analys rapport från eurofins

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare iceland
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 983
I

iceland

hejsan. fick idag analysen på hösilaget till häst. vilka värden är det jag ska utgå ifrån? torrsubstansen är tex 72% står det under står det smältbart råprotein 35 g foder och så vidare men längre ner på pappret är det - - - alltså en avskiljselse och sen står det råprotein 85 g/kg ts och under där står smälbart råprotein (igen?!) 49 g/kg ts..

suck kan någon förklara vilka värden jag ska använda mig utav? :)

Sv: analys rapport från eurofins

Du ska räkna på det som kallas smältbart råprotein (=protein som hästen kan tillgodagöra sig), inte bara råprotein. Om du sedan väljer att räkna per kg foder eller per kg torrsubstans är en smaksak, värdena är samma (49*0.72=35).

Sv: analys rapport från eurofins

kl

tack så mkt för hjälpen! inte jätte bra värden i detta hösilage fick jag det till men men...

Liknande trådar

Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 210
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 385
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
2 015
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 632
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka