Bukefalos 28 år!

Analysera hö

P

Pontiac

hej!

Måste man analysera höt för att få en korekt foderstat?
Måste man analysera höt varje gång det kommer nåt hö?
Hör gör ni? analyserar ni höt?
det är så jobbigt. jag försöker få ihop en bra foderstat för min häst, men alla säger olika. när jag ringde till krafft sa de att jag måste analysera höt för att kunna räkna ut en foderstat.
Men om jag ska analysera om höt varje gång det kommer nytt hö så blir det väldigt dyrt. ca 400-500 kr/gång.

Hur gör ni?

/Pontiac :rofl:
 
Sv: Analysera hö

Varje höparti är unikt, så du måste analysera varje år, eller vid varje nytt parti.

Hur menar du med att "det kommer hö" förresten?

Får ni leverans till stallet flera gånger under vinter?
Kommer alla leveranser isf från samma höbonde?
Och levererar han från samma skörd varje gång, eller från olika under vintern?


Vi har analyserat grovfoder, ja.

Höet slås bara en gång, så där är allt alltid från samma skörd.

Silaget däremot tas åtminstone ett par skördar av, och från flera åkrar. Men de separeras och har alltså varsin analys, och vi fodrar från samma parti hela vintern.
 
Sv: Analysera hö

vad menar du "vid vaje nytt parti"?
Ursäkta jag skrev lite fel jag menar "när det kommer nytt hö" alltså vi tar emot ca 2 ton hö på en gång, när det är slut så kommer det ju nytt hö. måste man analysre på nytt då? när det nya höt kommer?

jag vet inte riktit om allt hör vi får kommer i från samma höbonde. ska kolla upp det. jag vet inte heller om det är samma skörd.

tack för svaret
 
Sv: Analysera hö

Såhär är det: Varje år är ju vädret olika både när gräset växer och när man ska skörda. Jordarna är lite olika näringsrika, man har lite olika grässlag i sitt hö och man gödslar lite olika också. På en vall skördar man 2 ibland 3 gånger per år och därför kan det skilja en hel del i näringsvärdet mellan olika skördar på samma vall dessutom.

Den bonde som du köper hö av vet ju allt detta och höets näringsvärde och kvalitet och tillgången på hö ett visst år avgör vad bonden kan ta ut för pris på sitt hö.

Om ni köper allt från samma bonde och samma skörd räcker det att alla som ska köpa av det höet går ihop och betalar analys tillsammans. Om ni köper 2 ton här och 2 ton där från olika håll är det ju helt olika hö och då måste ni självklart göra flera analyser om ni ska veta vad höet innehåller. Och det är ju det som det hela går ut på.

Om du inte vet vad höet innehåller är det komplett onödigt att försöka räkna ut en foderstat. Då får man fodra med ögat och använda sunt förnuft och hoppas på tur. Eftersom maten för en häst kostar ganska mycket på en säsong så är analysen ofta en bra affär eftersom man ger lagom med mat, och inte ger en massa dyra tillskott för säkerhets skull, bara om det behövs.
 
Sv: Analysera hö

okej! tack så mkt för svaret! analyserar du höt varje gång det kommer nytt? eller hur är det med ditt hö?
kan det vara så att man kan ringa till höbonden och fråga om han har analyserat höt, och få värdena på höt genom honom?
eller har alla bönder som säljer hö gjort en analys på höt innan de säljer det?

tack /Pontiac
 
Sv: Analysera hö

Man måste ju inte analysera det är med det är ju en klar fördel. Mkt lättare att räkna ut foderstaten.

Jag ger mina hästar ensilage (av den torrare typen) och det mesta är analyserat. Och det som inte är det, vet ändå pappa vad det är för ungefärliga värden, eftersom det är vår mark o vi som skördar.
 
Sv: Analysera hö

hur mycket brukar era analyseringar kostà?
 
Sv: Analysera hö

Återigen: Om man behöver analysera höet "varje gång det kommer nytt" beror på om höet kommer från samma parti eller ej (parti= skördat på samma ställe vid samma tidpunkt). Jag får också nytt hö hem ungefär varannan månadd, men det kommer från samma parti, och följdaktligen behöver jag bara göra en analys.

Fråga leverantören om han har analys i första hand, och analysera själva annars. Om det är så att höet kommer från olika ställen varje gång (låter otroligt tycker jag, max ett par olika partier brukar man väl ta ifrån) blir det såklart dyrt och man kan fråga sig om det är värt det. Vad du måste vara noga med om det är olikahöpartier som avlöser varandra är att blanda upp det nya höet med det gamla under en period. Det är inte hälsosmat för hästen att byta hö en gång i månaden oavsett im det är analyserat eller ej.

En analys kostar en knapp tusenlapp, så om ni är flera som delar på det blir det ju inte så mycket. Man kan hämta föradresserade provpåsar på t ex granngården, och med påsen följer en beskrivning för hur man gör. Det man brukar analysera för häst är energi., protein kalcium, fosfor och eventuellt magnesium, kalium och selen.

Lycka till!
 
Sv: Analysera hö


Jag bokar allt hö hos bonden på en gång, och så köper jag på avrop.
På så vis så fär jag samma hö hela vintern.
Och jag köper alltid med analys.
Antingen så gör bonden det eller så gör jag det.

I år så har jag kontraktsodlat ensilage som jag beställde förra vintern.
60 stora rundbalar á 280kg.

Jag har alltså kommit överens med en bonde om att han skall odla mitt ensilage och hur jag sedan vill ha det skördat och paketerat.
Jag beställde värdet på det och han lyckades mycket bra med att pricka in det.
 
Sv: Analysera hö

Okej.. EN DRYG TUSENLAPP!!!:eek: det är ju jätte mycket pengar för att analysera hö var tredje månad ungefär, och vi e typ 3 stycken som ska analaysera.:(
 
Sv: Analysera hö

Hon skrev en KNAPP tusenlapp, vilket jag tror är ca 7-800 kr i verkligheten. Det är väl inga pengar på en säsong med häst, speciellt om man är 3 st? :confused:
På Ana**cen kostar det 319 kr + moms att analysera energi och protein, ytterligare 182 kr + moms för mineralerna. Rätt ok tycker jag. Man bör göra båda.

Som ako redan skrivit så är det osannolikt att det är olika höpartier varje gång ni får leveranser. Ring och fråga! Leverantören kan mycket väl själv ha analyserat höet utan att berätta det (har jag varit med om), annars kanske denne vet om fler som köper samma hö (samma skörd och marker) som analyserat och som ni kan dela kostnaden med.

Absolut att jag analyserar varje parti om jag köper flera, även om de är så små som 2 ton. Då kan jag vara trygg med att hästarna får i sig rätt mat och behöver inte bekymra mig om just den saken - finns så mycket annat man kan oroa sig över ändå!

Kontentan av detta är att du till nästa säsong SER TILL när du bokar höet att det är samma parti alltihopa även om leveranserna är delade (dvs skördat samtidigt från samma marker).
 
Sv: Analysera hö

Givetvis måste du analysera varje parti..OM det nu inte kommer från samma lägda. Det är därför man ska försöka så gott det går köpa så stora partier som möjligt.

Hö, ensilage har ju även detta ett innehåll..samma som kraftfoder.
 
Sv: Analysera hö

Jag bokar allt hö vid ett och samma tillfälle så jag får det från samma skörd. Sen hämtar jag 40 balar åt gången. Jag tror jag betalade 600 kr för analysen. Jag är ensam och har en häst, men det är det lätt värt. För mig är det obegripligt hur man kan räkna foderstat utan att ha gjort analys.

Det kan ju skifta enormt i näringsvärde på hö.
 
Sv: Analysera hö

Okej.. EN DRYG TUSENLAPP!!!:eek: det är ju jätte mycket pengar för att analysera hö var tredje månad ungefär, och vi e typ 3 stycken som ska analaysera.:(

Men du, om det visar sig att ni har ett bra hö slipper ni kanske ge kraftfoder, och då lönar det sig ändå i längden. För kraftfoder kostar i regel mer än 300 kr/person....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa! Nu börjar det ju närma sig sommarbete och jag funderar på hur man ska göra med foderstaten. Har ganska nyligen börjat...
Svar
14
· Visningar
1 226
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 495
Senast: sthu
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 251
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 737
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp