Analys eller inte?

Morran

Trådstartare
Är det någon idé att analysera höet om hästarna har fri tillgång? Analysen ger ju värdena, men det är ju helt omöjligt att veta exakt hur mycket de får i sig varje dag.

Hur balanserar ni foderstaten, ni som ger era hästar fri tillgång på hö?

Jag tycker att min häst har magrat, trots att jag proppar i honom mat. Tänkte öka proteinet, eller är jag helt ute och cyklar? Kan hästar få i sig "för mycket" protein?
 
Det är nästan EXTRA viktigt att analysera vid fri tillgång.

Om du har ett hö med hög energi och lågt protein t ex så får du ett energiöverskott och proteinbrist och e helt fel kvot.

Det är faktiskt så att ett "dåligt" hö, dvs normalt/högt i energi och låågt iprotein fungerar inte att ha fri tillgång på...tyvärr...=/

Sen, ang fri tillgång så är det ganska lätt att räkna ändå. man vet ju hur mycket varje häst äter ungefär. Det går att mäta sig fram till.

Arabvalacken t ex äter 10 - 11 kg hö på fri tillgång, stoet äter 13-15 kg på fri tillgång. När det gäller hösilage äter valacken 15 kg, gammelstoet åt 20 kg.

Så sen vet man hur mycket de proppar i sig, och så räknar man med det.

Men som sagt, ett hö som har alldeles galen kvot mellan energi och protein går inte att ha fri tillgång på, det fungerar helt enkelt inte =/

Så, analysera ABSOLUT om det är fri tillgång.

Hästar kan få för mycket protein ja och det är inte bra om proteinet inte kommer från GROVFODRET. Då är det ingen större fara. Men proteinöverskott från kraftfoder är inte bra.

Att din häst magrar är ju ett tecken på att höet inte är idealiskt, med andra ord ännu starkare skäl att analysera!

/Alexandra - med fri tillgång på analyserat hö och analyserat hösilage. OCH uträknade foderstater =)
 
Klart att det ska analyseras! Bara för att de har fri tillgång ineebär det inte att man inte ska ha koll på vad de äter. Du räknar ju bara ut hur många kilo var och en av hästarna äter/dygn, det är inte så svårt :)
Mina har oxå fri tillgång på grovfoder, analyserat förstås.
 
Verkar vettigt det du säger, absolut. MEN... ;) Rent spontant så tror jag inte att det är ett speciellt dåligt hö, efter de andra hästarna som får samma hö är nästan lite på gränsen till tjocka. (och får knappt något kraftfoder)
Dessutom har jag en svårfödd häst. (Fullblod)

Sen dyker ytterligare funderingar upp:

- Om det nu skulle vara så att höet inte ger tillräckligt protein, har du något tips på "proteinkomplettering"?
Byta hö är tyvärr inte aktuellt, eftersom jag står hos en bonde som tar in eget hö.

- Om analysen visar ett bra proteinvärde, och min häst fortsätter att vara lite mager, hur får jag upp hullet?
Kan ju inte gärna tvinga i honom mer hö, eftersom han redan får så mycket han bara orkar äta?
Vill inte höja kraften mer, eftersom jag lika gärna kan montera en jetmotor bak på honom i så fall. :smirk:
 
Tjocka kan de vara fast de har proteinbrist. Tyvärr..

Om ditt hö är för lågt i protein måste du proteinkomplettera. Med VAD är HELT beroende på om hästen får det MJ den behöver via höet eller ej. Men ska du envisas med att gissa vilt så lucern. Det gör minst skada om du skulle hamna jättesnett.

Om hästen får sin proteinbehov tillgodosett men ändå inte går upp så får man lägga på energi, men se till att kvoten SRP/MJ inte blir för låg. Ren energi som inte ger "stissighet" hittar du i bland annat olja. Så det är olja jag skulle lägga på då. Men lägger du på olja på oanalyserat hö riskerar du att ställa till en knasig kvot än mer.

Det finns ju en uppsjö foder du kan komplettera med beroende på vad det är du saknar. Men vad du saknar vet du ju inte förrän du analyserat höet.

Men okej, jag gör ett undantag och tipsar även utan analys då. När jag fodrade med ögat så la jag på groov, lucern och olja på de hästar som föll ur..

Idag skulle jag dock ALDRIG chansa så, så jag tar inget ansvar för om det skiter sig ;)
 
jag gjorde en analys med några andra i stallet...vi slog ihop oss... analysen kom, vi pungade ut våra pengar... ensilaget började användas... det visade sig bara vara två år gammalt!!! :mad: kunde de inte sagt de? ägarna till stallet alltså... Annars tycker jag att det är bra med analys, det går ju som sagt bättre att räkna på foderstaten då...
 
Har funderat länge på analys, men inte fått tummen ur. Men i och med att han envisas med att tappa hull blir det ju mer och mer aktuellt.

Tack, tack för tipsen i alla fall. Om inte så blev jag i alla fall lite klokare... :bow:
Groov får han redan, och kliblandning...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: CFrisk
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 478
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 292
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp