Analysera mera

emma-vsm

Trådstartare
Jag säger som NiraK, jag tycker att många av er på barocksidan verkar kunniga så därför lägger jag upp några bilder här.

Jag skriver inte vad jag har problem med, så det är bara för er att skriva vad ni ser, så kan jag bemöta och förklara i efterhand.

hest_001.jpg

hest_002.jpg

hest_003.jpg

/Emma

Sv: Analysera mera

Jag är nog inte nog duktig för att kommentera, men det var en snygg häst!! :d

Nirak

Du har samma problem som de flesta. Du sitter inte ner i sadeln ordentligt. Höfter och lår behöver slappna av, muskler och senor i låren tänjas.

Och jag som tycker att jag äntligen har börjat kunna sitta! :o

Nåja, det var värre förut men en lång bit kvar.

Hur är din sadel? Den ser ut att vara en musdödare utefter hur du sitter i traven (långt bak i sadeln med bakåtvinklat bäcken).

Sadeln ligger inte optimalt just nu, han har tappat lite runt manken. Jag har funderat på att byta sadeln och se om min sits förbättras, men tyvärr har jag inte möjlighet till det just nu. Har köpt en hoppsadel som jag fortfarande betalar av på...

Dock har jag inte känt av något i musen ;) , ibland får jag dock ont i svanken, när jag svankár för mycket.

Tänk låååång hals, inte böjd hals.
Du har dragit in hästens hals sådär en 30 cm för mkt.
Tänk häst fram till hand istället för nos bak till hand.

Din häst ser jättetrevlig och positiv ut!:)

Tycker det är lite svårt att göra bedömningar utifrån en ögonblicksbild, men nu tänker jag i alla fall försöka. Snälla, häng mig inte i gryningen...:cry:

Det ser ut som att du rider mjukt och snällt, men du skulle nog försöka räta upp dig mer, fram med bröstet och komma åt hästen bättre med sätet samtidigt som du tänker "långa ben" och lossar knäet. Det ser ut som om knäet kniper lite.
Får en känsla av att hästen inte är helt rak, huvudet verkar hamna lite på sned, men kan vara en synvilla. I alla fall får jag också en känsla av att du skulle försöka få hästen att arbeta lite mer bakifrån och fram till bettet.

Precis det har jag tänkt på sedan jag köpte honom, lång hals. Han släpper gärna bettet och krullar.
Nu har jag dock bytt tränare och hon resonerar så här: Få igång bakbenen, han får bli kort i halsen, för stunden, för när han kommer igång och arbetar rätt med bakdelen kommer han att följa med handen fram.
Jag drar inte ihop halsen 30 cm, jag kan lika gärna rida på långa tyglar, han långer inte ut halsen ändå.
Men, efter att ha ridit på detta sätt ett tag nu, så känns det som att vi är på rätt väg, så jag tänker fortsätta att fokusera på baken och förhoppningsvis kommer han att följa handen och länga halsen så småningom.

Tack för konstruktiv kritik.
Du har nog rätt ang. sitsen. Sitsen har varit/är ett stort problem för mig. Dock känns det som det är på bättringsvägen. Ofta får jag ett nytt problem när jag åtgärdar ett annat. Jag har tex förut svankat alldeles för mycket, när jag ändrade det blev det motsatt effekt, överkorrigering, och jag kutade istället.

Med det resonemanget tror jag faktiskt enbart att du kommer att tappa hans rygg. Du gör det på alla bilder du visar här även om man ser en tendens till vinkling baktill.

En häst som har svårt för något, i detta fall att länga halsen söka kontakt med handen och tänka framåt/nedåt, bör först och främst jobba med det.
Börjar man i en annan ända så kommer man aldrig åt själva problemet utan döljer det bara.
För att få en bra samling ur honom måste han kunna länga halsen och söka till din hand (följa den) annars kommer du aldrig att få med hans rygg.
Just nu går han och spänner sin nacke, oavsett om det beror på honom eller dig, vilket leder till att han spänner och tappar ryggen...och i min mening kniper med rumpan istället för att vinkla om den som han ska.

Han kommer troligtvis inte heller kunna arbeta korrekt med ryggen så länge du spänner dig i din sits och sitter ovanpå sadeln. Det tror jag dock har mycket med sadeln att göra. Du ser inte bekväm ut i den och jag tor inte du kan se/känna dig bekväm i den.
Du behöver en sadel där du kan komma ned och sitta ordentligt så du kan börja slappna av, länga dina ben och följa hästens rörelser.

Sedan det du kommenterade med svanka/kuta...hur är du utan häs ti din kropp? Svankar du då? Gör du det är det inget du kan ändra på bara för att du sitter till häst. Försöker man det så blir det bara en massa spänningar. Sådana korrigeringar bör man börja med utan häst och sedan ta med sig upp på hästryggen.

Det är rätt tänkt men då måste du ju rida baken ju :angel:
På bilderna rider du alldelles för fort för att få med baken.Ser spjärnande bakben och bromasnde hand.
Det som hjälper sån ahär är fri form i bustempo över stock och sten och dressyr i snigeltempo i skritt, longering över cavaletti.

skritt är mycket bra

jag håller med solis också

men en sak - om man kunde göra bettprov på honom som på människor hos tandläkaren - jag tycker det ser ut som han har spänt sina ganascher till max

gnisslar han tänder?

och, har han ont i rumpan? det ser ut som han har det

eller så har han ett svagare vänster framben och höger bakben, han kan ju t ex vara kortare i en sida än den andra, och bär upp sig kanske på höger fram och vänster bak helt - asymmetrisk och rak är han definitivt inte

släng upp honom på ett löpband så du får se vad jag menar och var problemet sitter, någonstans sitter det - det är inte du eller sadeln
Om du hoppar med honom borde du märkt det redan både vid ansats, upphopp och landning - får han välja själv och inte är lika stark i båda sidorna kommer han välja att växla självmant till den sidan som är starkast och ger minst obehag

har du märkt något sådant?

annars är han väldigt sexig

ja, för han ser även alldeles för stel och kort ut i kroppen för att kunna hoppa bra som han ser ut nu - inte tillräckligt med räckvidd för det - för *tung*, för kort och ingen kroppspänst - de skall vara som katter och gummiband - upp kommer han och ner för hoppkraft har han ju, men det även där skall de ha med sig bakbenen och frambenen och gärna redan ligga ett hinder före med huvudet och inte ens behöva titta var de sätter ner fötterna vid landningen och var bakdelen med bakben är

annars är han väääldigt sexig, snygg frissa har han också

Jag förstår hur din tränare resonerar. Det är faktiskt inte så himla lätt att rida ut en hals som i åratal tänkt inåt/bakåt. Hästen måste först förstå hur man lägger vikten bak och sen våga komma ut med halsen något. Det går inte på två sekunder för de flesta ryttare (eftersom de flesta av oss varken vinner VM, OS eller ens SM), utan man får ta det i hästens och sin egen takt.

Jag har haft samma problem med min häst och nu börjar jag kunna rida ut halsen i skritt och ibland släpper han den även i trav. I vårt fall har det varit ett balansproblem för honom. Han har inte fattat att man kan lägga bak vikten och SAMTIDIGT komma ut med halsen. Han har liksom tagit i för fulla muggar och när halsen kommit ut en cm blir det en balansrubbning som han inte riktigt kunnat koordinera.

Jag har också gradvis fått stärka bakdelen på min häst och först efter några månader kunde vi börja så smått på att få ut halsen. Därmed inte sagt att en bättre ryttare inte kunnat göra det snabbare/skickligare/bättre! (Det har jag ingen aning om - jag har bara mig själv som måttstock.)

En övning som hjälpte mig och min häst mycket, var att NÄR vi befäst att hästen kan jobba med vikt på baken (i skritt görs detta stärkande arbete), började vi med halsen på följande sätt:
I halt (med vikten något bak) - gör en sorts überstreichen och släpp långsamt ut honom. Be tränaren säga stopp när halslängden är optimal. Nu sätter ni tejpbitar där du håller händerna. På så vis får du en referenspunkt på tyglarna, så du vet vad du ska sträva mot.

Man måste rida extremt mkt mer med sitt bäcken för att få ut hästen till denna längre tygelkontakt, men i gengäld lär man sig mycket och man bränner en och annan kalori.

Tror inte att du har dålig sits men dock en häst som rör sig stort och mycket.

Tycker hästen ser trevlig ut även om ni har saker att jobba med.
Släpper han ut halsen när ni hoppar?

Min häst hoppar bra, och gärna, men han är aldeles för lös i kroppen. Kanske han är en bättre hopphäst än dressyrhäst!! Min syrra brukar hoppa honom och det går som bara den. 110 cm hoppar han utan problem. Och han är en häst som i princip aldrig varit hopptränad. Han räknar ut avstånden själv det är bara att styra! Och jag har märkt att han har en hel del drivkraft baktill. OCh han är dessutom överbyggd.

Är det så att hästar med "lösa" kroppar har lättare för att hoppa? Han har ett himla jobb med att koncentrera sig på att hålla ihopa sig på dressyrbanan. Han är helt överflexibel i sina leder som en stor lealös klump är han :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Delvis KL

Oj, nu ska jag försöka svara alla.

Ang. munnen: Han har ett litet överbett och jag har haft svårt att hitta ett bett som han inte "fipplar" så mkt med. Nu rider jag på rakt, ett vanligt och ett gummi, funkar bättre än något annat.

Hoppningen: han är svagare i vänster bak, hoppar gärna åt höger. Även dressyrtränaren tycker att han är svagare i vänster bak, jobbar där mkt i skritt med att flytta in vänster bak inåt, framåt..
Han blir kort i halsen i hoppningen med, nästan värre delvis (han sträcker ut i språnget). Dock är han väldigt smidig och lätt i hoppningen, trots sin låååånga rygg och koooorta hals.
Om det ser ut på bilderna som att han har svårt för hoppningen så är det väldigt missvisande bilder. Jag borde kanske lägga ut fler...?

Sist jag var ute och galopperade (terrängbanan) DÅ TOG han bettet FÖR FÖRSTA GÅNGEN, någonsin tror jag. Och drog. men detta är ju endast positivt för honom.
Han har inte innan "sugit" på bettet ens under terrängbiten. Jag hoppas kunna få detta i dressyrarbetet med så småningom.

Jag vet inte om bilderna här representerar hur jag har känt det sista veckan, för nu känns allt så mkt lättare, att sitta på honom tex. Och eftersom jag har börjat få denna känsla nu när jag bytt tränare, känns det som att jag ska testa hennes linje. SJÄLVKLART finns det massor saker som vi måste jobba på, MEN känslan jag har när jag rider är att det går åt rätt håll.

Jag borde kanske ta en extriörbild, så ni ser hur han ser ut utan kläder. Men tänk er en tekanna, eller svan så är ni på rätt väg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 501
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka