaffa sig en Amstaff så se till att föräldradjuren är testade fria från Amstaff-Ataxi.
Sjukdomen beror på en defekt gen som måste finnas i dubbel uppsätning för att djuret skall bli sjukt.
Med stor sannolikhet så kommer testet att bli obligatoriskt för avelsdjur, alla seriösa uppfödare testar redan sina avelsdjur.
Jag lovar, ingen vill ha en hund som får denna hemska sjukdom.

mvh
 
Sv: Amstaff

Än så länge är inte ens en motion inlämnad till rasklubben för att Ataxi-test ska krävas innan parning, så jag vet inte direkt hur överskådligt det är.
Förmodligen kommer det att bli krav på känd status för både HD/AD och MH från och med nästa år, om allt går i normal takt. Men det finns som sagt inget som tyder på att ett DNA-prov för att kolla just denna sjukdom är på gång som krav.
Rekommendation är det redan såklart.

Jag hade, personligen, hellre sett krav på NCL-A än HD/AD, då det inte finns något bot för Ataxi och det är en sjukdom som innebär ett stort lidande för hunden om den inte avlivas i tid. Det lär dröja innan det kommer forskning på hur man ens ska kunna lindra den, så alla anser den som mycket dödlig. Som tur är har vi extremt få hundar i Sverige som är affected, men rätt många bärare.
 
Sv: Amstaff

Pilotstudien i Frankrike visade på att ca 30% av djuren var anlagsbärare, så förmodligen är det något liknande här.
Det positiva är ju att det går att avla bort på ca 5 generationer om alla testade sina avelsdjur.

mvh
 
Sv: Amstaff

Det finns en hel del som tyder på att vissa linjer är mycket mer kraftigt belastade än andra - och lyckligtvis så har vi faktiskt inte så supermycket av just dom linjerna här, och framför allt ingen linjeavel på just dom.

Det går ju dock bara att avla bort om alla är clear, men det är fullt legitimt att avla på en carrier - så länge som den andra är clear. Detta för att ingen vill minska avelsbasen så extremt mycket, eftersom den faktiskt inte är sådär superstor nu heller. Att förlora ca 30% av avelsmaterialet blir inte lätt, eftersom dom flesta i rasen är besläktade på ett eller annat sätt, bara olika långt bak ungefär. Det kommer att bli mycket mer linjeavel då, och det är alla också emot ;)

Jag själv är nöjd med "mina" linjer som jag väljer att använda mig av, då alla testade hittills är fria - inkl mina egna. Och detta visste jag ju inte om när jag valde den här typen med dom blodslinjerna, eftersom testet inte fanns då. Jag känner mig glad idag över att jag inte kärade ner mig i den mest drabbade linjen..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 683
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 383
Hundträning Finns det någon sådan här? Jag hade velat prova något nytt med nästa hund och tänker att detta kanske kan vara något för mig. Är det...
Svar
17
· Visningar
1 144
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 961
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp